Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pt lis 21, 2025 20:17



Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 178 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona
 Pytania 
Autor Wiadomość
Post 
szalony napisał(a):
W ogóle wszystkie skłony podczas Mszy powinno się wykonywać w stronę ołt. soborowego


Który często jest dziś drewnianym stolikiem, w którym nierzadko nie ma nawet żadnych relikwii. Czysta idolatria.


Śr maja 10, 2006 13:33
Post 
Dextimus napisał(a):
iduodu napisał(a):
Jak do tej pory, w trakcie Adoracji Najświętszego Sakramentu widziałam, że zarówno wierni jak i kapłan i lektorzy klęczą przed ołtarzem przodem do Tabernakulum.


Oczywiście. U mnie w parafii też tak jest. W momencie adoracji ZA ołtarzem nie ma NIKOGO.


A wychodzący Nawikulariusz i Turyferariusz ?

Co do Dokumentów V. II - Czy pisałem ci że jest nakaz ? Pisałem, że odprawia się przodem do ludu, bo w 99,9% przypadków tak jest.


Śr maja 10, 2006 13:35
Post 
Jesteś ogólnie bardzo przepisowy, ale nie w momencie, gdy któryś z przepisów Ci się nie podoba - vide skłony.


Śr maja 10, 2006 13:36
Post 
iduodu napisał(a):
Nakaz nakazem


Najlepszy dowcip polega na tym, ze żadnego nakazu NIE MA. Celebracja "versus populum" w żaden sposób nie znajduje uzasadnienia w Tradycji Kościoła, ale jest wynalazkiem i postulatem Marcina Lutra.


Śr maja 10, 2006 13:37
Post 
szalony napisał(a):
A wychodzący Nawikulariusz i Turyferariusz ?


Jak mówię, że wszyscy, to wszyscy. Wszyscy są przed ołtarzem i sa zwróceni wraz z wiernymi w tym samym kierunku.

szalony napisał(a):
Co do Dokumentów V. II - Czy pisałem ci że jest nakaz ? Pisałem, że odprawia się przodem do ludu, bo w 99,9% przypadków tak jest.


Ale DLACZEGO się tak odprawia, skoro nie ma nakazu?
DLACZEGO (mimo braku nakazu) powstawiano jakieś drewniane stoły przed ISTNIEJĄCE Ołtarze?


Śr maja 10, 2006 13:39
Post 
szalony napisał(a):
Jesteś ogólnie bardzo przepisowy, ale nie w momencie, gdy któryś z przepisów Ci się nie podoba - vide skłony.


Dobra, będzie oświatowo: stoisz sobie między tabernakulum a stołem, czyli:
po lewej masz tabernakulum z Jezusem Chrystusem w postaci Chleba;
po prawej - drewniany stół, czyli 5 kawałków deski, połączonych klejem Wikol
I teraz ktoś ci każe kłaniać się STOŁOWI, a wypinać sempiternę w stronę Pana Jezusa.
Gdzie sens, gdzie logika?


Śr maja 10, 2006 13:43

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Ioudou:
Cytuj:
Nakaz nakazem, ale dlaczego przodem do ludzi, tyłem do Boga?

Tabernakulum powinno znajdować się w miejscu godnym i łatwo dostępnym dla wiernych, którzy chcą adorować Pana, ale raczej nie w centrum, za ołtarzem. Głównym miejscem akcji liturgicznej jest ołtarz, a nie tabernakulum.


Śr maja 10, 2006 13:44
Zobacz profil
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Głównym miejscem akcji liturgicznej jest ołtarz, a nie tabernakulum.


A gdy Msza się własnie skończyła, "akcji liturgicznej" już nie ma i ołtarz jest tylko drewnianym stolikiem, w którym nawet nie ma relikwii (bo od 40 lat już nie musi być)? Jakie miejsce jest WTEDY najważniejsze i najgodniejsze w kościele?


Śr maja 10, 2006 13:46
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sie 05, 2005 7:31
Posty: 555
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Ioudou:
Cytuj:
Nakaz nakazem, ale dlaczego przodem do ludzi, tyłem do Boga?

Tabernakulum powinno znajdować się w miejscu godnym i łatwo dostępnym dla wiernych, którzy chcą adorować Pana, ale raczej nie w centrum, za ołtarzem. Głównym miejscem akcji liturgicznej jest ołtarz, a nie tabernakulum.

Dalczego nie w centrum. Toż to najważniejsze miejsce w całym kościele!
W dyskusji obok
http://forum.wiara.pl/viewtopic.php?t=7618 jest cytat
Cytuj:
o naleznym miejscu dla tabernakulum. Powinno ono byc centrum naszej uwagi i modlitwy. Obecnie w wielu kosciolach tabernakula umieszczane sa w roznych miejscach, tak ze wierni maja problem z ich zlokalizowaniem. Mogli by za Sw. Maria Magdalena powiedziec: 'Zabrali mojego Pana i nie wiem, gdzie Go polozyli'.


Śr maja 10, 2006 13:51
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sie 05, 2005 7:31
Posty: 555
Post 
Dextimus napisał(a):
iduodu napisał(a):
Nakaz nakazem


Najlepszy dowcip polega na tym, ze żadnego nakazu NIE MA. Celebracja "versus populum" w żaden sposób nie znajduje uzasadnienia w Tradycji Kościoła, ale jest wynalazkiem i postulatem Marcina Lutra.

No to jeśli nie ma, to już zupełnie nie rozumiem tej praktyki... :(


Śr maja 10, 2006 13:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lut 18, 2004 15:45
Posty: 1883
Post 
Kiedyś Tabernaulum wogóle nie było, potem stworzono je po to by przechowywać chleb Eucharystyczny dla chorych, po za tym było ono nie w centrum, lecz z boku, zresztą do dzisiaj tak jest w wielu Kościołach, umiejscowione z boku, bądź w nawie bocznej.

Co do ołtarza... to ołtarz jest najważniejszy, gdyż na nim odbywa się misterium Eucharystii i jest równoznaczne z Chrystusem i Jego drogą.

Przecież sama msza to jakby przeżywanie całego życia i męki Jezusa, od narodzin, po śmierć na Krzyżu, aż do zmartwychwstania. Jeśli sobie przeanalizujecie poszczególne części Mszy Świętej, to zrozumiecie. :)

_________________
Obrazek
"Przejmij mnie dreszczem Twojego Istnienia, dreszczem wiatru w dojrzałych kłosach..."
JP II


Śr maja 10, 2006 14:46
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Podaję tekst Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, co powinno rozwiać wątpliwości niektórych co do miejsca przeznaczonego dla tabernakulum.


Miejsce przechowywania Najświętszej Eucharystii

314. Biorąc po uwagę przestrzenny układ każdego kościoła i zgodne z prawem miejscowe zwyczaje, Najświętszy Sakrament należy przechowywać w tabernakulum umieszczonym w części kościoła odpowiednio godnej i przyozdobionej oraz sprzyjającej modlitwie.
Tabernakulum winno być zwykle jedno, nieruchome, mocne i nieprzezroczyste. Ma ono być tak zamknięte, aby wykluczało niebezpieczeństwo profanacji. Wskazane jest, aby przed oddaniem do użytku liturgicznego zostało pobłogosławione zgodnie z obrzędem podanym w Rytuale rzymskim.

315. Z uwagi na znak jest bardziej słuszne, aby na ołtarzu, przy którym sprawuje się Mszę świętą, nie było tabernakulum z Najświętszą Eucharystią.
Uwzględniając decyzję biskupa diecezjalnego, tabernakulum można umieścić:
a) w prezbiterium, poza ołtarzem, przy którym sprawuje się Mszę świętą, w formie i miejscu bardziej odpowiednim, nie wykluczając dawnego ołtarza, którego nie używa się już do celebracji (por. nr 303);
b) w jakiejś kaplicy, organicznie związanej z kościołem, nadającej się do prywatnej adoracji i modlitwy wiernych oraz dla nich widocznej.


Śr maja 10, 2006 14:54
Zobacz profil
Post 
iduodu napisał(a):
No to jeśli nie ma, to już zupełnie nie rozumiem tej praktyki... :(


spytajmy eksperta:

Ks. Dr Klaus Gamber - Zwróćmy się ku panu!
z przedmową Józefa kard. Ratzingera
Wydawnictwo Piotra i Pawła, Poznań 1998

Cytuj:
Pytanie 12

Dlaczego przez zwrócenie się kapłana przodem do ludu charakter Mszy jako Ofiary mialby być jak to się sądzi - mniej wyraźnie podkreślony?

Mam inne pytanie: Skoro w kręgach ekspertów dobrze się wie, że w przypadku „ołtarza ludowego" nie można się powoływać na wczesnochrześcijańską praktykę, to dlaczego nie wyciąga się stąd koniecznego wniosku i nie usuwa „stołów do uczty" w zadziwiająco podobny sposób postawionych na całym świecie?

Otóż dlatego właśnie, że bardziej niż stara praktyka odpowiadają one nowemu pojmowaniu Mszy i Eucharystii. Wyraźnie pragnie się dzisiaj uniknąć skojarzenia, że „święty stół" (jak nazywa się on na Wschodzie) to ołtarz ofiarny. Może to być także przyczyną, dla której prawie wszędzie stawia się na nim bukiet kwiatów oraz dwie lub trzy świece, na podobieństwo stołu nakrytego do świątecznego posiłku spożywanego w rodzinnym kręgu. Świece stawia się po lewej stronie „stołu", podczas gdy wazon z kwiatami zajmuje stronę przeciwną. Ten brak symetrii jest zamierzony; nie powinno się tworzyć żadnego punktu odniesienia, a takim dotychczas był krzyż, ze świecami ustawionymi po jego prawej i lewej stronie. Ma to być właśnie stół do posiłku.
Stoi się przed ołtarzem ofiarnym. a nie za nim. Ta reguła obowiązywała już kapłana-ofiarnika w pogaństwie. Jego spojrzenie zwracało się ku znajdującemu się w świątyni wizerunkowi bóstwa, któremu składano ofiary. Podobnie działo się w świątyni jerozolimskiej. Tutaj również kapłan składający krwawą ofiarę stał pried „Stołem Pana" (por. Mal. 1:12), jak nazywano wielki ołtarz całopalenia umieszczony na świątynnym dziedzincu naprzeciw zawierającego Arkę Przymierza "Świętego Świętych"; miejsca, w którym zamieszkiwał Najwyższy (por. Ps 116:17).
Posiłek spożywa się w kręgu rodzinnym, któremu przewodzi ojciec rodziny; we wszystkich jednak religiach ofiarę składa specjalnie do tego celu wyznaczony ofiarnik, składa ją w - lub przed świętym miejscem (może to być także święte drzewo). Ofiarnik jest wzięty z tłumu i zajmuje miejsce przed nim, przed ołtarzem, w obliczu bóstwa.
Od dawien dawna podczas składania ofiary ludzie zwracali się w kierunku tego, komu składano ofiarę, a nie ku współuczestniczącym.
Orygenes oddaje pogląd wczesnego Kościoła, gdy komentując Księgę Liczb mówił (10, 2):
„Ten, kto stoi przed ołtarzem daje świadectwo pełnienia kapłańskich czynności. Urząd kapłański polega zaś na składaniu ofiar
przebłagalnych za grzechy ludu ".

Jest to myśl, która dziś, gdy coraz bardziej zanika świadomość grzechu, wydaje się, że została zatracona.
Luter jak wiadomo negował charakter Mszy Świętej jako Ofiary. Upatrywał w niej tylko głoszenie Słowa Bożego wraz z następującym po tym „świętem wieczerzy". Dlatego też postawił cytowane na początku wymaganie, aby kapłan zwrócił się ku wiernym.
Rozmaici nowocześni teologowie katoliccy wprawdzie nie negują wprost ofiarnego charakteru Mszy Św., pragną jednak zepchnąć go na dalszy plan tak, aby bardziej podkreślić charakter Mszy jako uczty. Często czyni się tak ze względów ekumenicznych z uwagi na protestantów, gdy jednocześnie nie bierze się pod uwagę odpowiednich względów wobec prawosławnych Kościoiów Wschodnich, prawosławnych, dla których ofiarny charakter ,,Boskiej Liturgii" jest niezaprzeczalny.
Zmianę w pojmowaniu Mszy i Eucharystii spowoduje dopiero usunięcie obecnych stołów i powrót do odprawiania przy „wielkim ołtarzu"; zmianę polegającą na uznaniu we Mszy Św. aktu adoracji i uczczeniu Boga, i podziękowaniu za Jego dobrodziejstwa, uznaniu w Niej aktu zbawienia i powołania do Jego niebieskiego Królestwa oraz jako mistycznego uobecnienia Ofiary Krzyżowej Pana.
Jak już mówiliśmy nie wyklucza to pełnienia Liturgii Słowa z pulpitu lub miejsc przeznaczonych dla duchowieństwa. Jednak wszystkie modlitwy należy odmawiać w kierunku wschodnim, tj. przodem do wizerunku Chrystusa w apsydzie oraz przodem do krzyża stojącego na ołtarzu.
Ponieważ podczas naszej ziemskiej pielgrzymki nie możemy ujrzeć całej wielkości świętowanego Misterium - nie mówiąc już o tym, że nie ujrzymy samego Chrystusa i „niebiańskiej wspólnoty" - więc nie wystarczy ciągle mówić o podniosłości Ofiary Mszy Swiętej. Należy raczej uczynić wszystko, aby Jej wielkość ukazać ludziom naocznie przez samą celebrację, jak i przez artystyczny wystrój świątyni, a przede wszystkim ołtarza. Zarówno w odniesieniu do czynności kultowych jak i do wizerunków należy stosować to, co Pseudo Dionizy Arepagita w swojej rozprawie „O świętych Imionach" nazywa „świętymi welonami", które - jak pisze:
teraz jeszcze ukrywają to, co duchowe, w tym co poznajemy zmysłami; to co ponadziemskie, w tym co ziemskie; okrywają postacią i obrazem to, co nie ma ani kształtu ani postaci... Z czasem jednak, gdy staniemy się już nieprzemijający i nieśmiertelni oraz spoczniemy w błogosławionym pokoju u boku Jezusa Chrystusa, pozostaniemy na zawsze razem z Panem - jak powiada Pismo (por. 1Tes. 4:17) - całkowicie przepełnieni widokiem jego widzialnego objawienia się".


Śr maja 10, 2006 15:25

Dołączył(a): N sie 01, 2004 6:57
Posty: 2427
Post 
Ten tekst nie dotyczy umiejscowienia tabernakulum, lecz jedynie zwracania się w kierunku wschodnim.


Śr maja 10, 2006 16:34
Zobacz profil
Post 
Leszek, Jan napisał(a):
Ten tekst nie dotyczy umiejscowienia tabernakulum, lecz jedynie zwracania się w kierunku wschodnim.


czy ksiądz w Twojej parafii zwraca się na wschód odprawiając Mszę św.?


Śr maja 10, 2006 16:42
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 178 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL