Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Śr sie 06, 2025 17:58



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
 Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa? 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Cz lis 05, 2009 23:37
Posty: 385
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Tomku 44 jeżeli chodzi o septuaginte to tak np twierdzą Żydzi Mesjaniczni ale również inne religie . To co nas łączy to słowo "chyba" .


N sie 29, 2010 21:10
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Kamala napisał(a):
jak wytlumaczyc to sformulowanie:
Cytuj:
A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena J 19,25

Dwie siostry rodzone i obie Marie?
Taka rozbieżność wynika z postawionego przecinka, bo
można rozumować:
- siostra Matki - Maria [przecinek], żona Kleofasa; albo
- siostra Matki [przecinek], Maria - żona Kleofasa.
Jeśli nie zgadzasz się z tym, że dwie siostry mogły by mieć takie same imiona, to chyba widzisz, że
Maria była żoną Kleofasa, a siostra Matki Jezusa nie była wymieniona z imienia.
Kamala napisał(a):
a co powiesz na
Cytuj:
Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i SalomeMk 15,40

Cytuj:
Po upływie szabatu Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba, i Salome nakupiły wonności, żeby pójść namaścić Jezusa*.Mk 16,1
, podobnie Mt 28,1. "Druga Maria" nie mogla byc Maryja, matka Jezusa, bo o niej ewangelisci pisza inaczej (Jego matka)
1.Ewangeliści piszą też o Matce Jezusa również po imieniu,
a nawet mogła być wymieniona jako jedna z "niewiast z Galilei" (ew. Łukasza)
2.Ta druga Maria wcale nie musiała być matką Jezusa
(przytaczasz fragmenty opisujące dwie grupy niewiast - pod krzyżem i udające się na trzeci dzień do grobu).
Kamala napisał(a):
Ow "Jozef" to ten sam Jozef z Mk 6,3. W niemieckiej wersji Biblii nazywa sie Joses.
Skąd wiesz, że to ten sam Józef? A może to był Józef z Arymatei lub Józef cieśla - ojciec Jezusa? ;-)
Kamala napisał(a):
-
amittaj napisał(a):
że Józef „z nią nie współżył, dopóki nie urodziła syna”
,
sformulowanie "az do" nie oznacza, ze potem na pewno bylo inaczej.
To jest dowolna interpretacja tych, ktorzy
uwazaja ze Maryja musiala wspolzyc z Jozefem, bo ... tak!
Jest to uzależnione od postawienia akcentu przez ewangelistę:
- czy chodziło mu o opisanie współżycia (lub jego braku) między małżonkami i porodu Jezusa,
- czy też podkreślenie dziewiczego poczęcia Jezusa (bez "ingerencji" Józefa).
W pierwszym przypadku interpretacja powinna być na korzyść współżycia (poród jako punkt graniczny niewspółżycia), a
w drugim przypadku nie ma to znaczenia (50/50), bo uwidocznione jest to co się działo przed narodzinami Jezusa a nie po.
Kamala napisał(a):
-
amittaj napisał(a):
Najwyraźniej dlatego, że apostoł Jan, jego kuzyn
,
jakis dowod z Pisma sw, ze apostol Jan byl spokrewniony z Jezusem?
Można to nazwać dowodem pośrednim, porównawczym.

Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka,
między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome.

(Mk 15:40)
Czy można uznać, że obok krzyża stały 4 niewiasty:
- Maria Magdalena,
- Maria (matka Jezusa),
- matka Jakuba Mniejszego i Józefa oraz
- Salome
?
Chyba nie będzie to nadużyciem, jeśli tak założymy.

Porównajmy to zatem z innymi opisami ewangelistów:
Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza.
(Mt 27:56)
Jeśli wierzymy, że ewangeliści mówią o tych samych osobach, to obok krzyża stały:
- Maria Magdalena [zgadza się],
- Maria (matka Jezusa) [zgadza się],
- matka Jakuba i Józefa [zgadza się],
- matka synów Zebedeusza [u Marka jest Salome, więc pewnie to ta sama osoba].

A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
(J 19:25)
Jeśli Jan również nie popełnił wykroczenia przeciw prawdzie, to znowu dotyczy to tych samych niewiast:
- Maria Magdalena [zgadza się],
- Matka Jego (Maria) [zgadza się],
- siostra Matki Jego [kto to jest ?],
- Maria - żona Kleofasa.
Jeśli porównamy to z Mt 27:56, to widzimy że:
- Salome jest matką synów Zebedeusza, więc raczej nie jest żoną Kleofasa,
a jeśli uwzględnimy informacje zawarte w Mk 15:40, to zauważymy, że:
- Maria - żona Kleofasa jest matką Jakuba Mniejszego i Józefa, a
- Salome jest siostrą Marii - Matki Jezusa.

Skoro Salome jest siostrą Maryji, to jej dzieci są kuzynami Jezusa.
Z ewangelii wiemy kto należał do grona apostołów:
A oto imiona dwunastu apostołów: pierwszy Szymon, zwany Piotrem, i brat jego Andrzej,
potem Jakub, syn Zebedeusza, i brat jego Jan,

(Mt 10,2)
Jeśli Jan apostoł jest Janem ewangelistą, to wnioskujemy, że jest synem Zebedeusza, synem Salome, więc i kuzynem Jezusa. :razz:

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 12:02
Zobacz profil
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
jak wytlumaczyc to sformulowanie:
Cytuj:
A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena J 19,25

Dwie siostry rodzone i obie Marie?
Taka rozbieżność wynika z postawionego przecinka, bo
można rozumować:
- siostra Matki - Maria [przecinek], żona Kleofasa; albo
- siostra Matki [przecinek], Maria - żona Kleofasa.
Jeśli nie zgadzasz się z tym, że dwie siostry mogły by mieć takie same imiona, to chyba widzisz, że
Maria była żoną Kleofasa, a siostra Matki Jezusa nie była wymieniona z imienia.


Elbrus, ty to tak specjalnie skomplikowales? Wszystkie podaja z imienia, a siostre Matki tak, jakby kazdy wiedzial o kogo chodzi?

Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
Ow "Jozef" to ten sam Jozef z Mk 6,3. W niemieckiej wersji Biblii nazywa sie Joses.
Skąd wiesz, że to ten sam Józef? A może to był Józef z Arymatei lub Józef cieśla - ojciec Jezusa? ;-)

Ciag dalszy podobnie. W niemieckim tlumaczeniu Biblii Joses pojawia sie 2 razy w Mk 6,2 i Mk 15,40. Jakis powod musial byc, ze nie tlumaczyli go, jak w polskim wygodnie, Jozef.


Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
a co powiesz na
Cytuj:
Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i SalomeMk 15,40

Cytuj:
Po upływie szabatu Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba, i Salome nakupiły wonności, żeby pójść namaścić Jezusa*.Mk 16,1
, podobnie Mt 28,1. "Druga Maria" nie mogla byc Maryja, matka Jezusa, bo o niej ewangelisci pisza inaczej (Jego matka)
1.Ewangeliści piszą też o Matce Jezusa również po imieniu,
a nawet mogła być wymieniona jako jedna z "niewiast z Galilei" (ew. Łukasza)
2.Ta druga Maria wcale nie musiała być matką Jezusa
(przytaczasz fragmenty opisujące dwie grupy niewiast - pod krzyżem i udające się na trzeci dzień do grobu).

Prosze o te cytaty z Pisma sw, gdzie jednoznacznie jest mowa o Maryji i nie jest jednoznacznie powiedziane, ze chodzi o Matke Jezusa. Bo "co autor mial na mysli" piszac "niewiasty z Galilei", to kazdy moze sobie gdybac. Prosze o jednoznaczny dowod, ze Maria, matka Jakuba i Jozefa to Matka Jezusa i Maria, zona Kleofasa tez :D No chyba, ze namnozylo sie juz tych Marii pod krzyzem 4.

Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
-
amittaj napisał(a):
że Józef „z nią nie współżył, dopóki nie urodziła syna”
,
sformulowanie "az do" nie oznacza, ze potem na pewno bylo inaczej.
To jest dowolna interpretacja tych, ktorzy
uwazaja ze Maryja musiala wspolzyc z Jozefem, bo ... tak!

Jest to uzależnione od postawienia akcentu przez ewangelistę:
- czy chodziło mu o opisanie współżycia (lub jego braku) między małżonkami i porodu Jezusa,
- czy też podkreślenie dziewiczego poczęcia Jezusa (bez "ingerencji" Józefa).
W pierwszym przypadku interpretacja powinna być na korzyść współżycia (poród jako punkt graniczny niewspółżycia), a w drugim przypadku nie ma to znaczenia (50/50), bo uwidocznione jest to co się działo przed narodzinami Jezusa a nie po.


No to czy ktokolwiek teraz po 2000 lat moze udowodnic, ze akurat interpretacja pierwsza jest poprawna, a Kosciol od poczatku sie mylil?

Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
-
amittaj napisał(a):
Najwyraźniej dlatego, że apostoł Jan, jego kuzyn
,
jakis dowod z Pisma sw, ze apostol Jan byl spokrewniony z Jezusem?
Można to nazwać dowodem pośrednim, porównawczym.


Elbrus napisał(a):
Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka,
między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome.

(Mk 15:40)
Czy można uznać, że obok krzyża stały 4 niewiasty:
- Maria Magdalena,
- Maria (matka Jezusa),
- matka Jakuba Mniejszego i Józefa oraz
- Salome
?
Chyba nie będzie to nadużyciem, jeśli tak założymy.

Porównajmy to zatem z innymi opisami ewangelistów:
Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza.
(Mt 27:56)
Jeśli wierzymy, że ewangeliści mówią o tych samych osobach, to obok krzyża stały:
- Maria Magdalena [zgadza się],
- Maria (matka Jezusa) [zgadza się],
- matka Jakuba i Józefa [zgadza się],
- matka synów Zebedeusza [u Marka jest Salome, więc pewnie to ta sama osoba].

A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
(J 19:25)
Jeśli Jan również nie popełnił wykroczenia przeciw prawdzie, to znowu dotyczy to tych samych niewiast:
- Maria Magdalena [zgadza się],
- Matka Jego (Maria) [zgadza się],
- siostra Matki Jego [kto to jest ?],
- Maria - żona Kleofasa.
Jeśli porównamy to z Mt 27:56, to widzimy że:
- Salome jest matką synów Zebedeusza, więc raczej nie jest żoną Kleofasa,
a jeśli uwzględnimy informacje zawarte w Mk 15:40, to zauważymy, że:
- Maria - żona Kleofasa jest matką Jakuba Mniejszego i Józefa, a
- Salome jest siostrą Marii - Matki Jezusa.

Skoro Salome jest siostrą Maryji, to jej dzieci są kuzynami Jezusa.
Z ewangelii wiemy kto należał do grona apostołów:
A oto imiona dwunastu apostołów: pierwszy Szymon, zwany Piotrem, i brat jego Andrzej,
potem Jakub, syn Zebedeusza, i brat jego Jan,

(Mt 10,2)
Jeśli Jan apostoł jest Janem ewangelistą, to wnioskujemy, że jest synem Zebedeusza, synem Salome, więc i kuzynem Jezusa. :razz:


Ladnie ci to wyszlo, tylko ... troche nie zgadza sie z Pismem sw. Bo jezeli Maryja to ta Maria, matka Jakuba i Jozefa, badz co gorsza, zona Kleofasa, to nie byloby zadnego powodu, zeby nawet "kuzyn" Jan mial sie nia zajmowac. No a przeciez kuzyni w NT sa jasno zaznaczeni, a Jan, to zawsze albo Jan, brat Jakuba, albo "umilowany uczen". Nigdy: "brat", czy "kuzyn". Akurat o nim zapomniano?

Te przecinki, zeby wyszly ci 4 osoby, to znalazles w oryginale, czy postawiles sam?
Przy okazji wyszedl ci "dowod nie wprost", ze Jakub mniejszy nie mogl byc bratem rodzonym Jezusa
CBDU

Dziekuje
Koniec tematu


Cz wrz 09, 2010 13:36
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Elbrus napisał(a):
Taka rozbieżność wynika z postawionego przecinka, bo
można rozumować:
- siostra Matki - Maria [przecinek], żona Kleofasa; albo
- siostra Matki [przecinek], Maria - żona Kleofasa.
Jeśli nie zgadzasz się z tym, że dwie siostry mogły by mieć takie same imiona, to chyba widzisz, że
Maria była żoną Kleofasa, a siostra Matki Jezusa nie była wymieniona z imienia.

Nie lepiej miast ekwilibrystyki z przecinkami uznać oczywistość, że ówcześni nie definiowali "siostra cioteczna/ stryjeczna", bo zawsze była to "siostra".
Współcześnie też większośc ludzi nie bawi się w okreslanie stopnia pokrewieństwa i mianem "siostra", "brat" określa kuzynów.


Cz wrz 09, 2010 13:55
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Kamala napisał(a):
Elbrus, ty to tak specjalnie skomplikowales?
Nic nie komplikowałem - wyjaśniłem 2 drogi rozumowania.
Kamala napisał(a):
Wszystkie podaja z imienia, a siostre Matki tak, jakby kazdy wiedzial o kogo chodzi?
Nie wiem dlaczego ewangelista tak napisał, ale nie można tego wykluczyć.
Kamala napisał(a):
Ciag dalszy podobnie. W niemieckim tlumaczeniu Biblii Joses pojawia sie 2 razy w Mk 6,2 i Mk 15,40.
Jakis powod musial byc, ze nie tlumaczyli go, jak w polskim wygodnie, Jozef.
Powód mógł być taki, że tak im się podobało i taka była ich interpretacja.
A co powiesz o Maryji i Marii - czy są to dwa różne imiona?
A jeśli chcesz rozróżniać imiona Józef i Joses, to sięgnij do greckiego oryginału NT:
Józef - gr. ιωσηφ
Kamala napisał(a):
Elbrus napisał(a):
1.Ewangeliści piszą też o Matce Jezusa również po imieniu,
a nawet mogła być wymieniona jako jedna z "niewiast z Galilei" (ew. Łukasza)
2.Ta druga Maria wcale nie musiała być matką Jezusa
(przytaczasz fragmenty opisujące dwie grupy niewiast - pod krzyżem i udające się na trzeci dzień do grobu).

Prosze o te cytaty z Pisma sw, gdzie jednoznacznie jest mowa o Maryji i nie jest jednoznacznie powiedziane, ze chodzi o Matke Jezusa.
Bo "co autor mial na mysli" piszac "niewiasty z Galilei", to kazdy moze sobie gdybac.
Czyli uważasz, że Łukasz ewangelista "miał na myśli", że Matka Jezusa nie była obecna pod krzyżem?
Kamala napisał(a):
Prosze o jednoznaczny dowod, ze Maria, matka Jakuba i Jozefa to Matka Jezusa i Maria, zona Kleofasa tez :D
Matka Jezusa nie była żoną Kleofasa.
//jeśli o to ci chodziło ;)
Kamala napisał(a):
No chyba, ze namnozylo sie juz tych Marii pod krzyzem 4.
Nie 4 tylko 3:
- Maria - Matka Jezusa,
- Maria - żona Kleofasa,
- Maria Magdalena
//+Salome, która raczej nie miała na imię Maria - zgodzisz się?
Kamala napisał(a):
Elbrus napisał(a):
Jest to uzależnione od postawienia akcentu przez ewangelistę:
- czy chodziło mu o opisanie współżycia (lub jego braku) między małżonkami i porodu Jezusa,
- czy też podkreślenie dziewiczego poczęcia Jezusa (bez "ingerencji" Józefa).
W pierwszym przypadku interpretacja powinna być na korzyść współżycia (poród jako punkt graniczny niewspółżycia), a w drugim przypadku nie ma to znaczenia (50/50), bo uwidocznione jest to co się działo przed narodzinami Jezusa a nie po.

No to czy ktokolwiek teraz po 2000 lat moze udowodnic, ze akurat interpretacja pierwsza jest poprawna, a Kosciol od poczatku sie mylil?
Nawet jeśli byłyby wystarczające dowody by to potwierdzić (biblijnie jednoznacznie), to
katolicy nie muszą w to wierzyć (i raczej większość nie uwierzy) - ich obowiązuje Tradycja, czyli dogmat.
Jeśli argumentem w dyskusji ma być asystencja Ducha Świętego, to lepiej wróć do działu 'Prawdy wiary'.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 14:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Alus napisał(a):
Elbrus napisał(a):
Taka rozbieżność wynika z postawionego przecinka, bo
można rozumować:
- siostra Matki - Maria [przecinek], żona Kleofasa; albo
- siostra Matki [przecinek], Maria - żona Kleofasa.
Jeśli nie zgadzasz się z tym, że dwie siostry mogły by mieć takie same imiona, to chyba widzisz, że
Maria była żoną Kleofasa, a siostra Matki Jezusa nie była wymieniona z imienia.

Nie lepiej miast ekwilibrystyki z przecinkami uznać oczywistość, że
ówcześni nie definiowali "siostra cioteczna/ stryjeczna", bo zawsze była to "siostra".
Można uznać, że robili tak Żydzi współcześni Jezusowi, ale
zapominasz o rozbieżności między aramejskim słowem mówionym ~30 r.n.e. a greckim słowem pisanym ~60/70/90 r.n.e.
Alus napisał(a):
Współcześnie też większośc ludzi nie bawi się w okreslanie stopnia pokrewieństwa i mianem "siostra", "brat" określa kuzynów.
Dasz sobie głowę albo chociaż rękę uciąć, że jest to większość?
Ja na kuzyna nigdy nie powiedziałem brat (i nie powiem, bo to jest dla mnie sztuczne (nawet dodając 'stryjeczny/cioteczny')).

Kamala napisał(a):
Ladnie ci to wyszlo, tylko ... troche nie zgadza sie z Pismem sw.
Bo jezeli Maryja to ta Maria, matka Jakuba i Jozefa, badz co gorsza, zona Kleofasa,
Maria - matka Jakuba Mniejszego i Józefa, to żona Kleofasa, nie Maryja.
Słowo 'Maryja' odnoszę tylko do Matki Jezusa (żony Józefa cieśli).
Kamala napisał(a):
to nie byloby zadnego powodu, zeby nawet "kuzyn" Jan mial sie nia zajmowac.
Bo nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego.
(Jana 7:5)
Jeśli uznajesz, że Jan mógł być kuzynem Jezusa, to dziwne byłoby, że
umiłowanym uczniem Jezusa był kuzyn, który w niego nie wierzył, prawda?
No bo przecież ewangelista nie pominąłby, że nie wierzyli w niego kuzyni, prócz pewnego "Jasia".
Kamala napisał(a):
No a przeciez kuzyni w NT sa jasno zaznaczeni,
O których kuzynach mówisz i jakim zaznaczeniu?
Kamala napisał(a):
a Jan, to zawsze albo Jan, brat Jakuba, albo "umilowany uczen". Nigdy: "brat", czy "kuzyn".
Akurat o nim zapomniano?
A wyobraź sobie, że sam Jan o sobie zapomniał:
Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu.
(Jana 20:3)
Dlaczego Jan pisze o sobie "ów" a nie Ja? Widocznie tak mu pasowało do jego "koncepcji".
Kamala napisał(a):
Te przecinki, zeby wyszly ci 4 osoby, to znalazles w oryginale, czy postawiles sam?
Wstawiłem sam - podobnie jak NIENATCHNIENI polscy tłumacze BT.
Oczywiście można uznać, że pod krzyżem stały tylko 3 kobiety,
ale wtedy według Mk 15:40 pod krzyżem nie było Matki Jezusa.
Czyżby ewangelista zapomniał o Matce Chrystusa? Czyżby jej tam nie było?
Uważam że nie i dlatego pod krzyżem były 4 niewiasty.
//choć przypominam, że ew. Marka datowana jest (analiza porównawcza) jako najstarsza
//a antykatoliccy bibliści mogą mieć antymaryjny argument - Matki Bożej nie było pod krzyżem a Jan zmyślał! :o
Kamala napisał(a):
Przy okazji wyszedl ci "dowod nie wprost", ze Jakub mniejszy nie mogl byc bratem rodzonym Jezusa cbd.
Ale ja wcale tego nie postulowałem. :)
Kamala napisał(a):
Dziekuje
Koniec tematu
Chciałobysie, nie dam ci sie. :twisted:

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 14:37
Zobacz profil
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
to nie byloby zadnego powodu, zeby nawet "kuzyn" Jan mial sie nia zajmowac.
Bo nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego.
(Jana 7:5)
Jeśli uznajesz, że Jan mógł być kuzynem Jezusa, to dziwne byłoby, że
umiłowanym uczniem Jezusa był kuzyn, który w niego nie wierzył, prawda?

No bo przecież ewangelista nie pominąłby, że nie wierzyli w niego kuzyni, prócz pewnego "Jasia".


A ja to uznaje :o? Pierwsze slysze. Tzn czytam....
A gdzies to pisze wprost, jak z tymi innymi "bracio-kuzynami", ze Jan byl tak blisko (badz w ogole) spokrewniony z Jezusem? Przeciez to bylaby najlepsza reklama, ze akurat dwoch jego krewnych nie traktowalo go jak szalenca, w przeciwienstwie do reszty rodziny...

Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
Te przecinki, zeby wyszly ci 4 osoby, to znalazles w oryginale, czy postawiles sam?
Wstawiłem sam - podobnie jak NIENATCHNIENI polscy tłumacze BT.
Oczywiście można uznać, że pod krzyżem stały tylko 3 kobiety,
ale wtedy według Mk 15:40 pod krzyżem nie było Matki Jezusa.
Czyżby ewangelista zapomniał o Matce Chrystusa? Czyżby jej tam nie było?
Uważam że nie i dlatego pod krzyżem były 4 niewiasty.
//choć przypominam, że ew. Marka datowana jest (analiza porównawcza) jako najstarsza
//a antykatoliccy bibliści mogą mieć antymaryjny argument - Matki Bożej nie było pod krzyżem a Jan zmyślał! :o


Nie wiem, czy to zadziala jak powinno, ale tu masz porownanie roznych tlumaczen (niby dlaczego polskie mialoby byc najlepsze?)
http://www.bibleserver.com/#/text/LUT/Johannes19
W lacinskiej Vulgacie wcale nie ma przecinkow i jak to zrozumiec?

Wiesz, gdyby gdzies wprost bylo powiedziane: siostra Jego Matki to .... i bylaby na tyle wazna osoba, zeby mozna ja bylo tak opisywac, to ja rozumiem. A tak, to do mnie trafia powszechne wyjasnienie, ze imie owej siostry nastepuje po jej wymienieniu:
"Maria zona Kleofasa"
Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
Przy okazji wyszedl ci "dowod nie wprost", ze Jakub mniejszy nie mogl byc bratem rodzonym Jezusa cbd.
Ale ja wcale tego nie postulowałem. :)
Kamala napisał(a):
Dziekuje
Koniec tematu
Chciałobysie, nie dam ci sie. :twisted:


Ale piszemy w takim watku:
Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?


Cz wrz 09, 2010 16:09
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Kamala napisał(a):
A ja to uznaje :o? Pierwsze slysze. Tzn czytam....
Napisałaś nawet, więc takie założenie (nie pewnik) przyjąłem.
Kamala napisał(a):
A gdzies to pisze wprost, jak z tymi innymi "bracio-kuzynami", ze Jan byl tak blisko (badz w ogole) spokrewniony z Jezusem?
Wprost nigdzie nie ma napisane, że Tadeusz apostoł to Juda apostoł - wiemy to tylko z porównania 2 ewangelii.
Kamala napisał(a):
Przeciez to bylaby najlepsza reklama, ze akurat dwoch jego krewnych nie traktowalo go jak szalenca,
w przeciwienstwie do reszty rodziny...
Chyba większość protestantów tak właśnie to wyjaśnia:
nie wierzyli w niego bracia, synowie Zebedeusza (kuzyni), byli apostołami, a
po zmartwychwstaniu nawróciło się również rodzeństwo Jezusa.Proszę - nie katuj mnie niemieckim.
Kamala napisał(a):
W lacinskiej Vulgacie wcale nie ma przecinkow i jak to zrozumiec?
Wybacz, ale ja nie uznaję Wulgaty jako natchnionej
(w przeciwieństwie do katolików, którzy nie mogą tego negować - por. Sobór Trydencki),
dlatego jeśli coś się nie zgadza w polskim przekładzie (nie jestem czegoś pewien),
to sięgam do oryginałów (hebr/gr).
//polecam :arrow: viewtopic.php?p=530442#p530442 (Szukam strony z przekładami Biblii)
Kamala napisał(a):
Wiesz, gdyby gdzies wprost bylo powiedziane:
siostra Jego Matki to .... i bylaby na tyle wazna osoba, zeby mozna ja bylo tak opisywac, to ja rozumiem.
A tak, to do mnie trafia powszechny wyjasnienie, ze imie owej siostry nastepuje po jej wymienieniu:
"Maria zona Kleofasa"
Jest to wielce niekorzystne z punktu widzenia katolicyzmu, bo:

Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena,
Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome

(Mk 15:40)
Więc - według ciebie - były tam tylko 3 kobiety:
- MM,
- Maria Kleofasowa - matka Jakuba Mniejszego i Józefa,
- Salome.
Nie ma tam Matki Jezusa :!:

Mało tego - relacje ewangelistów okazują się sprzeczne:
A obok krzyża Jezusowego stały:
Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena

(J 19:25)
Były tam:
- Maryja,
- Maria Kleofasowa,
- MM.
Nie było tam Salome - Jan ją pominął.

Równie niedbały jest eks-celnik:

Między nimi były:
Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza.

(Mt 27:56)
Były tam więc:
- MM,
- Maria Kleofasowa,
- matka synów Zebedeusza (Jakuba i Jana) - jak ona miała na imię?
Jeśli oprzemy się na relacji Marka, to była to Salome, a
jeśli na ewangelii janowej, to matką synów Zebedeusza była... Maryja :!:

Czyżby ewangeliści byli tak niechlujni i raz pomijali Salome a raz Maryję?
A może matka Jezusa wyszła ponownie za mąż i urodziła Zebedeuszowi dwójkę dzieci?
Wtedy nie tylko Jakub, ale i Jan byłby bratem Jezusa!

Śmiała teza z tymi "tylko trzema" niewiastami - nieopłacalna. :D
Kamala napisał(a):
Ale piszemy w takim watku:
Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Czyli nie mogę powoływać się na inne fragmenty - tylko na Mt 13:55?
Daj spokój - bądź człowiekiem. :)



Trzeba wymyślić nowy tytuł tematu, który będzie obejmował szersze pole do dyskusji,
bo ktoś chyba mi tu zarzuca wychodzenie poza jego ramy...

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 16:33
Zobacz profil
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
W lacinskiej Vulgacie wcale nie ma przecinkow i jak to zrozumiec?
Wybacz, ale ja nie uznaję Wulgaty jako natchnionej
(w przeciwieństwie do katolików, którzy nie mogą tego negować - por. Sobór Trydencki),
dlatego jeśli coś się nie zgadza w polskim przekładzie (nie jestem czegoś pewien),
to sięgam do oryginałów (hebr/gr).
//polecam :arrow: viewtopic.php?p=530442#p530442 (Szukam strony z przekładami Biblii)

Nie chodzilo o niemiecki, ale o przecinki ;)
Nie bede udawac, ze znam grecki. A tam przecinki sa?

Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
Wiesz, gdyby gdzies wprost bylo powiedziane:
siostra Jego Matki to .... i bylaby na tyle wazna osoba, zeby mozna ja bylo tak opisywac, to ja rozumiem.
A tak, to do mnie trafia powszechny wyjasnienie, ze imie owej siostry nastepuje po jej wymienieniu:
"Maria zona Kleofasa"
Jest to wielce niekorzystne z punktu widzenia katolicyzmu, bo:

Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena,
Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome

(Mk 15:40)
Więc - według ciebie - były tam tylko 3 kobiety:
- MM,
- Maria Kleofasowa - matka Jakuba Mniejszego i Józefa,
- Salome.
Nie ma tam Matki Jezusa :!:

Mało tego - relacje ewangelistów okazują się sprzeczne:
A obok krzyża Jezusowego stały:
Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena

(J 19:25)
Były tam:
- Maryja,
- Maria Kleofasowa,
- MM.
Nie było tam Salome - Jan ją pominął.

Równie niedbały jest eks-celnik:

Między nimi były:
Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza.

(Mt 27:56)
Były tam więc:
- MM,
- Maria Kleofasowa,
- matka synów Zebedeusza (Jakuba i Jana) - jak ona miała na imię?
Jeśli oprzemy się na relacji Marka, to była to Salome, a
jeśli na ewangelii janowej, to matką synów Zebedeusza była... Maryja :!:

Czyżby ewangeliści byli tak niechlujni i raz pomijali Salome a raz Maryję?
A może matka Jezusa wyszła ponownie za mąż i urodziła Zebedeuszowi dwójkę dzieci?
Wtedy nie tylko Jakub, ale i Jan byłby bratem Jezusa!

Śmiała teza z tymi "tylko trzema" niewiastami - nieopłacalna. :D

Juz ci pisalam, ze kombinujac z przecinkami i interpretacjami mozna by dojsc do wniosku, ze Maryja byla zona Kleofasa... Tez jakas teza.

Jezeli traktowac ewangelie jak dokument historyczny w naszym rozumieniu, to nijak nie mozna sie dowiedziec, co Jezus naprawde robil, czyim byl potomkiem (sprzeczne zyciorysy), gdzie sie urodzil itp.

Dlatego nie przykladam do tego az takiej wagi, ktora z tych osob jest "nadliczbowa", ale nie probuje nowych dokladac.

Wg sw. Jana do grobu poszla tylko sama Maria Magdalena. A te inne? Nie wiedzial, czy pominal?
Elbrus napisał(a):
Kamala napisał(a):
Ale piszemy w takim watku:
Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Czyli nie mogę powoływać się na inne fragmenty - tylko na Mt 13:55?
Daj spokój - bądź człowiekiem. :)

Trzeba wymyślić nowy tytuł tematu, który będzie obejmował szersze pole do dyskusji,
bo ktoś chyba mi tu zarzuca wychodzenie poza jego ramy...


No wiec temat jest o tym, czy Jakub byl rodzonym bratem Jezusa i na to udzieliles odpowiedzi zupelnie przypadkiem....


Cz wrz 09, 2010 17:36
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Kamala napisał(a):
Nie bede udawac, ze znam grecki. A tam przecinki sa?
W oryginale greckim nie ma ani przecinków, ani myślników, ani wielkich liter.
Kamala napisał(a):
Juz ci pisalam, ze kombinujac z przecinkami i interpretacjami mozna by dojsc do wniosku, ze Maryja byla zona Kleofasa... Tez jakas teza.
Pseudo-hipoteza - nie optuję za nią.
Kamala napisał(a):
Jezeli traktowac ewangelie jak dokument historyczny w naszym rozumieniu, to nijak nie mozna sie dowiedziec, co Jezus naprawde robil, czyim byl potomkiem (sprzeczne zyciorysy), gdzie sie urodzil itp.

Dlatego nie przykladam do tego az takiej wagi, ktora z tych osob jest "nadliczbowa", ale nie probuje nowych dokladac.
Ale powiedz konkretnie: jak odbierasz relacje ewangelistów?
Dlaczego w gronie trzech niewiast (bez kombinowania z przecinkami) raz nie ma Salome a raz nie ma Maryji?
Dlaczego ewangelista Marek nie wspomniał o Matce Boskiej pod krzyżem, tylko o 3 innych niewiastach?
Czyżby jej tam nie było lub była nieważna :?: => por.: oto Matka twoja

//Jest to chyba dział odpowiedni, aby nie podpierać się dogmatem (założeniem) o niesprzeczności (nieomylności) Pisma.
Kamala napisał(a):
Wg sw. Jana do grobu poszla tylko sama Maria Magdalena. A te inne? Nie wiedzial, czy pominal?
"Podejść" do grobu mogło być kilka:
viewtopic.php?p=509448#p509448
Kamala napisał(a):
No wiec temat jest o tym, czy Jakub byl rodzonym bratem Jezusa i na to udzieliles odpowiedzi zupelnie przypadkiem....
Nie udzieliłem na to odpowiedzi :) - dalsze informacje w kolejnym poście.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Ostatnio edytowano Cz wrz 09, 2010 18:05 przez Elbrus, łącznie edytowano 1 raz



Cz wrz 09, 2010 17:57
Zobacz profil
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
No to odpowiem konkretnie: bo ewangelie nie sa dokumentami historycznymi, ale dzielami literackimi o konkretnej wymowie. Sa "przypowiesciami o Jezusie" spisanymi dla sluchaczy roznych gmin chrzescijanskich przez swiadkow wydarzen. Nalezy je czytac przez pryzmat mentalnosci semickiej, ktora opowiadala o zdarzeniu, a nie podawala daty,fakty, i cytaty (choc to oczywiscie tez). Gdybys zapytal ich co to jest woda, to powiedzieliby ci jak ta woda smakuje, co z nia mozna robic, jak sie czlowiek czuje bez wody na pustyni, a jak kapiac sie w jeziorze. Nikt nie zaczalby od skladu chemicznego, bo nic z niego dla wlasciwosci wody przydatnej czlowiekowi, ktory o wode pyta, nie wynika.
Dlatego sw. Jan pisze o jedynej Marii Magdalenie przy grobie, inny o dwoch Mariach, a trzeci jeszcze o Salome. Jeden podkresla narodzenie w Betlejem, a inny zaczyna od chrztu w Jordanie.
I to wszystko jest prawda, ale nie w calosci, bo raz byly przy krzyzu "z daleka" niewiasty z Galilei, w tym te rozne Marie, a raz musiala blizej stac Maryja i Jan (o ktorym jakos nikt nie pisze poza nim samym!). I co z tego wynika? Niewiele poza tym, ze musimy sie zdac tez na Tradycje ustna, z ktorej te Ewangelie powstaly.


Cz wrz 09, 2010 18:05
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Wytłumaczę trochę bardziej szczegółowo jak widzę sprawę Jakuba:

1. Uważam, że Jakub z Mt 13:55 to Jakub Sprawiedliwy - brat Pański o którym wspominał Paweł w swoich listach.

2. Jakub Mniejszy to syn Kleofasa i Marii (niespokrewnionej z Matką Jezusa).
Jego bratem był Józef.

3. Apostoł Jakub - syn Alfeusza, jeden z Dwunastu.
Filip i Bartłomiej, Tomasz i celnik Mateusz,
Jakub, syn Alfeusza, i Tadeusz, Szymon Gorliwy i Judasz Iskariota, ten, który Go zdradził.

(Mt 10:3)

Niektórzy uważają, że celnik Lewi, którego powołał Jezus do Dwunastki,
był synem tego samego Alfeusza, którego synem był Jakub:
A przechodząc, ujrzał Lewiego, syna Alfeusza, siedzącego w komorze celnej, i
rzekł do niego: Pójdź za Mną! On wstał i poszedł za Nim.

(Mk 2:14)
Mateusza i Tomasza; Jakuba, syna Alfeusza, i Szymona z przydomkiem Gorliwy;
(Łk 6:15)
Jednak bracia byli przeważnie wymieniani razem:
(14) Szymona, którego nazwał Piotrem; i brata jego, Andrzeja; Jakuba i Jana; Filipa i Bartłomieja;
Dlatego ja osobiście uważam, że nie można kategorycznie mówić o braterstwie Jakuba syna Alfeusza z Mateuszem.


4. Jakub - syn Zebedeusza i Salome (siostry Maryji - Matki Jezusa), brat Jana (ewangelisty), jeden z Dwunstu, w tradycji znany jako Jakubem Większym lub Starszym.


Wikipedia błędnie podaje, że Kleofas - mąż Marii (ponoć krewniaczki Maryji) był tą samą osobą co Alfeusz,
dlatego Jakuba - syna Alfeusza utożsamia się z Jakubem Młodszym.
Nijak to się ma to podobieństwa imion, które podobne nie są (przynajmniej słowotwórczo):

http://pl.wikipedia.org/wiki/Alfeusz
"Alfeusz — imię męskie pochodzenia grecko-hebrajskiego, od Αλφαιος (Alphaios),
gr. formy imienia hebr. o znaczeniu "zmieniający się, zmienny". "
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kleofas
"Kleofas - imię męskie pochodzenia greckiego.
Powstało ono przez skrócenie greckiego imienia Κλεοπατρος (Kleopatros),
które stanowi złożenie członów κλεος (kleos) - "chwała, sława" i πατρος (patros) "ojca, ojcowska" (zob. też Kleopatra)
. "
I teraz:
"Można się również spotkać (w Biblii) ze zlatynizowaną wersją tego imienia w brzmieniu Alfeusz."
O co tu chodzi?
Skoro Alfeusz to inne (oddzielne) imię, grecko-hebrajskiego pochodzenia, to
dlaczego ktoś opisał je, jako zlatynizowana forma już istniejącego (więc starszego) imienia?

Alfeusz to Halfai a Kleofas to Klofa - nie widzę związku, między Jakubem - synem Alfeusza a synem Kleofasa.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 18:07
Zobacz profil
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Wiesz, jakby to nie czytac, to wg ciebie Jakub mniejszy byl bratem Jozefa, a wg mnie ow Jozef i Jakub byli tymi bracimi Jezusa, o ktorych mowi Mt 13,55. Chocby dlatego, ze w niemieckiej wersji Joses wystepuje 2 razy: jako syn siostry Maryji i w Mt 13,55.

A apostol Jakub, to inna osoba (i dopoki nie udowodnisz czegos przeciwnego) dla mnie z Jezusem tak samo niespokrewniona, jak Jan.

Gdyby Jan i Jakub byli kuzynami Jezusa (bo wg ciebie rodzonymi bracmi tez raczej byc nie mogli), to byloby to mile wyjasnienie owego Jakuba, brata Panskiego. Ale z tego co pamietam z Biblii, nie moze on byc tozsamy z apostolem Jakubem.


Cz wrz 09, 2010 18:16
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Kamala napisał(a):
No to odpowiem konkretnie: bo ewangelie nie sa dokumentami historycznymi, ale dzielami literackimi o konkretnej wymowie.
A obiło ci się o uszy dzieło Josepha Ratzingera "Jezus z Nazaretu"?
Papież pisze tam o Jezusie historycznym, bo Jezus nie zmartwychwstał na niby albo w jakimś metaforycznym/niematerialnym ciele,
tylko był prawdziwym człowiekiem, dokonywał prawdziwych cudów i zmartwychwstał w swoim ziemskich ciele (choć odmienionym).
//por. KKK 496-511
Kamala napisał(a):
Sa "przypowiesciami o Jezusie" spisanymi dla sluchaczy roznych gmin chrzescijanskich przez swiadkow wydarzen.
Nalezy je czytac przez pryzmat mentalnosci semickiej, ktora opowiadala o zdarzeniu, a
nie podawala daty,fakty, i cytaty (choc to oczywiscie tez).
Czyli jak relacje świadków odnośnie jakichś faktów się nie zgadzają,
tym gorzej dla faktów?
Musimy przyjąć dogmat prawdziwości PŚ i już?
Kamala napisał(a):
Gdybys zapytal ich co to jest woda, to powiedzieliby ci jak ta woda smakuje, co z nia mozna robic, jak sie czlowiek czuje bez wody na pustyni, a jak kapiac sie w jeziorze. Nikt nie zaczalby od skladu chemicznego, bo nic z niego dla wlasciwosci wody przydatnej czlowiekowi, ktory o wode pyta, nie wynika.
Tam gdzie "autorzy natchnieni" nie popisują się wzorami chemicznymi, tam nie szukam takich szczegółów.
Kamala napisał(a):
Jeden podkresla narodzenie w Betlejem, a inny zaczyna od chrztu w Jordanie.
Podkreślanie i rozpoczynanie od to nie to samo co "ściemnianie".
Kamala napisał(a):
I to wszystko jest prawda, ale nie w calosci, bo raz byly przy krzyzu "z daleka" niewiasty z Galilei, w tym te rozne Marie, a raz musiala blizej stac Maryja i Jan (o ktorym jakos nikt nie pisze poza nim samym!).
A czy autorzy byli przypadkowymi Żydami, przypadkowymi apostołami,'
czy też natchnionymi pisarzami kierowanymi Duchem Świętym?
Dlaczego w dniu Pięćdziesiątnicy Parakletos nie objawił apostołom prawdy?
A jeśli objawił, to dlaczego byli tak skąpi i mówili o tym po kątach a nie na dachach
(np. spisując tak ważne wydarzenie jak przekazanie całej ludzkości w macierzyńską niewolę Bogarodzicy)?
Dlaczego Marek był tak słabo natchniony, że
nie przekazał w swojej ewangelii tej pięknej prawdy o Maryji - Matce Kościoła i
trzeba było na to czekać kilkadziesiąt lat - na ewangelię janową
(+/- 20, bo co najmniej tyle lat dzieli te dwie księgi)?
Kamala napisał(a):
I co z tego wynika? Niewiele poza tym, ze musimy sie zdac tez na Tradycje ustna, z ktorej te Ewangelie powstaly.
Tradycję? Przez duże 'T'?
Skoro Kościół jest powiernikiem Tradycji Apostolskiej,
to dlaczego nie podzielił się nurtującymi wielu ludzi informacjami i
nie pokazał (wyjaśnił) co do czego pasuje?
Dlaczego heretycy tyle mieszają i zwodzą ludzi?
Skąd ta pewność, że w Tradycji coś się zachowało, co w Piśmie nie zostało zawarte?
Przecież sam Kościół nie jest pewny czy "bracia jego" byli synami Józefa z pierwszego małżeństwa
(gdyby tak było, to przecież mogło wejść do Tradycji i byłoby jasnym wyjaśnieniem).
Kamala napisał(a):
Wiesz, jakby to nie czytac, to wg ciebie Jakub mniejszy byl bratem Jozefa, a wg mnie ow Jozef i Jakub byli tymi bracimi Jezusa, o ktorych mowi Mt 13,55.
Chocby dlatego, ze w niemieckiej wersji Joses wystepuje 2 razy: jako syn siostry Maryji i w Mt 13,55.
Jakub Mniejszy miał jednego brata - Józefa, a
braćmi Jakuba Sprawiedliwego byli Józef, Szymon, Juda (no i Pan).

A tym niemieckim szmelcem (przepraszam - tak to trzeba nazwać) się nie podpieraj, bo
(natchniony) oryginał, to oryginał a nie tłumaczenie, które zawierać może błędy (a nawet dużą ich ilość).
Jeszcze raz podaję link do oryginału (wystarczy porównać i znaleźć odpowiednie fragmenty):
Słowo 'ιωσηφ' (Józef) w oryginale greckim - występowanie w tekstach NT
Kamala napisał(a):
Gdyby Jan i Jakub byli kuzynami Jezusa (bo wg ciebie rodzonymi bracmi tez raczej byc nie mogli),
Ale o jakiego Jakuba ci chodzi, bo ja w poprzednim poście wyróżniłem czterech.
Kamala napisał(a):
Ale z tego co pamietam z Biblii, nie moze on byc tozsamy z apostolem Jakubem.
Apostołów (w Dwunastce) Jakubów było dwóch (syn Zebedeusza i Alfeusza).
Jakub Sprawiedliwy został apostołem (podobnie zresztą jak Paweł) po zmartwychwstaniu Jezusa.
Jest to trochę opisane na wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jakub_Sprawiedliwy

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Cz wrz 09, 2010 18:31
Zobacz profil
zbanowany na stałe

Dołączył(a): Cz wrz 02, 2010 10:36
Posty: 74
Post Re: Mat. 13:55 - Jakub kuzyn, czy brat Jezusa?
Było 3 Jakubów.Teraz trzeba rozgryzc który to który


Cz wrz 09, 2010 20:18
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL