| Autor |
Wiadomość |
|
Ultramontanin
Dołączył(a): Pn mar 07, 2005 20:57 Posty: 338
|
"Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który [jest i działa] ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich". Ef 4,6
Chrystus nie jest Bogiem?
_________________ http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/
|
| So cze 11, 2005 19:39 |
|
|
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
Ultramontanin napisał(a): "Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który [jest i działa] ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich". Ef 4,6
Chrystus nie jest Bogiem?
Jest, ale został zrodzony przed wiekami z Ojca. Czy Ty i Twój ojciec macie identyczne geny? Bo to może moje synostwo jest jakieś inne  Kiedy stajemy z ojcem obok siebie to ja np. zauważam duuże różnice. Widzę że czeka mnie mięsień piwny i siwe włosy. Pzdr!
|
| N cze 12, 2005 6:37 |
|
 |
|
Ultramontanin
Dołączył(a): Pn mar 07, 2005 20:57 Posty: 338
|
WYZNANIE WIARY KATOLICKIEJ
POD IMIENIEM ŚW. ATANAZEGO
[...]
Inna jest bowiem osoba Ojca, inna Syna, inna Ducha Świętego.
Lecz Ojca i Syna i Ducha Świętego jedno jest Bóstwo, równa chwała, współwieczny majestat.
Jaki Ojciec, taki Syn, taki Duch Święty.
Niestworzony Ojciec, niestworzony Syn, niestworzony Duch Święty.
Niezmierzony Ojciec, niezmierzony Syn, niezmierzony Duch Święty.
Wiekuisty Ojciec, wiekuisty Syn, wiekuisty Duch Święty.
Wszelako nie trzej wiekuiści, lecz Jeden wiekuisty.
Jako też nie trzej niestworzeni, ani trzej niezmierzeni, lecz Jeden niestworzony i Jeden niezmierzony.
Także wszechmogący Ojciec, wszechmogący Syn, wszechmogący Duch Święty.
A jednak nie trzej wszechmogący, lecz jeden Wszechmogący.
Tak Ojciec Bogiem, Syn Bogiem, Duch Święty Bogiem.
A przecie nie trzej bogowie, lecz jeden jest Bóg.
Tak Ojciec Panem, Syn Panem, Duch Święty Panem.
A przecie nie trzej panowie, lecz jeden jest Pan.
Gdyż jak pojedynczo każdą osobę, Bogiem i Panem wyznawać Chrześcijańska prawda nam każe, tak trzech bogów lub trzech panów utrzymywać Katolicka religia zabrania.
Ojciec od nikogo nie utworzony, ani stworzony, ani zrodzony.
Syn od Ojca samego jest nie utworzony, ani stworzony, ale zrodzony.
Duch Święty od Ojca i Syna, nie utworzony, ani stworzony, ani zrodzony, lecz pochodzący.
Jeden więc Ojciec nie trzej ojcowie, jeden Syn nie trzej synowie, jeden Duch Święty nie trzej duchowie święci.
A w tej Trójcy nic wcześniejszego albo późniejszego, nic większego albo mniejszego, ale wszystkie trzy osoby są sobie współwiekuiste, i równe.
Tak więc we wszystkim i wszędzie, jak już wyżej powiedziano, i w Trójcy jedność, i w jedności Trójcę czcić należy.
Kto więc chce być zbawionym, tak niechaj o Trójcy trzyma.
[...]
_________________ http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/
|
| N cze 12, 2005 14:04 |
|
|
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
Szkoda tylko że św.Atanazy nie zdołał przekonać pozostałych biskupów i samego Ducha Św. do innego pokierowania świętym, nieomylnym w wykładni wiary Soborem Powszechnym w Nicei w roku 325.
|
| N cze 12, 2005 14:42 |
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
Ultramontanin napisał(a): Ja i Ojciec jedno jesteśmy." (J 10, 30)
J 14,28 "Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę i przyjdę znów do was. Gdybyście Mnie miłowali, rozradowalibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest ode Mnie."
pozdrawiam 
|
| Pn cze 13, 2005 13:37 |
|
|
|
 |
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
Didymos - a co zamierzasz tym udowodnić? Nierówność Osób Boskich?
Prosiłabym jednak o chociaż szczątkowe komentowanie cytatów...
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
| Pn cze 13, 2005 15:23 |
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
jo_tka napisał(a): Didymos - a co zamierzasz tym udowodnić? Nierówność Osób Boskich? Prosiłabym jednak o chociaż szczątkowe komentowanie cytatów...
Chcę tym pokazać jak bardzo używanie cytatów z PS może utrudnić dialog. To uwaga do Ultramontanina.
|
| Pn cze 13, 2005 15:27 |
|
 |
|
Ultramontanin
Dołączył(a): Pn mar 07, 2005 20:57 Posty: 338
|
Ależ to właśnie ty i Nektariusz czepiliście się dosłownego brzmienia jakiegoś fragmentu PŚ.
Prosiłem Cię kiedyś, abyś chociaż przytoczył jakieś teksty Ojców Kościoła na temat filioque, to Ci się nie chciało.
_________________ http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/
|
| Pn cze 13, 2005 18:00 |
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
Ultramontanin napisał(a): Ależ to właśnie ty i Nektariusz czepiliście się dosłownego brzmienia jakiegoś fragmentu PŚ.
Prosiłem Cię kiedyś, abyś chociaż przytoczył jakieś teksty Ojców Kościoła na temat filioque, to Ci się nie chciało.
Pismo Święte i prywatne(tak na marginesie - ileż można powtarzać??) opinie Ojców Kościoła traktuje jedynie jako pomocnicze. PS można odczytać baaardzo opatrznie a nad Ojcami nie zawsze powiewał Duch Święty.
To na czym buduje swoje wypowiedzi to w głównej mierze oficjalne dokumenty Kościoła Chrystusowego... niestety w większości przeterminowane już dla KK.
|
| Pn cze 13, 2005 21:26 |
|
 |
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
Wszystkim Prawosławnym w Wigilię Bożego Narodzenia życzę wielu Łask Bożych. Niech nadchodzące dni przynoszą pokój i radość w sercach, rodzinach i całym bliższym i dalszym otoczeniu.
Wszystkiego dobrego 
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
| Pt sty 06, 2006 6:02 |
|
 |
|
Anonim (konto usunięte)
|
Dzisiaj Dziewica powiła Pana istnienia i ziemia grotę ofiaruje Niedostępnemu. Aniołowie głoszą chwałę z pasterzami, a w ślad za gwiazdą kroczą magowie, dla nas bowiem urodziło się Dziecię Małe, Przedwieczny Bóg!
Ja równiez zycze Wam Błogosławieństwa Bożego i wszelkiej obfitości darów w Nowym Roku
|
| Pt sty 06, 2006 8:42 |
|
 |
|
Nektariusz
Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10 Posty: 552
|
Z serca Wam dziękuję  To bardzo miłe z Waszej strony  Jeszcze raz dzięki za pamięć
ps. Belizariuszu, podziwiam ! zadałeś nawet sobie trud by odnaleźć tłumaczenie fragmentu Bożonarodzeniowego nabożeństwa - jest to jedna ze stichir 
_________________ http://www.ksiega-starcow.blogspot.com http://www.orthphoto.net
|
| Pt sty 06, 2006 12:32 |
|
 |
|
Nektariusz
Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10 Posty: 552
|
Oj, nie stichira, tylko kondak ! Z rozpędu źle napisałem  Pierwszy w ogóle tego typu utwór, skomponowany przez św. Romana Melodosa, tego samego który napisał pierwszy akafist (poświęceony Bogorodzicy) 
_________________ http://www.ksiega-starcow.blogspot.com http://www.orthphoto.net
|
| Pt sty 06, 2006 12:41 |
|
 |
|
didymos
Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30 Posty: 964
|
(z przesuniętego wątku...)
Paschalis napisał(a): No, nie do końca. Jest jeszcze kwestia filioque. Katolicy uznają, że Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna, podczas gdy prawosławni, że pochodzi od Ojca przez Syna. Notabene, to właśnie ta różnica podzieliła nasze wyznania w XI w. Zgoda, jest to różnica. Ale - precyzując - Credo jest czymś innym niż sformułowane dogmaty, jak sądzę. Bo jeśli dodanie filioque do Credo było ingerencją w dogmat, to tym samym Kościół Rzymu przyznaje się do zmiany dogmatycznej, a więc zaprzeczenia tego w co dotychczas wierzył.
Pisząc, że KrK uznaje wszystkie dogmaty prawosławia miałem na myśli te orzeczenia, które zostały nazwane dogmatami w czasie Kościoła niepodzielonego:)
|
| Śr sty 24, 2007 19:43 |
|
 |
|
Paschalis
Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24 Posty: 3666
|
didymos napisał(a): (z przesuniętego wątku...) Paschalis napisał(a): No, nie do końca. Jest jeszcze kwestia filioque. Katolicy uznają, że Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna, podczas gdy prawosławni, że pochodzi od Ojca przez Syna. Notabene, to właśnie ta różnica podzieliła nasze wyznania w XI w. Zgoda, jest to różnica. Ale - precyzując - Credo jest czymś innym niż sformułowane dogmaty, jak sądzę. Bo jeśli dodanie filioque do Credo było ingerencją w dogmat, to tym samym Kościół Rzymu przyznaje się do zmiany dogmatycznej, a więc zaprzeczenia tego w co dotychczas wierzył. Dodanie do Credo nie jest tym samym co zaprzeczenie Credo, również wtedy gdy traktujemy je jako dogmat. Zauważ, że Credo Nicejskie jest inne od Credo Konstantynopolitańskiego. Nie są sprzeczne, ale są pewne elementy nowe i to właśnie świadczy o rozwoju doktryny.  Cytuj: Pisząc, że KrK uznaje wszystkie dogmaty prawosławia miałem na myśli te orzeczenia, które zostały nazwane dogmatami w czasie Kościoła niepodzielonego:)
Zgoda. Tylko, że w takim razie to samo można powiedzieć w drugą stronę, czyli że i prawosławie uznaje wszystkie dogmaty KK z czasów Kościoła niepodzielonego. 
_________________ www.onephoto.net
|
| Śr sty 24, 2007 19:52 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|