Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz kwi 25, 2024 5:46



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
 grekokatolicyzm - 2 pytania 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Pn sty 08, 2007 17:19
Posty: 22
Post grekokatolicyzm - 2 pytania
1. Czy są jakiekolwiek różnice w liturgi prawosławnej i grekokatolickiej?
2. Dlaczego grekokatolicyzm tak własnie się nazywa? Rozumiem, że może chodzić o to, że właśnie prawosławie jest podstawą liturgii grekokatolickiej, a w grecji ta religia przewaza. Ale w rosji też przeważa prawosławie, więc mysląc w ten sposób kościół grekokatolicki można by bylo nazwac "kosciołem rosyjskokatolickim" ?


N maja 06, 2007 19:28
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10
Posty: 552
Post 
W XVI w. kiedy zawarto nieszczęsną Unię Brzeską prawosławie było nazywane w Rzeczpospolitej "religią (wiarą) grecką", stąd zapewne powstała nazwa.

W samej Litrugi zasadniczo różnic nie ma. No może poza wspominaniem u unitów w trakcie modlitw osoby papieża.

_________________
http://www.ksiega-starcow.blogspot.com
http://www.orthphoto.net


N maja 06, 2007 20:50
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Z tego co się orientuje to między rytem bizantyńsko ukraińskim a rytem prawosławnym różnice są większe (brak obrzędu zeonu, liturgia jest bodajże krótsza), natomiast identytczny ryt jest w Kostomłotach (neounici).


Śr maja 16, 2007 7:16
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lut 01, 2006 8:49
Posty: 870
Post Re: grekokatolicyzm - 2 pytania
fifipolish napisał(a):
Dlaczego grekokatolicyzm tak własnie się nazywa?

Przypuszczam że nazwa ma swoje źródła w starożytoności: podział cesarstwa na część zachodnią (łacińską) i wschodnią (bizantyjską;grecką), gdzie dominowały inne języki, a liturgia ewoluowała odrębnymi torami.
Liturgia wschodnia wywodzi się z Cesarstwa bizantyjsiego (greckiego).

_________________
Powiedziano ci, człowiecze, co jest dobre. I czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli nie pełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości i pokornego obcowania z Bogiem twoim
Micheasz 6:8


Śr maja 16, 2007 7:46
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10
Posty: 552
Post 
Cytuj:
brak obrzędu zeonu, liturgia jest bodajże krótsza)


Na czym polega obrzęd zeonu?? Byłem kiedyś na Liturgii grekokatolickiej, a na prawosławnej jestem w każdą niedzielę. W obu przypadkach jest to Liturgia św. Jana Chryzostoma. Te wszystkie elementy, które są obecne u prawosławnych są też i u unitów. Liturgia może być dłuższa lub krótsza w zależności od tempa w jakim śpiewa chór.

_________________
http://www.ksiega-starcow.blogspot.com
http://www.orthphoto.net


Śr maja 16, 2007 8:39
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post Re: grekokatolicyzm - 2 pytania
fifipolish napisał(a):
1. Czy są jakiekolwiek różnice w liturgi prawosławnej i grekokatolickiej?
2. Dlaczego grekokatolicyzm tak własnie się nazywa? Rozumiem, że może chodzić o to, że właśnie prawosławie jest podstawą liturgii grekokatolickiej, a w grecji ta religia przewaza. Ale w rosji też przeważa prawosławie, więc mysląc w ten sposób kościół grekokatolicki można by bylo nazwac "kosciołem rosyjskokatolickim" ?
Ja też zabiorę głos :)
Różnice mogą być dość istotne w samej celebracji. Grekokatolicy w Polsce używają rytu bizantyjsko-ruskiego, podczas gdy prawosławni bizantyjsko-synodalnego(?), wykształconego w Rosji i przywiezionego wraz z kasatą unii po 1839 roku. Wcześniej liturgia prawosławnych bardziej przypominała dzisiejszą grekokatolików. Poza tym, z moich obserwacji wynika, że często zdarzają się "latynizacje" - śpiewane są pieśni żywcem wyjęte ze śpiewników łacińskich, poza tym sam porządek i pobożność może mieć pewne zapożyczenia z obrządku łacińskiego (procesja w Boże Ciało czy dzwonki podczas udzielania Komunii). Generalnie jest to ta sama liturgia (literalnie), tylko trochę inaczej sprawowana. Dla przykładu ryt bizantyjsko-rumuński również się różni od "naszego" grekokatolickiego.

Określenie greko-katolicy powstało tylko i wyłącznie w zaborze austriackim, nazwę wymyśliła ponoć sama cesarzowa na nazwanie katolików obrządku "greckiego". Do 1839 roku w zaborze rosyjskim "grekokatolików" nazywano po prostu uni(a)tami, podobnie do 1875 w granicach Królestwa polskiego (np. Lubelszczyzna i Chełmszczyzna). Jako, że tylko w zaborze austriackim nie było kasacji, nazwa się utrzymała. Dzisiaj największe skupiska wyznawców tego Kościoła są właśnie na terenie byłego zaboru (Galicja, Podkarpacie).

pzdr

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Śr maja 16, 2007 12:05
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
Cytuj:
W XVI w. kiedy zawarto nieszczęsną Unię Brzeską prawosławie było nazywane w Rzeczpospolitej "religią (wiarą) grecką", stąd zapewne powstała nazwa.


haha nieszczęsną? Czemuż to. Ja dziękuję że moge iść na Liturgię wschodnią , przyjąć komunię i być wierny Kościołowi katolickiemu :) fajnie że są Unici.

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Śr maja 16, 2007 18:00
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
marcin_jarzębski napisał(a):
haha nieszczęsną? Czemuż to. Ja dziękuję że moge iść na Liturgię wschodnią , przyjąć komunię i być wierny Kościołowi katolickiemu :) fajnie że są Unici.
Trochę Cię rozumiem. Ciekawe jak mogłyby się zmienić stosunki katolicko-prawosławne, gdyby w naszym kraju mieszkało jakieś 80.000 prawosławnych obrządku łacińskiego :) z własnymi biskupami i diecezjami. Można pogdybać, ale wydaje się, że taka sytuacja nie byłaby marzeniem katolików. pzdr

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


Śr maja 16, 2007 21:22
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10
Posty: 552
Post 
Cytuj:
haha nieszczęsną? Czemuż to. Ja dziękuję że moge iść na Liturgię wschodnią , przyjąć komunię i być wierny Kościołowi katolickiemu Uśmiech... fajnie że są Unici.


Ale za jaką cenę przyjacielu? Czy wiesz ile łez i cierpienia kosztowała Unia Brzeska? Ile krwi się polało? Nasz piękny kraj kwitł do czasu gdy panowała w nim tolerancja. Wprowadzenie unii i bezsensowna decyzja o delegalizacji Kościoła prawosławnego wprowadziła nienawiść między ludźmi. Zamiast wzmocnić kraj, osłabiła go. Jak mówi narrator w filmie "Ogniem i mieczem": "nienawiść wrosła w serca ludzkie i zatruła krew pobratymczą".

Dziś może i fajnie dla Ciebie jako katolika pójść na Liturgię św. Jana Chryzostoma, przyjąć Eucharystię i pozostać nadal wiernym swego Kościoła, ale okupione to zostało tysiącami ofiar.

Cytuj:
Różnice mogą być dość istotne w samej celebracji. Grekokatolicy w Polsce używają rytu bizantyjsko-ruskiego, podczas gdy prawosławni bizantyjsko-synodalnego(?), wykształconego w Rosji i przywiezionego wraz z kasatą unii po 1839 roku. Wcześniej liturgia prawosławnych bardziej przypominała dzisiejszą grekokatolików.


Różnice tak naprawdę są jedynie kosmetyczne o charakterze kulturowym. W obu przypadkach pozostaje to nadal Liturgia św. Jana Chryzostoma z tą samą strukturą nabożeństwa i modlitwami.

_________________
http://www.ksiega-starcow.blogspot.com
http://www.orthphoto.net


Śr maja 16, 2007 21:53
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
Cytuj:
Trochę Cię rozumiem. Ciekawe jak mogłyby się zmienić stosunki katolicko-prawosławne, gdyby w naszym kraju mieszkało jakieś 80.000 prawosławnych obrządku łacińskiego Uśmiech... z własnymi biskupami i diecezjami. Można pogdybać, ale wydaje się, że taka sytuacja nie byłaby marzeniem katolików. pzdr


pewnie że są takie, przecież prawosławie też ma swoje unie :)

W Polsce mamy mariawitów, polsko-katolików etc którzy maja w 90-99% taką liturgię jak kr-k i ... jakoś to jest.

Cytuj:

Ale za jaką cenę przyjacielu? Czy wiesz ile łez i cierpienia kosztowała Unia Brzeska? Ile krwi się polało? Nasz piękny kraj kwitł do czasu gdy panowała w nim tolerancja. Wprowadzenie unii i bezsensowna decyzja o delegalizacji Kościoła prawosławnego wprowadziła nienawiść między ludźmi. Zamiast wzmocnić kraj, osłabiła go. Jak mówi narrator w filmie "Ogniem i mieczem": "nienawiść wrosła w serca ludzkie i zatruła krew pobratymczą".

Dziś może i fajnie dla Ciebie jako katolika pójść na Liturgię św. Jana Chryzostoma, przyjąć Eucharystię i pozostać nadal wiernym swego Kościoła, ale okupione to zostało tysiącami ofiar.


bracie, unie są straszne, ja naprawdę chciałym aby unii nie było! Ja chciałbym JEDNEGO ZJEDNOCZONEGO KOŚCIOŁA , całego a nie tylko 10%, ale ... ale jest inaczej i dziękuję Bogu za to że KK to nie tylko łacinnicy ale 100% Maroników, 50% Assyryjczyków, i tak dalej i tak dalej. Wiem, że prawosławni mają swój osąd unii, rozumiem to ale po okresie kiedy unici byli mordowani i unie zlikwidowano kilka milionów siłą konwertowanych katolików na pawosławie powróciło! Często unici są lepszymi katolikami niż dekadencki zachód i pseudo katoliccy łacinnicy :)

Unia jest pomostem, i pragnę aby tak ją traktowali prawosławni, bo czy nie łatwiej jest prawosławnemu i katolikowi spotkać sie w cerkwi unickiej... kiedy jednego łączy liturgia a drugiego Kościół.... lekko zakręciłem haha

pozdrawiam

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz maja 17, 2007 19:21
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
marcin_jarzębski napisał(a):
Cytuj:
Trochę Cię rozumiem. Ciekawe jak mogłyby się zmienić stosunki katolicko-prawosławne, gdyby w naszym kraju mieszkało jakieś 80.000 prawosławnych obrządku łacińskiego Uśmiech... z własnymi biskupami i diecezjami. Można pogdybać, ale wydaje się, że taka sytuacja nie byłaby marzeniem katolików. pzdr


pewnie że są takie, przecież prawosławie też ma swoje unie :)
Eee? Możesz mnie oświecić? Słyszałem o kilku parafiach w Europie Zachodniej, ale nie wmówisz mi, że w Polsce mieszkają dziesiątki tysięcy prawosławnych obrządku łacińskiego.

Cytuj:
W Polsce mamy mariawitów, polsko-katolików etc którzy maja w 90-99% taką liturgię jak kr-k i ... jakoś to jest.
Nie zrozumiałem tego argumentu(?). Pisałem o tym, jak mogłoby się zmienić mentalne położenie Cerkwi w Polsce, gdyby prawosławni mogli uczestniczyć w Liturgiach obrządku łacińskiego w setkach świątyń podlegających jurysdykcji Cerkwi. Przekładając na to również np. prawdopodobnie dużą niechęć, ignorancję i brak chęci dialogu między KrK a taką właśnie łacińską Cerkwią w Polsce.

Cytuj:
Unia jest pomostem, i pragnę aby tak ją traktowali prawosławni, bo czy nie łatwiej jest prawosławnemu i katolikowi spotkać sie w cerkwi unickiej... kiedy jednego łączy liturgia a drugiego Kościół.... lekko zakręciłem haha

pozdrawiam
Zrównując grekokatolicyzm z jego liturgiką całkiem wypacza się istotę różnic między wiarą ortodoksyjną a rzymokatolicką. Uczestnicząc w nabożeństwie grekokatolickim, rzymski katolik tylko pozornie "spotyka się" z prawosławiem, ponieważ nie styka się z jego dogmatyką i kościelną filozofią eklezjologii. A wiesz dobrze, że jest to kolosalna różnica. pzdr

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


So maja 19, 2007 12:56
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 01, 2006 13:29
Posty: 233
Post 
Wiara rzymskokatolicka-KATOLICKA- jest w pełni ortodoksyjna.Twoje żąglowanie słownictwem tego nie zmieni.Kościół ortodoksyjny-prawosławny jest taki tylko z nazwy dopóki nie powróci do łączności z biskupem Rzymu.

_________________
FIDES ET RATIO
"inquietum est cor nostrum, donec requiescat in te."-św.Augustyn,Doktor Łaski
Obrazek


N maja 20, 2007 12:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Augustinus napisał(a):
Wiara rzymskokatolicka-KATOLICKA- jest w pełni ortodoksyjna.Twoje żąglowanie słownictwem tego nie zmieni.Kościół ortodoksyjny-prawosławny jest taki tylko z nazwy dopóki nie powróci do łączności z biskupem Rzymu.

Inaczej definiujemy okreslenie "prawosławny" (gr. orthodoxos). Ja definiuje je poza "prawidłowo wierzący i praktykujący (doxa)" również "wierny Ojcom i Tradycji". Zdaje się, że Twoja definicja zakłada, że prawosławny znaczy "będący w jedności z papieżem", bo trudno zaprzeczyć, że w wielu miejscach Tradycja Kościoła łacińskiego odeszła od Tradycji Ojców Kościoła. Świadczy o tym stwierdzenie niektórych teologów katolickich, którzy mówią, że dopiero po SVII zaczyna się wracać do patrystyki.

pzdr :]

_________________
www.cerkiew.pl
http://didymos-pogranicza.blogspot.com/


N maja 20, 2007 16:01
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
a gdzie wierność Bazylemu Wielkiemu i wiara odnośnie pochodzenia a Ducha Św.

pozdrawiam

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


N maja 20, 2007 17:24
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
polecam ten wywiad:

http://www.ekumenizm.pl/article.php?story=20050725180946206&query=filioque

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


N maja 20, 2007 17:50
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL