Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Cz wrz 19, 2019 8:08



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 602 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 41  Następna strona
 prawosławie - kilka pytań 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
Cytuj:
Marcinie popatrz jaki paradoks. Ty, jak widzę tradycjonalista (przez "T"), ja czy chcę czy nie chcę jako ortodoks również. Mamy zapewne podobne zdanie na temat KK po SVII. Ale czy nie traktujesz mnie przypadkiem jako większego heretyka (bo "schizmatyka") niż przeciętnego "pop-katolika"? (to nie osobisty docinek, a próba wskazania paradoksu tego świata Cool )


to nie tak, ja
Mat. 25:16-30 napisał(a):
16. A poszedłszy on, który wziął pięć talentów, robił niemi, i zyskał drugie pięć talentów.
17. Także i on, który wziął dwa, zyskał i ten drugie dwa.
18. Ale ten, który wziął jeden, odszedłszy wykopał dół w ziemi, i skrył pieniądze pana swego.
19. A po długim czasie przyszedł pan onych sług, i rachował się z nimi.
20. Tedy przystąpiwszy on, który był wziął pięć talentów, przyniósł drugie pięć talentów, mówiąc: Panie! oddałeś mi pięć talentów, otom drugie pięć talentów zyskał niemi.
21. I rzekł mu pan jego: To dobrze, sługo dobry i wierny! nad małem byłeś wiernym, nad wielem cię postanowię; wnijdź do radości pana twego.
22. A przystąpiwszy i on, który był dwa talenty wziął, rzekł: Panie! oddałeś mi dwa talenty, otom drugie dwa talenty zyskał niemi.
23. Rzekł mu pan jego: To dobrze, sługo dobry i wierny! gdyżeś był wierny nad małem, nad wielem cię postanowię; wnijdź do radości pana twego.
24. A przystąpiwszy i ten, który był wziął jeden talent, rzekł: Panie! wiedziałem, że jesteś człowiek srogi, który żniesz, gdzieś nie rozsiewał, i zbierasz, gdzieś nie rozsypywał;
25. Bojąc się tedy, szedłem i skryłem talent twój w ziemię; oto masz, co twego jest.
26. A odpowiadając pan jego, rzekł mu: Sługo zły i gnuśny! wiedziałeś, iż żnę, gdziem nie rozsiewał, i zbieram, gdziem nie rozsypywał;
27. Przetożeś miał pieniądze moje dać tym, co pieniędzmi handlują, a ja przyszedłszy, wziąłbym był, co jest mojego, z lichwą.
28. Przetoż weźmijcie od niego ten talent, a dajcie temu, który ma dziesięć talentów.
29. (Albowiem każdemu, który ma, będzie dano, i obfitować będzie; a od tego, który nie ma, i to, co ma, będzie od niego odjęto.)
30. A niepożytecznego sługę wrzućcie do onych ciemności zewnętrznych, tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.


sądzę że to rozumiesz.
Każdy z nas ma swoje powołanie które dostał od Pana Boga, większą karę poniosą Ci któym dano więcej i to zmarnowali niż Ci któym Bóg dał mniej ale to nie dośc ze zachowali to jeszcze pomnorzyli.
Dażę większym szacunkem prawosławnych którzy sa wierni Tradycji niż postepowych katolików którzy tak rozwodnili swoją wiarę że można ją porównać do homeopatii....sama woda :(

Mam dużo lepszy kontakt z przyjacielem z Ormianskiego Kościoła Apostolskiego z Turcji niż z niejednym katolikiem. To jest paradox ale to tylko pokazuje że prawdziwy ekumenizm to sięgnięcie do Tradycji jak sobór Lyoński kiedy nastapiła unia, ale to inna sprawa.

Ja o wiele lepiej czuję sie w Cerkwi w Warszawie na placu Wilenskim czy na ul. Wolskiej niż w nie jednym beto-kościele, który wygląda jak fabryka betonu! Serce boli jak się widzi katolickie kościoły ale taka jest rzeczywistość,

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz lip 06, 2006 22:07
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Chciałbym zadać kilka pytań:
- czy są w Polskim Autokefalicznym Kościele Prawosławnym parafie obrządku starooobrzędowego (jednowiercy).
- obecnie w Cerkwi Rosyjskiej i Polskiej jest używany obrządek bizantyńsko słowiański chciałbym się zapytać, kiedy został on wprowadzony w dzisiejszej formie i czy między wprowadzeniem obrządku w obecnej formie a reformami patriarchy Nikona był używany inny obrządek w Cerkwi.
- czy jest jakaś różnica między językiem starocerkiewnosłowiańskim a cerkiewnosłowiańskim?
Czy to prawdaże prawosławni Trójcę Świętą wymieniają w kolejności
Bóg Ojciec, Duch Święty, Syn Boży?


Wt sie 22, 2006 21:28
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
nie jestem prawosławnym ale pozwolę sobie odpowiedziec.

ad1. w Polsce nie ma jednowierców są tylko bezpopowcy.
ad2. róznica miedzy liturgia przed reform Nichona i po sa tak nieznaczne że chyba większość prawosławnych nie wie na dobra sprawe "o co chodzi". To kwestia ilosci palców składanych podczas czynienia znaku krzyża, czy ilości bellek w krzyżu, czy drognej róznicy w Credo, nie znam SCS wiec nie wytlumaczę tego.
ad3. na pewno symantyczna.
ad4. na 99% nie. W imię Ojca i Syna i Świętego Ducha tak będzie na polski.


jesli gdzies się myle przepraszam i proszże o korekte

pozdrawiam

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Wt sie 22, 2006 22:06
Zobacz profil WWW
Moderator

Dołączył(a): Pn cze 21, 2004 18:27
Posty: 7293
Post 
Reforma Nikona obejmowała dostosowanie ksiąg rosyjskich do ksiąg greckich. Między innymi była tam zmiana pisowni imienia "IIsos", zmiana w Credo to wycięcie w zdaniu "Ducha Świętego, Pana prawdziwego i pocieszyciela" słowa "prawdziwego", które nie wiadomo skąd się tam znalazło (prawdopodobnie harmonizacja z innym tekstem). Za najbardziej charakterystyczny element uznaje się natomiast zmianę ilości palców używanych do Znaku Krzyża.

Język starocerkiewnosłowiański to język, o którym nasza wiedza jest niepełna. Poza tym ciężko byłoby w nim mówić, bo zapomnieliśmy już wszyscy niektóre głoski z tego języka (dwa jery i jać). We współczesnym języku cerkiewnosłowiańskim mamy chociażby uproszczenie wymowy (jery przeszły w "miękki i twardy znak", jać w "je", samogłoski nosowe: "ę" w "ja" a "ą" w "u") i uproszczenie pisowni (aczkolwiek nie do tego stopnia jak w cyrylicy świeckiej, nadal stosuje się np. fitę i iżycę dla słów greckiego pochodzenia, nadal zapisuje się jać, choć czyta tak jak "je").

Kolejność wymieniania Hipostaz Trójcy jest taka sama jak w KRK, tylko że mówi się "Świętego Ducha". Powód jest prosty - po polsku może być tak i tak, jednak jest różnica między łaciną i greką w szyku przydawka-rzeczownik.

_________________
მიჯნურობა სხვა რამეა, არ სიძვისა დასადარი:
იგი სხვაა, სიძვა სხვაა, შუა უზის დიდი მზღვარი


Śr sie 23, 2006 7:32
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
1.Czyli Nikon wprowadził obrządek w obecnej formie, czy był on zmieniany od reformy w 1652 roku były jakieś reformy
2.Co to jest obrządek bizantyjso rosyjski reformowany źródło
http://pl.wikipedia.org/wiki/Liturgia


Śr sie 23, 2006 9:23
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Andrzej 1 napisał(a):
1.Czyli Nikon wprowadził obrządek w obecnej formie, czy był on zmieniany od reformy w 1652 roku były jakieś reformy
2.Co to jest obrządek bizantyjso rosyjski reformowany źródło
http://pl.wikipedia.org/wiki/Liturgia


Jak bym to określił jako reformę, a nie wprowadzenie "Nikonowskiego obrządku" - nie była to radykalna zmiana, a ujednolicenie tekstów liturgicznych z tekstami greckimi. Myślę, że reformy mogły następować tak czy inaczej - nawet bez ich ogłaszania. Chociażby rozwój języka (z przepisywania ksiąg wzięły się błędy), pojawianie się lokalnych tradycji (jak trochę inny wygląd Małego Wejścia podczas Boskiej Liturgii na Rusi i w Grecji) musiały podczas wieków nastąpić. Żywa tradycja powodowała ewolucję pewnych zachowań i praktyk liturgicznych, kwestie Wiary pozostawiając bez zmiany. Zresztą moim zdaniem zmiany patriarchy Nikona nie były niezbędne, a już napewno nie należało terroryzować za niedostosowanie się wiernych do zmian. Zdarza mi się używać dwóch palców podczas czynienia znaku krzyża, ponieważ potrafią oddać czasem lepiej (moim zdaniem) istotę dogmatu chrystologicznego :)

Co do obrzadku biz-ros-ref, to wydaje mi się, że mowa o liturgii ukształtowanej na Rusi po reformie Nikona. Nie spotkałem się wcześniej z takim określeniem.

Odnośnie jeszcze jedinowierców w Polsce... czy przypadkiem społeczność w Wojnowie nie była tego typu? Choć być może przyjęli oni po prostu prawosławie.

pzdr


Cz lis 02, 2006 11:30
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
w ostatnią niedziele wróciłem z tygodniowego pobytu w Konstantynopolu, spędziłem go w towarzystwie moich przyjaciół nalezących do Kościoła Armeńsko Apostolskiego, niesamowite przeżycie "ekumenizmu" między chrześcijanami "ortodoksyjnymi", podczas tego pobytu między innymi odwiedziłem patriarchat ekumeniczny, poznałem kilku diakonów Kościoła prawosławnego, jeden studiuje w St. Petersburgu mimo że jest Grekiem :).
Największym przyzyciem był Nieszporu z Jego Świętobliwością Bartłomiejem, po któej z Jego rąk otrzymałęm prosforę.
Odwiedziłem także patriarchat ormianski ale chciałbym w kilku słowach odowiedziec o innym wydarzeniu.
Nigdy wcześniej nie wiedziałem o istnieniu Tureckiej Cerkwii Prawosławnej, w Konstatynopolu odwiedziłem Ich patriarchat. Byłem nieco zdziwiony że w Turcji jakby nie patrzeć muzułmanskiej jest narodowy kościół prawosłąwny.
Moi przyjaciel wytłumaczył mi że TCP powstała gdy Ataturk odseparował od Cerkwi Greckiej Cerkiew Turecką chcąc ustanowić rodzimy kościół. Dziś oba Kościoły nie utrzymują ze soba kontaktów.
Mnie to troche dziwi, ponieważ Cerkiew prawosłąwna inaczej niż Kościół katolicki opiera się na zasadzie autokefalii, zatem czemu TCP nie ma statusu autokefalii? Czy chodzi o to że włądza świecka ustanowiła kościół turecki?

Byłbym bardzo zobowiążany za odpowiedz. Niestety mimo starać nie znalazłem w necie satysfakcjonujących informacji.

z Bogiem

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz lis 02, 2006 12:04
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Marcinie!

Chodzi prawdopodobnie o Kościół Konstantynopolitański, historyczne centrum ortodoksji. Nie spotkałem się z określeniem Turecka Cerkiew - brzmi dziwne, choć jest w pewien sposób adekwatne. Etnicznie ogromną większość stanowią Grecy i potomkowie Greków, jako że historycznie Azja mniejsza była pod ogromnym wpływem Hellady.

Wydarzenia o których piszesz miały miejsce w latach 20., i rzeczywiście chodziło o utworzenie narodowego Kościoła zależnego od tureckich władz. Przy okazji zamknięto prawosławne seminaria, kościoły pozamykano a patriarchę zamknięto w jednej z dzielnic Stambułu (którą odwiedziłeś) - Fanarze. W całej Turcji jest obecnie około 20 tys. prawosławnych (w każdym razie nie więcej niż 100 tys.), a wierni patriarchatu Konstantynopolitańskiego w liczbie 2 mln (?) zamieszkują głównie Europę i Amerykę Płn, choć występują chyba na wszystkich kontynentach :)

Mnie to w sumie nie dziwi, ponieważ taki podział jest odzwierciedleniem starożytnej zasady dopasowywania się struktur kościelnych do państwowych. Stąd Cerkiew w Polsce powinna mieć samodzielność i ją ma. Autonomię ma Cerkiew Fińska czy Synajska (są pewne warunki do pełnej autokefalii - między innymi seminarium, 4 diecezje i funkcjonujący monaster). Sporą niezależność wbrew pozorom mają Cerkwie na Białorusi i Ukrainie. Nie wyobrażam sobie sytuacji w której Konstantynopol rozciągałby władzę nad Grecją - przecież Turcja i Grecja nadal żyją w sporych animozjach i antagonizmach. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest autokefalia Grecji (mimo jurysdycznej władzy Konstantynopola nad św. Górą Athos - to miejsce wyjątkowe), która prowadzi do niewątpliwego - sztucznego - podziału między Grekami.

Pytasz dlaczego TCP (Patriarchat Konstantynopolitański - Nowego Rzymu?) nie ma autokefalii? To jeden z pięciu starożytnych patriarchatów:) Ma największe prerogatywy wśród Kościołów autokefalicznych w prawosławiu.

Rozważyłbym możliwość istnienia TCP w oderwaniu od światowego prawosławia (grupy schizmatyckiej), lecz skoro mówisz o nabożeństwach, w których uczestniczył JŚ Bartolomeos, to chyba nie ma wątpliwości że chodzi o Patriarchat Carogrodzki (Konstantynopolitański). Określenie TCP nie jest używane na podobnej zasadzie jak nie używane jest określenie Izraelskiej Cerkwi Prawosławnej (Patr.Jerozolimski) czy Syryjskiej Cerkwi Prawosławnej (Patr.Antiocheński) czy Egipskiej Cerkwi Prawosławnej (Patr.Aleksandrysjki).


Nie wiem czy sprostałem Twoim pytaniom :)

pzdr
didymos


Śr lis 08, 2006 18:01
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
Drogi bracie,

NIe chodzi mi o patriarchat ekumeniczny ale o nieuznawaną przez JŚw Bartłomieja cerkiew turecką. Niżej dwa zdjęcia z wejścia, sa małej rozdzielczości ale mam kłopoty z ładowaniem zdjęć może pozniej załaduje w lepszej.



Obrazek


Obrazek

pozdrawiam

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Śr lis 08, 2006 21:10
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Bracie Marcinie!

Rzeczywiście nie jest to Patriarchat Ekumeniczny :) Jest to chyba jakiś sztuczny, państwowy twór (prawosławni i etniczni Turkowie?), zupełnie nieznany przynajmniej w Polsce. Zastanawia mnie ilość wyznawców tej wspólnoty, skoro nie mówi się o nich więc może to być ledwie kilkaset osób. Przedstawia to trochę dziwną sytuację, ponieważ mogliby oni mieć większe względy u tureckich władz, które jawnie dyskryminują prawosławie.

Nie jest to z pewnością Cerkiew orthodoksyjna, ale kto wie - jej prawdopodobne unarodowienie może być szansą dla wyznawców niegreckiego pochodzenia. Domyślam się, że bycie prawosławnym niegrekiem w Turcji zmusza do funkcjonowania w greckiej kulturze prawosławia. Patriarchat Konstantynopolitański jako historyczny w pewnym momencie może się "skonczyć" (brak szkoły teologicznej) przy odpowiednim "nastawieniu" władz, toteż turecki charakter wspólnot może otworzyć prawosławie na nowe drogi w Azji Mniejszej.
Takie to gdybanie :)

Ale informacja ciekawa, czekam na Twoje wrażenia z pobytu.


didym
orthodox


Cz lis 09, 2006 8:31
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
napiszę ale mam narazie urwanie głowy z domu wyjezdzam o 7 rano a wracam o 21. Proszę podać mi swój adres to wyśle płytkę ze zdjęciami, większości to zdjęcia samych kosciołów, ikon, jestem tylko na kilku :P

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


Cz lis 09, 2006 21:49
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Wt gru 27, 2005 23:32
Posty: 988
Post 
relacja z pobytu w Konstantynopolu jest tu
jeszcze niepełna ale na brak czasu nic nie poradzę :([/url]

_________________
zapraszam na blog Χριστιανος


N lis 12, 2006 21:18
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): Pn sie 14, 2006 19:35
Posty: 40
Post 
Jeszcze do pytania o jezyk.
Skad wynikają różnice w Modlitwie Pańskiej w języku SCS http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-slavonic.html
Co to sa redakcje?


Cz lis 30, 2006 17:10
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr lis 29, 2006 11:56
Posty: 71
Post 
Andrzej 1 napisał(a):
Jeszcze do pytania o jezyk.
Skad wynikają różnice w Modlitwie Pańskiej w języku SCS
Co to sa redakcje?
Róznice między wersjami Ojcze nasz bywaja w każdym języku. Bowiem nieraz trudno ustalić, jakiego słowa uzyć, aby jak najwierniej lub jak najładniej wyraic myśl oryginału.
Nawet ta mysl oryginału może być niejasna, gdy słowo w nim zawarte, nie występuje poza tekstem. Tak jest w oryginale z tym słowem tłumaczonym przez "powszedni" (chleb).
Słowo "redakcje" niekiedy oznacza ogólnie kogoś, moze wielu ludzi, którzy sprawili, że dany tekst występuje w takiej a nie innej formie. To może zasługa tłumacza, może wydawcy...


Cz lis 30, 2006 20:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So maja 14, 2005 8:30
Posty: 964
Post 
Andrzej 1 napisał(a):
Jeszcze do pytania o jezyk.
Skad wynikają różnice w Modlitwie Pańskiej w języku SCS http://www.christusrex.org/www1/pater/JPN-slavonic.html
Co to sa redakcje?

Jaką różnicę masz na myśli? W transkrypcji? Głoski "ę" czy "ą" zanikły i dziś nie funkcjonują w SCS, ale nie zmienia to istoty przekładu. Charakteryzuje się on dość dobrą zgodnością syntaktyczną z greckim oryginałem, czego brakuje już we współczesnym języku polskim czy rosyjskim. To zaleta SCSu, ale wadą jest jego martwość i wyłącznie liturgiczno-modlitewna przydatność :) Choć jest niezwykle poetycki, podobnie zresztą jak starogrecki...


Cz lis 30, 2006 21:58
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 602 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 41  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL