Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn sie 04, 2025 19:37



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
 Kilka krótkich pytań 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): N gru 24, 2006 11:29
Posty: 8
Post Kilka krótkich pytań
Witam serdecznie. Mam kilka prostych pytań, na które nie oczekuję szerokiej polemiki a rzetelnych odpowiedzi od znawców tematu.

1. Czy osoba ekskomunikowana lub apoztezjowana (tak to się odmienia? :-) może w jakiś sposób wziąść ślub kościelny z katolikiem?
2. Czy osoba innej religii może wziąść ślub kościelny z katolikiem?
3. Czy to prawda, że jedna z dokryn KK mówi o tym, że do nieba trafią jedynie wyznawcy owej religii ?
4. Jakie jest obecnie stanowisko KK wobec homoseksualizmu? Tzn. Co tak naprawdę powinien lub co może robić z życiem katolik homoseksualista, aby żyć zgodnie z prawem KK? Czy może być zadeklarowanym homoseksualistą?
5. W jakim stosunku jest obecnie KK do kościoła protestanckiego?
6. Słowo papieża jest nieomylne. Czy papież ma możliwość (zupełnie oficjalnie) cofnąć swoje deklaracje lub je poprawić? (wybaczcie laicki język :)
7. Pamiętam wystąpienie JP II, w który oświadcza, że faktycznie teoria ewolucjonizmu ma w sobie coś, co powinien mieć a uwadze KK (może przekręcam nieco tą myśl z braku lecytyny, ale odniosłem wrażenie, że KK oświadczył, że nie do końca odrzuca tą teorię, ale rówież nie potwierdza jej). Wcześniej ktoś mi naopowiadał, że JP II wypowiedział się, że ciało ludzkie zostało "uformowane" na drodze ewolucji ale dopiero bóg tchnął w nie ducha i powstał tak człowiek. Czy rzeczywiście było podobne oświadczenie? Bardz proszę o rzetelne odnośniki do ewentualnych papieskich wypowiedzi.

Dziękuję z góry za odpowiedzi :-)

_________________
Nie jestem katolikiem, nie jestem chrześcijanem, nie jestem laikiem ani ateistą. Jestem sobą i w końcu jestem szczęśliwy. "Największym złem jest skrajność, a jedyna droga do oświecenia to droga środka."


Wt gru 26, 2006 0:58
Zobacz profil

Dołączył(a): Pn sty 03, 2005 21:25
Posty: 7301
Post 
Ale lista :-D

1. Nie odmienia się w ten sposób, bo apostazja nie może być narzucona... Po prostu apostata :)

Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego napisał(a):
Jeśli małżeństwo ze stroną katolicką chce zawrzeć osoba, która:

1) formalnym lub nieformalnym aktem (ale praktycznie i publicznie) odstąpiła od Kościoła (tak, że faktu tego odstępstwa nie da się ukryć), albo

2) trwa notorycznie w cenzurach kościelnych lub

3) ostentacyjnie nie praktykuje

„winna złożyć zobowiązanie (formularz nr 5), że nie będzie przeszkadzała współmałżonkowi w wypełnianiu praktyk religijnych, a także że nie będzie przeszkadzała, aby wszystkie dzieci zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim" (Instrukcja 1986 r., n. 77; por. n. 72,2 - określenie niewierzących).

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA ... ie_04.html

2. Nie może, chyba że dostanie dyspensę pod określonymi warunkami (w praktyce na ogół dostaje)

Kodeks Prawa Kanonicznego napisał(a):
Kan. 1124 - Małżeństwo między dwiema osobami ochrzczonymi, z których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub po chrzcie została do niego przyjęta i formalnym aktem od niego się nie odłączyła, druga zaś należy do Kościoła lub wspólnoty kościelnej nie mającej pełnej łączności z Kościołem katolickim, jest zabronione bez wyraźnego zezwolenia kompetentnej władzy.

Kan. 1125 - Tego rodzaju zezwolenia może udzielić ordynariusz miejsca, jeśli istnieje słuszna i rozumna przyczyna, nie może go jednak udzielić bez spełnienia następujących warunków:

1° strona katolicka winna oświadczyć, że jest gotowa odsunąć od siebie niebezpieczeństwo utraty wiary, jak również złożyć szczere przyrzeczenie, że uczyni wszystko, co w jej mocy, aby wszystkie dzieci zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim;

2° druga strona winna być powiadomiona w odpowiednim czasie o składanych przyrzeczeniach strony katolickiej, tak aby rzeczywiście była świadoma treści przyrzeczenia i obowiązku strony katolickiej;

3° obydwie strony powinny być pouczone o celach oraz istotnych przymiotach małżeństwa, których nie może wykluczać żadna ze stron.


3. Zobacz tutaj: http://zapytaj.wiara.pl/?grupa=6&dzi=11 ... 1125243438

4. Najkrócej mówiąc - a tak miało być - powinien żyć w czystości.

5. Nie bardzo wiem, jakiej odpowiedzi oczekujesz. Dobrym? Złym? Coś takiego?

Generalnie trudno mówić o kościele protestanckim - odpowiedniejsze by było określenie "kościoły protestanckie". Przy czym dodatkowo trzeba by się zastanowić, czy wszystkie kościoły, które potocznie zaliczamy do protestanckich, na pewno takie są.

W każdym razie od lat prowadzony jest dialog ekumeniczny. Do ostatnich sukcesów należy na pewno zaliczyć podpisanie deklaracji o wzajemnym uznaniu ważności chrztu świętego pomiędzy KK a kościołami zrzeszonymi w Polskiej Radzie Ekumenicznej (z wyjątkiem baptystów).

6. Nie każde słowo papieża jest nieomylne. Dotyczy to wypowiedzi ex cathedra, co zostało sformułowane w ten sposób:
Cytuj:
"Definiujemy jako dogmat objawiony przez Boga, że Biskup Rzymski, gdy mówi ex cathedra – tzn. gdy sprawując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich wiernych, swą najwyższą apostolską władzą określa zobowiązującą cały Kościół naukę w sprawach wiary i moralności – dzięki opiece Bożej przyrzeczonej mu w osobie św. Piotra Apostoła posiada tę nieomylność, jaką Boski Zbawiciel chciał wyposażyć cały swój Kościół w definiowaniu nauki wiary i moralności"

Więcej poczytaj tu: viewtopic.php?t=4629

7. Już późno, więc nie będę wiele szukać, na początek poczytaj tu: http://nauka.wiara.pl/?grupa=6&art=1164 ... 1159963207
Możesz też popatrzeć tutaj: http://nauka.wiara.pl/index.php?grupa=6 ... 1162068847

Ja rano wyjeżdżam i raczej nie będę tu zaglądała, więc niech dalej męczą się inni ;)

_________________
Czuwaj i módl się bezustannie,
a czyń to dla Boga, dla ludzi i dla samego siebie.
Nie ma piękniejszego zadania,
które zostałoby człowiekowi dane do wypełnienia,
niż kontemplacja.

P. M. Delfieux


Wt gru 26, 2006 2:35
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 08, 2005 18:22
Posty: 423
Post 
Odp. na pyt.4 :)
Swego czasu długo na stronie głównej tutejszego Portalu "wisiał" temat :
Homosexualitatis problema".
Obecnie możesz go znaleźć pod adresem :
http://arc.wiara.pl/tematcaly.php?idenart=1098101927
oraz na stronie : www.pascha.pl/kongregacjab.php
Zresztą polecam stronę pascha.pl ,zwłaszcza dział świadectw :)
Dodatkowo proszę zapoznać się ze stroną o.Wiktora :
www.wiktor.ofm.pl/readarticle.php?article_id=481
Pozdrawiam :)

_________________
"Szanuj kazdego czlowieka,bo Chrystus w nim zyje."


Wt gru 26, 2006 6:11
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post 
hao napisał(a):
Witam serdecznie. Mam kilka prostych pytań, na które nie oczekuję szerokiej polemiki a rzetelnych odpowiedzi od znawców tematu.

1. Czy osoba ekskomunikowana lub apoztezjowana (tak to się odmienia? :-) może w jakiś sposób wziąść ślub kościelny z katolikiem?


Tak, katolik może zawrzec małżeństwo z osoba ekskomunikowaną (czy tez na która nałożono interdykt), tak samo jak z osobą, która popełniła czyn apostazji (czyli apostatą). Ani ekskomunika, ani apostazja nie sa przeszkodą w zawarciu małżeństwa. Oprócz warunków, które wymieniła Angua, wymagane jest zezwolenie ordynariusza do asystowania przy zawieraniu takiego małżeństwa (1071 CIC).

Ekskomunika czy apostazja nie jest równoznaczna z "formalnym odłączeniu się od Koscioła katolickiego". Ekskomunika jest karą koscielną, pozbawiajacą katolika niektórych praw okreslonych w Kodeksie Prawa kanonicznego i Kodeksie Kanonów Kosciołów Wschodnich. Przy czym tylko ekskomunika deklarowana lub nałożoa przez władze koscielna może być egzekwowana w zakresie zewnetrznym. Ekskomunika wiążaca "mocą samego prawa", a więc nie ogłoszona publicznie poprzez akt prawny, obowiazuje w sumieiu samego ekskomunikowanego, musi on spełnic przy tym szereg warunków by w nia popaść.
Apostazja zaś jest - wg prawa kanonicznego - "całkowitym porzuceniem wiary chrześcijańskiej". Ani jedno, ani drugie nie jest równoznaczne z "aktem formalnego odłaczenia się od Koscioła katolickiego". Przy czym także osoba, która aktem formalnym odłączyła sie od Kościoła katolickiego może zawrzec wazne małżeństwo z katolikiem, choć jej sytuacja w prawie małżeńskim jest diametralnie różna od osoby ekskomunikowanej lub porzucajacej wiarę w sposób notoryczny.

Cytuj:
2. Czy osoba innej religii może wziąść ślub kościelny z katolikiem?


Tu trzeba rozwazyc kilka różnych przypadków:
a. ślub katolika z osobą nieochrzczoną (wyznajacą jakąś religię lub nie)
b. ślub katolika z osoba ochrzczoną w innym Kosciele chrzescijanskim,
c. slub katolika z osobą, która po chrzcie w KK lub przyjeciu do niego, przyłączyła się do religii lub grupy niechrześcijańskiej
d. ślub katolika z osobą, która po chrzcie w KK, lub przyjeciu do niego, przystapiła formalnie do innego Koscioła lub Wspólnoty chrzescijaskiej.

ad a. Pierwsza uwaga - przeszkoda zrywajaca istnieje jedynie w przypadku małżeństwa katolika z osoba nieochrzczoną. Od tej przeszkody może udzielić dyspensy ordynariusz miejsca w przypadku "powaznej i słusznej przyczyny" przy zachowaniu warunków, które były podane przez Anguę w przypadku małżenstwa z ekskomunikowanym lub apostata.

Problemem w ważnym zawarciu takiego małżeństwa jest kontrowersja odnośnie tego, czy takie małżenstwo podlega wyłacznie kompetencji prawa koscielnego, czy ma zastosowanie takze prawo, któremu podlega osoba nieochrzczona. Należy tu wyróżnić dwa aspekty: akt celebracji małżęństwa czyli wyrażenia zgody małżęńskie oraz zdolność prawną osoby do zawarcia małżeństwa.

Co do pierwszego zagadnienia nie ma watpliwosci, iz wyrażenie zgody małżeńskiej jest czynnoscią jedną i niepodzielną, nie może być więc regulowane przez dwa rózne prawodawstwa. Jest to zasada przyjeta także przez wszelkie legislacje cywilne.
Forma zawarcia zwiazku czyli forma wyrazenia zgody, w przypadku małżeństwa między katolikiem a osobą nieochrzczoną jest regulowana wyłącznie przez prawo koscielne: kan. 1117 CIC w przypadku katolika należącego do kościoła łacińskiego oraz kan. 834 par 1 CCEO w przypadku katolika należącego do jednego z Kościołów wschodnich. Uwaga, nie sa zobowiazani w tym przypadku (tj. ślubu z nieochrzczonym) do zachowania formy kanonicznej katolicy (tylko "łacińscy"!), którzy "aktem formalnym odłączyli się od KK" (ale juz nie po prostu apostaci, ekskomunikowania, niepraktykujacy itd).
Biskup strony katolickiej, o ile przynalezy do Kosciołą łacinskiego, może udzielić dyspensy od koniecznosci zachowania formy kanonicznej zawarcia małżeństwa, zgodnie z kan 1127 par 2 CIC. Małżeństwo musi być zawarte wówczas w formie publicznej, wobec co najmniej dwóch świadków. Jako formę publiczną biskup w wydanej dyspensie może okreslić obowiazujaca do ważnosci okreslona formę wyrazenia zgody małżenskiej, czy to religijną strony nieochrzczonej (np. wobec rabina) czy to w formie cywilnej przed urzednikiem stanu cywilnego czy podzcas uroczystosci rodzinnej itp. Pierwszeństwo ma zawsze forma religijna.

Jezeli chodzi o katolików należacych do jednego z Kościołów wschodnich, biskup nie ma prawa do takiej dyspensy (od formy kaonicznej). Może być udzielona w bardzo wyjatkowych okolicznosciach ("dla najwyzszej przyczyny") jedynie przez Stolicę Apostolska, lub Patriarchę, jezeli jest to Kosciół patriachalny (kan. 835 CCEO).

Gdy chodzi o zdoloność prawną do zawarcia małżeństwa, prawo kanoniczne uznaje podstawowe prawo każdego człowieka do wyboru stanu zycia i do zawarcia małżeństwa. W tym znaczeniu nalezy rozumieć przepis kan. 1058 CIC (778 CCEO): "Małżeństwo mogą zawrzeć wszyscy, którym prawo tego nie zabrania". Prawo do zawarcia małżeństwa jest jest nizbywalnym prawem osoby i moze być ograniczone jedynie z bardzo poważnych motywów. Kosciół ma prawo ustanawiać wiec przeszkody dla wszystkich, którzy na mocy chrztu, są włączeni do niego.
Nie ulega też żadnej watpliwosci dla KK, iż małżeństwo osób nieochrzczonych regulowane jest przez państwo, wyjąwszy to co wynika z prawa Bożego. Kwestią dyskutowana jest natomiast pytanie czy wazność małżeństwa między stroną katolicka a nieochrzczoną podlega wyłącznej kompetenzcji prawa kanonicznego czy także prawu strony nieochrzczonej w tym co dotyczy określenia zdolnosci prawnej do zawarcia małżeństwa.
Według przewazajacej opinii nieochrzczony zawierajac małżeństwo ze stroną katolicką za dyspensą od przeszkody różnosci religii jest również wolny od przeszkód ustanowionych przez prawo państwowe, z tej racji, iż kontrakt małżeński, bedąc niepodzielnym, nie może być waznym dla jednej strony a nie waznym dla drugiej. W przypadku więc konfliktu miedzy prawem kanonicznym a państwowym, przeważy to pierwsze.
Inni autorzy podtrzymują opinię przeciwną negujac wyłączną kompetencję Koscioła. Argumentem jest fakt, iż zdolność prawna dotyczy bezposrednio osoby, a nie aktu wyrazenia konsunsu małżeńskiego. Tak pojeta zdolność prawna osoby, w tym co nie narusza prawa naturalnego, regulowana jest przez dla osoby nieochrzczonej przez ustawodowastwo państwowe.
Aby uniknąć małżenstw niewaznych, oraz zapewnienia trwałosci i swietości takiego małżenstwa, niezbedym jest aby zachowane zostało także własne prawo strony nieochrzczonej.

Jest wiele przypadków szczegółowych, dotyczących sytuacji (np. ważnosci małżeństwa zawartego w warunkach "poważnej bojaźni", o ile własne prawo strony nie-ochrzczonej nie zawiera takiej przeszkody itd.). Istnieje tez problem stosowania "lex fori", czyli prawa miejsca zawierania małżenstwa czy "lex patriae" - czyli prawa miejsca pochodzenia strony nieochrzczonej (np. w przypadku małżenstwa katolika z muzumanką pochodzacą z kraju islamskiego uznającego za niewazne takie małżenstwa, zawartego w kraju, w którym taki zakaz nie ma miejsca, itd.)

Uff to dopiero punkt a., pytania sa może któtkie, ale odpowiedzi już nie. Dalej zaraz postaram się napisać. CDN


Cz gru 28, 2006 14:56
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 4 ] 

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL