Henryk22 napisał(a):
Słyszałem o Adwentystach, ale nie wiem czy wy nie wybieracie z Pisma to co wam pasuje. .
Taka wiara nie miałaby sensu.Nam chodzi o zbawienie ,a nie przekonywanie się. Bzdurą byłoby oszukiwanie się samego siebie.
Henryk22 napisał(a):
Pokaż proszę gdzie jest w Biblii, że Apostołowie święcili sobotę.
Wczesny kościół, jak stwierdzają to Dzieje Apostolskie i listy, spotykał się regularnie w soboty, żydowskie sabaty, często w synagogach. Nie ma wzmianek o regularnych spotkaniach w niedzielę, pierwszego dnia tygodnia. Kiedy wychodzili, proszono ich, aby w następny szabat mówili do nich o tym samym. A po zakończeniu zebrania, wielu Żydów i pobożnych prozelitów towarzyszyło Pawłowi i Barnabie, którzy w rozmowie starali się zachęcić ich do wytrwania w łasce Boga. W następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego (Dz 13,42-44,). Przeczytaj też Dz 13,13-15; 15,19-21; 16,11-13 i 18,1-4).
Poza tym jest wiele tekstów wybiegających poza zmartwychwstanie Jezusa sugerujących nakaz świecenia soboty.
-Łk23-24,1
-Mt24,20
-Ap 1,10
W pierwszych wiekach po apostołach spotkania kościoła odbywały się w sabat, w niedzielę, lub w oba te dni.
Tak jak gdzie indziej, zachowujemy ósmy dzień z radością, dzień, kiedy Pan wstał z grobu (List Barnaby 15,9).
... zachowujcie sabat i święto dnia Pana; ponieważ ten pierwszy jest na pamiątkę stworzenia, a drugi – zmartwychwstania. Niech niewolnicy pracują pięć dni; jednak w dzień sabatu i dniu Pańskim dajcie im wolne, by szli do kościoła po wskazówki jak żyć w pobożności (Konstytucje Apostolskie zebrane w roku 300).
Grzegorz z Nysy pod koniec IV wieku nazwał sobotę i niedzielę „siostrami” (Patrologia . Graeca, Vol. 46, Col. 309).
W Rzymie i Aleksandrii rozpoczął się ruch mający na celu zakaz obchodzenia sabatu i wprowadzenie tylko niedzieli. Pomimo, iż prawie wszystkie kościoły na świecie każdego tygodnia celebrują święte misterium sabatu, to chrześcijanie z Aleksandrii i Rzymu – mając na uwadze niektóre starożytne tradycje, zaprzestali tej właśnie (Sokrates Scholasticus, 400s).
Ludność Konstantynopola prawie wszędzie gromadziła się zarówno w sabat, jak i pierwszego dnia tygodnia, którego to zwyczaju nigdy nie widziano w Rzymie lub w Aleksandrii (Sozomen, Nicene and post Nicene Fathers, 2nd series, Vol. 12, pp. 7-8).
Henryk22 napisał(a):
ja czytałem że oni na łamanie chleba zbierali sie ale juz po sabacie wieczorem, więc w niedzielę
Chrześcijanie spotykali się też codziennie w świątyni i łamali chleb po domach w Jerozolimie (Dz 2,46) i po domach w Efezie (Dz 20,20).
W Piśmie zanotowana jest tylko jedna informacja o zgromadzeniu w niedzielę (sobota po zachodzie słońca).Zwróć uwagę,ze „Paweł, … nazajutrz zamierzał odjechać”.Powodem spotkania było pożegnanie Pawła ,a nie kult nowego dnia świątecznego.
Henryk22 napisał(a):
poza tym sabat dotyczył i dotyczy Izraela nie chrześcian, .
„Obrzezanie nie ma żadnego znaczenia i nieobrzezanie nie ma żadnego znaczenia, ale tylko przestrzeganie przykazań Bożych”1Kor 7,18-19; (włącznie z czwartym -sobotnim)
Tekst pisany był do pogan , nie do Żydów. Więc , sobota powinna obowiązywać również i nas.
Apostołowie wymagali przestrzegania prawa w którego treści był nakaz święcenia soboty.
" Albowiem wszyscy jesteście synami Bożymi przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie masz Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety; albowiem wy wszyscy jedno jesteście w Jezusie Chrystusie. A jeśli jesteście Chrystusowi, tedy jesteście potomkami Abrahama, dziedzicami według obietnicy"Gal3,26-29
"Lecz jeśli czynicie różnicę między osobami, popełniacie grzech i jesteście uznani przez zakon za przestępców. Ktokolwiek bowiem zachowa cały zakon, a uchybi w jednym, stanie się winnym wszystkiego. Bo Ten, który powiedział: Nie cudzołóż, powiedział też: Nie zabijaj; jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz (np.nie święcisz sabatu), jesteś przestępcą zakonu. "
Pismo nie rozgranicza pogan I nie pogan.”Wszyscy są jedno w Chrystusie”.Wszystkich dotyczy zbawienie (usynowienie) oraz te same dary Ducha.A skoro zbawienie dotyczy obojga ,to również i przykazania włącznie z sobotnim.
„U Boga nie ma względu na osobę”Rzym 2,11
„przestrzegaj jego przykazań, bo to jest obowiązek każdego człowieka”Kazn 12,13 (włącznie z sobotą)
Henryk22 napisał(a):
Chrześcian obowiązuje to co pozostawił im Chrystus On jest Drogą Prawdą i Życiem. .
Jezus poświęcił najwięcej czasu na przekazaniu wiedzy i sposobu świętowania właśnie szabatu ,czyli czwartego przykazania.
Chrystus nakazał przestrzeganie dekalogu w treści którego znajduje się przykazanie nakazujące święcic sobotę.
„Jeśli przykazań moich przestrzegać będziecie, trwać będziecie w miłości mojej, jak i Ja przestrzegałem przykazań Ojca mego i trwam w miłości jego”Jan15,10 (włącznie z sabatem)
„A jeśli chcesz wejść do żywota, przestrzegaj przykazań.”Mt 19,17
A z tego wiemy, że go znamy, jeśli przykazania jego zachowujemy. Kto mówi: Znam go, a przykazań jego nie zachowuje, kłamcą jest i prawdy w nim nie ma. Lecz kto zachowuje Słowo jego, w tym prawdziwie dopełniła się miłość Boża. Po tym poznajemy, że w nim jesteśmy”1 Jana 2,3-5
Henryk22 napisał(a):
Swięcenie sabatu zostało ustanowione na górze Synaj, wcześniej tego nie było, przy stworzeniu Bóg odpoczął ale nigdzie nie jest powiedziane że kazał odpoczywac Adamowi i jego potomkom. Tak więc jeśli trzymamy się Biblii bądzmy konsekwentni.
Niestety Pismo milczy na temat tego ,kiedy po raz pierwszy wprowadzono nakaz święcenia sabatu.Sugeruje jedynie,że jest on tak stary jak stara jest nasza ziemia i został nadany już Adamowi.
Przykazania nie zostały nadane dopiero Żydom na górze Synaj.Były znane wcześniej.
Znał je Abraham (rodz 26,5). Nawet Kain wiedział co jest dobre ,a co złe (Rodz4,7.15).W związku z Pawłową definicją grzechu musiał znać prawo.W innym wypadku nie mógłby zostać ukarany.Co sugeruje ,że znał przykazania.Poza tym prawo zostało wyryte w sercach ludzi (Rzym 2,14BT) przy stworzeniu człowieka.Wynika z tego,że również Adam posiadał je w swoim sercu.
Na Synaju przykazania były jedynie przypomniane.Na podstawie ich było zawarte przymierze. Tekst Wyj 16,28-29 wyklucza pogląd jakoby prawowłącznie z sabatem dane zostało na Synaju.
Wszystkie Przykazania obowiązują chrześcijan:
"Ktokolwiek bowiem zachowa cały zakon, a uchybi w jednym, stanie się winnym wszystkiego. Bo Ten, który powiedział: Nie cudzołóż, powiedział też: Nie zabijaj (pamiętaj o dniu sobotnim-dop.mój); jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą zakonu. ... Cóż to pomoże, bracia moi, jeśli ktoś mówi, że ma wiarę, a nie ma uczynków? Czy wiara może go zbawić?"Jak 2