Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Wt sie 05, 2025 6:04



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
 Chrześcijański anarchizm 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Co do fragmentu z listu św. Pawła do Rzymian -

Ujmijmy to w kotekście historycznym - I w. po Chr. :

- jedyna władza w rejonie Morza Śr. to władza rzymska - pogańska oraz władza wasali Rzymu , także pogańskich
- nie ma żadnego państwa chrześcijańskiego ani żadnych prób jego tworzenia

Zatem św. Paweł mówi o władzy i to pogańskiej - władzy cesarza rzymskiego. Władza ta jest określona jako pochodząca od Boga itd.
Brak jest sprzeciwu wobec niej. Sprzeciw taki natomiast wyraźnie jest zaznaczony wobec oddawania się pod jurysdykcję sądów rzymskich ( pogańskich).

Wobec czego nie można zawężać stwierdzeń pawłowych tylko do władzy sprawiedliwej i praworządnej.


Totalitarzymy natomiast nie są pragnieniem Boga ale są Jego dopustem - Bóg dozwala na nie podobnie jak dozwala na działanie szatana.

Sw. Paweł zaś nie był "ewangelizatorem" tylko Apostołem Chrystusa - głosił Jego naukę i przez jej pryzmat widział cały porządek doczesny, także państwo i władzę - zarówno w ramach idei jak i w ramach praktyki.

O katarach itd. napiszę później.

Pozwolę sobie zapytać na koniec co Szanowny Adwersarz sądzi o encyklice Pascendi Dominici Gregis Piusa X ?


Cz cze 14, 2007 9:26
Zobacz profil

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Taka refleksja:
Proszę spojrzeć na Inkwizycję, Papieży i inne zagadnienia przez pryzmat danej epoki ( oczywiście abstrahując od niezmiennej nauki Kościoła ). Proszę wziąć pod uwagę intelekt, obyczaje, poglądy ogółu danej epoki. Myślę że wtedy nawet i drastyczne posunięcia tego czy innego krzyżowca lub sędziego ukażą się w innym świetle.
Zważmy, że inne są podstawy ideowe komunizmu, anarchizmu ( nota bene warto tu wspomnieć zbrodnie anarchistów np. w czasie wojny domowej w Rosji czy Hiszpanii) narodowego socjalizmu itp. a inne podstawy działania instytucji Kościoła i państwa katolickiego.


Cz cze 14, 2007 9:44
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Tullius napisał(a):
Taka refleksja:
Proszę spojrzeć na Inkwizycję, Papieży i inne zagadnienia przez pryzmat danej epoki ( oczywiście abstrahując od niezmiennej nauki Kościoła ). Proszę wziąć pod uwagę intelekt, obyczaje, poglądy ogółu danej epoki. Myślę że wtedy nawet i drastyczne posunięcia tego czy innego krzyżowca lub sędziego ukażą się w innym świetle.


Ależ oczywiście, że należy rozpatrywać dane wydarzenia i osoby w kontekście epoki. Niemniej nie można przy tym popaść w relatywizację Objawienia. Nowy Testament NIE UZASADNIA, NIE NAMAWIA i NIE NAKAZUJE krucjat, zabijania, prześladowań itd. Słowa Ewangelii były takie same w każdej epoce. Nawet w epoce, w której innowiercy byli wyrzynani pojawiali się ludzie skłonni iść pod prąd bieżącej polityce Kościoła i realizować w pełni Jezusowe ideały, jak św. Franciszek czy Piotr Valdes. To oni zaświadczają o potędze wiary i chwale Chrystusa.


Tullius napisał(a):
Zważmy, że inne są podstawy ideowe komunizmu, anarchizmu ( nota bene warto tu wspomnieć zbrodnie anarchistów np. w czasie wojny domowej w Rosji czy Hiszpanii) narodowego socjalizmu itp. a inne podstawy działania instytucji Kościoła i państwa katolickiego.


Oczywiście, że anarchiści popełniali zbrodnie. Ale nie przypominam sobie, by czynili to ludzie związani z chrześcijańską opcją anarchistyczną. Tołstoj był pacyfistą, anarchistyczny ruch w obrębie katolicyzmu "Catholic Worker" sprzeciwia się przemocy (protestowali m.in. przeciwko wojnie w Wietnamie).
Zgadzam się, że wizja Kościoła Katolickiego i państwa katolickiego jest niespójna z anarchizmem, bo Kościół Katolicki zaczerpnął model władzy - jak pisałem - z cesarstwa rzymskiego, które z anarchizmem nic wspólnego nie miało. Chrześcijaństwo jednak nie ogranicza się tylko do katolicyzmu a i dzisiejszy katolicyzm coraz bardziej zmienia swoją postać (chwała Vaticanum II !!!). Pytanie ważniejsze, to pytanie o to, czy nauka Jezusa jest niespójna z ideami anarchistycznego zorganizowania społeczeństwa, a wydaje mi się, że nie.

Pozdrawiam,
Robert

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Cz cze 14, 2007 10:16
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Tullius napisał(a):

Pozwolę sobie zapytać na koniec co Szanowny Adwersarz sądzi o encyklice Pascendi Dominici Gregis Piusa X ?


No cóż, jak napisałem tradycjonalistą katolickim nie jestem - modernizm katolicki uważam za dobre, ożywcze i twórcze zjawisko w historii Kościoła.
Samej encykliki nie czytałem, spór o modernizm w łonie Kościoła Katolickiego znam przede wszystkim z opracowań.

Pozdrawiam,
Robert

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Cz cze 14, 2007 13:32
Zobacz profil

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Zatem należy naszą debatę rozpocząć od ustalenia pewnych spraw kluczowych:

- jaka jest usprawiedliwiona teoria poznania
- co zaliczamy do depozytu wiary
- co to jest chrześcijaństwo
- co to jest błąd , zwłaszcza bląd co do wiary
- jak interpretować Pismo św. i co jest Pismem św.
- jaki jest status Tradycji i co nią jest

Dywagacje o katarach, Inkwizycji itp. możemy tu prowadzić, ale będzie to w zasadzie "wklejanka" niezbyt związana z tematem , którym jest "chrześcijański anarchizm" .


Cz cze 14, 2007 23:49
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Tullius napisał(a):
Zatem należy naszą debatę rozpocząć od ustalenia pewnych spraw kluczowych


Nie wiem, czy takie dookreślenie, które proponujesz coś zmieni, bo w dyskusji - przynajmniej mi - chodzi o rzeczy praktyczne, jak zwiększenie sprawiedliwości i wolności, które może dokonać się poprzez anarchizm, ale postaeam się ustosunkować do wskazanych przez Ciebie zagadnień.

Tullius napisał(a):
- jaka jest usprawiedliwiona teoria poznania


Hmm... Kiedyś interesowały mnie kwestie teoretyczne związane z filozofią chrześcijańską, ale chyba nie wydaje mi się, by miały one aż tak duże znaczenie dla praktyki. Jezus nie wymagał od swoich uczniów, by zajmowały ich spory filozoficzne. Zamiast tego oczekiwał nasladowania, podążania za nim. Mówił, że prawda odsłoni się nam w praktyce w efekcie samego naśladowania, nie będzie wynikiem debaty i jakichkolwiek ustaleń teoretycznych. Stąd, nie wydaje mi się, by w naśladowaniu Jezusa jakieś znaczenie odgrywała teoria poznania, którą wyznajemy. Ważne jest natomiast to, czy naśladujemy Jezusa na serio, rzeczywiście staramy się podążać za jego przykładem.
Ja w tej sparawie nie mam jakiegoś ustalonego stanowiska. Kształcony byłem przede wszystkim w tradycji filozofii analitycznej i chętniej niż o teorii poznania wolę mówić o teorii języka. Jeśli tak, to wolę czynnościowe ujęcia języka (a la Wittgenstein z "Dociekań..." cze Searle), które widzą w nim część zachowania a nie lustro rzeczywistości sensu stricto.
Rzeczywistość, o której mówi Jezus za pomocą metafor Ojca i Ducha daleko wykracza poza nasze ludzkie (w tym językowe) wyobrażenia. Posługujmy się językiem, który ofiarował nam Jezus, ale nie zapominajmy, że ostateczna Prawda nie jest możliwa do wyartykułowania, ale tylko do doświadczenia w akcie kontemplacji.

Tullius napisał(a):
- co zaliczamy do depozytu wiary


Za fundamentalny wykład treści wiary uznaję oczywiście Skład Apostolski i Symbol Nicejsko-Konstantynopolitański.

Tullius napisał(a):
- co to jest chrześcijaństwo


Posługując się "definicją" zaczerpniętą z Wikipedii: "religia monoteistyczna i rodzina związków wyznaniowych głoszących nauczanie o mesjaństwie i synostwie bożym Jezusa Chrystusa, jego męczeńskiej i odkupieńczej śmierci oraz zmartwychwstaniu."

Tullius napisał(a):
- co to jest błąd , zwłaszcza bląd co do wiary


Niezgodność z prawdą. W przypadku zdań religijnych istnieje oczywiście problem z ich weryfikacją (nie weryfikuje się ich tak samo jak zdania o typowych faktach).

Tullius napisał(a):
- jak interpretować Pismo św. i co jest Pismem św.


Wierzący powinni mieć swobodę interpretacyjną - Pismo jest także ostatecznym probierzem interpretacji. Ważną role odgrywa w interpretacji znajomość kontekstu historycznego tekstu biblijnego. Żadna ludzka instytucja nie może być tutaj najwyższym autorytetem, aczkolwiek praca egzegetów, jako dostarczająca analiz w kontekście historycznym, jest nieoceniona.

Tullius napisał(a):
- jaki jest status Tradycji i co nią jest


To złożony problem i nie będę udawał, że mam jakieś zdecydowane zdanie w tej kwestii. Wydaje mi się, że najważniejszym kryterium są w ostatecznym rozrachunku słowa samego Jezusa. Wydaje mi się, że Pismo Święte skupia najważniejsze wątki wczesnochrześcijańskiej Tradycji i powinno być traktowane jako probierz chrześcijańskiej prawdy. Uważam jednak, że przeciwstawiane Tradycji Pismu jest pomyłką - Pismo jest jednym z najwspanialszych kwiatów Tradycji. Na pewno jednak nie należy stać na ultra-protestanckim stanowisku, które mówi, że z chrześcijaństwa należy usunąć wszystko, czego nie ma w Biblii.

Pozdrawiam serdecznie,
Robert

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Pt cze 15, 2007 12:41
Zobacz profil

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Czy artkuł:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_anarchism

jest wiernym odzwierciedleniem poglądów chrześcijańskich anarchistów?


N cze 17, 2007 16:09
Zobacz profil

Dołączył(a): N maja 06, 2007 8:24
Posty: 126
Post 
Polecam jako lekturę wszystkim zainteresowanym tematem:


http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP ... 11885.html


N cze 17, 2007 18:25
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Jeśli już zarzucamy się tekstami, to ja również zapraszam do lektury ;))
http://opoka.org.pl/biblioteka/I/IK/przybysz.html

Pozdrawiam,
Robert

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Pn cze 18, 2007 20:47
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24
Posty: 3666
Post 
Robercie, to jest bardzo ciekawy artykuł. Działalność tej organizacji to doskonały przykład wcielania w życie zasad Ewangelii, ale czy ta organizacja naprawdę jest anarchistyczna? Bo z tego co widzę to nie negują systemu czy ustroju, a po prostu stosują pokojowe protesty przeciw wojnie i wspierają biednych imigrantów.

_________________
www.onephoto.net


Pn cze 18, 2007 21:20
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Paschalis napisał(a):
Robercie, to jest bardzo ciekawy artykuł. Działalność tej organizacji to doskonały przykład wcielania w życie zasad Ewangelii, ale czy ta organizacja naprawdę jest anarchistyczna? Bo z tego co widzę to nie negują systemu czy ustroju, a po prostu stosują pokojowe protesty przeciw wojnie i wspierają biednych imigrantów.


Ruch, o którym mowa w tym tekście, to Catholic Worker. Jest to ruch anarchistyczny, który zrzesza katolików sympatyzujących z wolnościowymi ideami i wyczulonych na kwestie społeczne. Ich strona nieoficjalna to www.catholicworker.com a oficjalna to ww.catholicworker.org. Szczególnie na tej pierwszej jest spory wybór tekstów czołowych postaci tego ruchu, także najbardziej z nich wszystkich chyba radykalnego Ammona Hennacy'ego.
Inny dość ciekawy tekst poświęcony CW znaleźć można pod linkiem: http://www.lewica.pl/?id=13967. Niestety, w języku polskim niewiele jest tekstów poświęconych chrześcijańskiemu (w tym katolickiemu) anarchizmowi. Stąd apeluję raz jeszcze - jeśli na tym forum są osoby zainteresowane chrześcijańskim anarchizmem, to może czas pomyśleć o jakiejś formie propagowania idei, np. stronie z tłumaczeniami tekstów?

Pozdrawiam,
Robert

PS. W poprzednich mejlach było jeszcze sporo kwestii spornych. Z uwagi na to, że za dwa tygodnie żenię się, to proszę o wyrozumiałość za opóźnienia w odpisywaniu ;))

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Wt cze 19, 2007 9:24
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 05, 2006 12:24
Posty: 3666
Post 
Przejrzałem te linki i parę innych i przyznam, że jestem pozytywnie zaskoczony. Ja sam nie utożsamiam się może z gospodarczymi poglądami i tak daleko idącym pacyfizmem, ale doceniam działalność tej organizacji i jej bliskość do ideałów ewangelicznych, (może z paroma wyjątkami jak akcje dywersyjne). Szczególnie fakt, że jego współzałożycielka Dorothy Day jest obecnie kandydatką na ołtarze jest wymowny. Taki umiarkowany anarchizm, z nihilizmem i kontestowaniem moralności chrześcijańskiej, dominującym dla laickiego anarchizmu, nie ma na szczęście wiele wspólnego.


P.S.

I życzę wszystkiego dobrego na nowej drodze życia. :)

_________________
www.onephoto.net


Wt cze 19, 2007 21:03
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 10:17
Posty: 17
Post 
Paschalis napisał(a):
Przejrzałem te linki i parę innych i przyznam, że jestem pozytywnie zaskoczony. Ja sam nie utożsamiam się może z gospodarczymi poglądami i tak daleko idącym pacyfizmem, ale doceniam działalność tej organizacji i jej bliskość do ideałów ewangelicznych, (może z paroma wyjątkami jak akcje dywersyjne). Szczególnie fakt, że jego współzałożycielka Dorothy Day jest obecnie kandydatką na ołtarze jest wymowny. Taki umiarkowany anarchizm, z nihilizmem i kontestowaniem moralności chrześcijańskiej, dominującym dla laickiego anarchizmu, nie ma na szczęście wiele wspólnego.


Anarchizm więc - jak widać - ma różne twarze ;)) Nie musi być koniecznie krwiożerczą i absurdalną ideologią, jak często prezentują go jego przeciwnicy. Ma i swoją chrześcijańską postać (a raczej wiele postaci, bo nurt ten także nie jest jednolity). Owszem, czasem przyjmuje postać utopijną (jak u Williama Blake'a) ale bywa również mocno realistyczny i trzymający się ziemi, jak w ruchu Catholic Worker. Ważne jest, aby nurt ten badać i zapoznawać się z nim, zawsze w duchu zrozumienia. Można się z nim nie zgadzać, ale najpierw trzeba go poznać.

Paschalis napisał(a):

P.S.

I życzę wszystkiego dobrego na nowej drodze życia. :)


Dzięki ;))

_________________
"Nie ma czynnika tak destrukcyjnego jak proch zmarłych bogów." (Gustav Le Bon)


Śr cze 20, 2007 14:48
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 02, 2007 17:22
Posty: 1
Post 
Witam na forum :-)

Z katolickich myślicieli zbliżonych do anarchizmu ważny będzie Lanza del Vasto - chociaż nigdy się jako anarchista nie określał...


Cz sie 02, 2007 20:02
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt lis 07, 2006 15:45
Posty: 280
Post :D
http://dyskusje.katolik.pl/viewtopic.php?t=9917&start=0 = "Chrześcijanin nie powinienen uczestniczyć w państwie!"

http://dyskusje.katolik.pl/viewtopic.php?t=11336 = "Tylko dla propagatorów Państwa Bożego!!"

http://dyskusje.katolik.pl/viewtopic.ph ... c&start=30 = "Czy anarchia jest lepszym systemem od demokracji?"

Zapraszam do tych 3 tematów założonych przez mnie i kolegę anarchistę, ten pierwszy jest założony przez mnie i jest też najlepszy pod względem zawartej tam treści teoretycznej, bo te 2 inne są takimi tematami pomocniczymi do tego pierwszego.

_________________
Przykazanie nowe Daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak, jak JA was Umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. (Dobra Nowina Świętego Jana 13, 34). = Ale tego JEZUSOWEGO Przykazania nie ma w Katechizmie (dla dzieci)!


Wt sie 07, 2007 1:05
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL