Skąd wiadomo, że Maryja urodziła się bez grzechu?
Autor |
Wiadomość |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 i nic?
SIEMANEK!
Niemal 2 miesiące i nic? Żadnej Waszej reakcji, leniuchy  wstręciuchy?  ...po 10 stronach postów?  Pffff, no to złamię swoje słowo i napiszę o tej gramatyce...  bo mam teraz trochę więcej wolnego czasu.
1. fraza Χαιρε, κεχαριτωμένη - PERFECTUM*, czyli czas teraźniejszy dokonany. Oznacza stan dokonany, który jest skutkiem/wynikiem czynności przeszłej. Czas ten jest widoczny w ang. PRESENT PERFECT TENSE.
2. fraza εύρες γαρ χάριν παρά τω θεώ - AORISTUS (COMPLEXIVUS)*, czyli czas wyrażający czynności przeszłe dokonane - bez względu na długość i częstotliwość ich trwania. Częściowo podobny do ang. PAST SIMPLE.
Wnioski: Bóg w pewnym momencie w przeszłości (nie wiadomo kiedy) postanowił obdarować Miriam łaską poczęcia i urodzenia Emmanuela. Obdarował/Napełnił ją tą łaską. To napełnienie/obdarowanie było na Miriam w czasie rozmowy z Gabrielem, a następnie w chwili urodzenia ostatecznie się wypełniło. Na Miriam pozostały wówczas "jedynie" "skutki" tej łaski. Wychowywała Boga-Człowieka, czasem chodziła z/za Nim, czasem nie rozumiała i wątpiła, ale w końcu musiała wybrać czy opowiedzieć się za Nim czy przeciw (oto wyjaśnienie** sprawy "a twoją duszę miecz przeniknie").
Może teraz już nasza  modka jo_tka uzna to za wystarczające wyjaśnienie. Chętnie przeczytam co nam o tym napisze.  Spoko.
_________________
*Grzegorz Szamocki, GREKA NOWEGO TESTAMENTU, str. 60, wyd. BERNARDINUM 2005.
**John Bowker, BIBLIA - KSIĘGA PO KSIĘDZE, str. 317, wyd. VOCATIO 2002.
PAXIOR
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Wt lip 03, 2007 1:32 |
|
|
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
 Re: i nic?
mcfunthomas napisał(a): Chętnie przeczytam co nam o tym napisze.
Ech...Coś mi się wydaje, że raczej próżną staje się moja nadzieja.
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Pn wrz 24, 2007 2:45 |
|
 |
Racjonalista
Dołączył(a): Śr paź 10, 2007 17:31 Posty: 52
|
Czytając wszystkie posty na temat tu poruszany, muszę przyznać, że internet jest doskonałym sposobem poznania poglądów ludzi z różnych wiar, którzy tu sie wypowiadają.
Moje zdanie na temat niepokalanego poczęcia Marii Panny nie jest książkowe ale zdroworozsądkowe:
Skoro Bóg jest miłością, to nie może On chować "w sercu" urazy do potomnych, za grzech popełniony przez rodziców, tym bardziej praaaarodziców. Tym samym rozważania o ciążącym na nas "przekleństwie" jest błędne.
Dlatego wszyscy, którzy sie rodzimy, rodzimy sie czyści i bez grzechu, dokładnie tak samo jak urodziła się Maryja.
Grzech jest skutkiem popełnienia własnych działań nie cudzych. Nie możemy odpowiadać przed Bogiem za cudze przewinienia na które nie mamy wpływu.
Tym samym dogmat o niepokalanym poczęciu NMP jest właściwy co zostało udowodnione. 
_________________ Wiara w Boga to nie wiara w ludzkie cuda.
|
So paź 13, 2007 22:09 |
|
|
|
 |
godunow
Dołączył(a): So gru 27, 2003 22:40 Posty: 1707
|
Leszek, Jan napisał(a): Cytuj: 1. Do matki Miriam musiałby przyjść duch św. 2. Moc Boga musiała by ją "zapłodnić" 3. Bóg musiałby "oddzielić" matkę Miriam od grzesznej natury matki To nie tak. Maryja Dziewica została spłodzona tak, jak wszyscy ludzie, ale ze względu na Jej szczególne wybranie do Bożego Macierzyństwa, Bóg od chwili Jej poczęcia uchronił Maryję przed grzechem prarodziców, to znaczy dokonał w Niej odkupienia w sposób uprzedni ze względu na przyszłe odkupieńcze zasługi swego Syna. Kombinujesz coś tam po swojemu i ciągle żydujesz, zamiast odwołać się do Ewangelii i poczytać coś o nauczaniu Kościoła katolickiego. Z tego co wiemy na pewno został spłodzony Leszek Jan.. a może nie.. Czytając te Twoje wywody w tym temacie . Bierze mnie pusty śmiech na to co piszesz.. Czysta herzeja z punktu widzenia Bibli i NT.. Cytuj: W Kościele prawosławnym uważa się, iż Bogorodzica urodziła się w sposób naturalny i tak jak każdy człowiek odziedziczyła skutki grzechu. Dlatego też zmarła w sposób naturalny, po czym po trzech dniach została wskrzeszona i zabrana przez swego Syna, z ciałem i duszą, do nieba.
Ja bym tez optował za podobnym rozumowaniem. z ta różnicą, zę uważam. ze Maryja jej ciało powstanie z martwych w dniu sądu ostatecznego. Tak jak nas wszystkich..
Bo pytać by można :
Pytać by nożna dlaczego po trzech dniach??
a możepo jednym ,.  formalnie nie byłoby żadnych przeszkód..
a może po tygodniu..
a może czeka tak jak każdy zmarły na dzień sądu ostatecznego..
Ta opcja wydaje misie najbrdziej rozsądna z punktu widzenia wiary chrześcijańskiej..
|
N paź 14, 2007 6:50 |
|
 |
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Cytuj: Czysta herzeja z punktu widzenia Bibli i NT..
Nie powinno się takich rzeczy robić, ale zaryzykuję i spróbuję podeprzeć prawdę o niepokalanym poczęciu tekstem Nowego Testamentu, dokłądnie Ewangelii Łukasza
Bez głębokiego wchodzenia w egzegezę, chodzi mi o dwa słowa
-ze sceny Zwiastowania - "łaski pełna" - z greki "kecharitomene" - oznacza napełniona łaskami - a forma participium perfecti wskazuje na ogromną wyjątkowość tego napełnienia łaskami - od zawsze na zawsze
-ze sceny nawiedzenia Elżbiety - "błogosławiona" - z greki "eulogemene" - to słowo, notabene oznaczające błogosławieństwo, odnoszone jest w całej Biblii tylko i wyłącznie do Boga. Co więcej, w Łk 1, 42 jest napisane " Eulogemene su en gunaiksin, kai eulogemenos ho karpos tes koilias sou" - Maryja jest błogosławiona tak, jak owoc jej łona, czyli Jezus, i to właśnie ze względu na Jezusa
|
N paź 14, 2007 10:28 |
|
|
|
 |
godunow
Dołączył(a): So gru 27, 2003 22:40 Posty: 1707
|
Kamyk napisał(a): Cytuj: Czysta herzeja z punktu widzenia Bibli i NT.. Nie powinno się takich rzeczy robić, ale zaryzykuję i spróbuję podeprzeć prawdę o niepokalanym poczęciu tekstem Nowego Testamentu, dokłądnie Ewangelii Łukasza Bez głębokiego wchodzenia w egzegezę, chodzi mi o dwa słowa -ze sceny Zwiastowania - "łaski pełna" - z greki "kecharitomene" - oznacza napełniona łaskami - a forma participium perfecti wskazuje na ogromną wyjątkowość tego napełnienia łaskami - od zawsze na zawsze -ze sceny nawiedzenia Elżbiety - "błogosławiona" - z greki "eulogemene" - to słowo, notabene oznaczające błogosławieństwo, odnoszone jest w całej Biblii tylko i wyłącznie do Boga. Co więcej, w Łk 1, 42 jest napisane " Eulogemene su en gunaiksin, kai eulogemenos ho karpos tes koilias sou" - Maryja jest błogosławiona tak, jak owoc jej łona, czyli Jezus, i to właśnie ze względu na Jezusa
Z całym szacunkiem kamyku..
|
Pn paź 15, 2007 8:50 |
|
 |
godunow
Dołączył(a): So gru 27, 2003 22:40 Posty: 1707
|
Kamyk napisał(a): Cytuj: Czysta herzeja z punktu widzenia Bibli i NT.. Nie powinno się takich rzeczy robić, ale zaryzykuję i spróbuję podeprzeć prawdę o niepokalanym poczęciu tekstem Nowego Testamentu, dokłądnie Ewangelii Łukasza Bez głębokiego wchodzenia w egzegezę, chodzi mi o dwa słowa -ze sceny Zwiastowania - "łaski pełna" - z greki "kecharitomene" - oznacza napełniona łaskami - a forma participium perfecti wskazuje na ogromną wyjątkowość tego napełnienia łaskami - od zawsze na zawsze -ze sceny nawiedzenia Elżbiety - "błogosławiona" - z greki "eulogemene" - to słowo, notabene oznaczające błogosławieństwo, odnoszone jest w całej Biblii tylko i wyłącznie do Boga. Co więcej, w Łk 1, 42 jest napisane " Eulogemene su en gunaiksin, kai eulogemenos ho karpos tes koilias sou" - Maryja jest błogosławiona tak, jak owoc jej łona, czyli Jezus, i to właśnie ze względu na Jezusa
Z całym szacunkiem Kamyku  Ja to bym odniósł do samej Maryi a konkretnie do Jezusa.. On został poczęty.. wsposób cudowny bez grzechu etc. Doszukiwanie sie że to Maryja powinna być tak samo traktowana..
Rodząca się Maryja miała skaże tak jak każdy skaże grzechu pierworodnego... Dopiero na krzyżu przez samego Chrystusa zostaje zmazany grzech . pierworodny .. Nigdzie nie wyczytamy w NT aby od tej reguły był wyjątek..
Podstawy to jest kanon chrześcijaństwa .. Chrystus złożył ofiarę na krzyżu i za grzech pierworodny.. i za wszystkie pozostałe grzechy .
Dlatego stawianie tezy że Maryja została bez zmazy poczęta i urodzona bez grzechu pierworodnego.. jest herezją.. Przeczy podstawowej prawdzie chrześcijaństwa..
Ps Kamyk Wykasuj poprzedni post.. (
|
Pn paź 15, 2007 8:58 |
|
 |
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Cytuj: Rodząca się Maryja miała skaże tak jak każdy skaże grzechu pierworodnego... Dopiero na krzyżu przez samego Chrystusa zostaje zmazany grzech . pierworodny .. Nigdzie nie wyczytamy w NT aby od tej reguły był wyjątek.. Podstawy to jest kanon chrześcijaństwa .. Chrystus złożył ofiarę na krzyżu i za grzech pierworodny.. i za wszystkie pozostałe grzechy .
Ale to się nie kłóci z katolicką nauką. To jest zupełnie oczywiste, że Maryja również potrzebowała odkupienia, Kościół katolicki tego nie neguje. I Odkupienie, dokonane przez Chrystusa, objęło także Maryję, to nie ma żadnej dyskusji, Maryja nie była nad-człowiekiem. W zasadzie jedyne co jest różne, to wyjątkowość efektu tego Odkupienia - uwolnienie od grzechu pierworodnego i Wniebowzięcie. Ale to cały czas jest efekt jednej jedynej Ofiary Chrystusa
P.S - teksty NT, które zacytowałem, jednoznacznie wskazują na Maryję
|
Pn paź 15, 2007 13:10 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
Kamyk napisał(a): Bez głębokiego wchodzenia w egzegezę, chodzi mi o dwa słowa Bez głębszego wejścia w egzegezę można dojść do nieprawdziwych wniosków. Kamyk napisał(a): -ze sceny Zwiastowania - "łaski pełna" - z greki "kecharitomene" - oznacza napełniona łaskami - a forma participium perfecti wskazuje na ogromną wyjątkowość tego napełnienia łaskami - od zawsze na zawsze Czy taką funkcję: "od zawsze na zawsze" ma wg. Ciebie forma participium perfecti? Czy to tylko wniosek ogólniejszy z kontekstu? Kamyk napisał(a): -ze sceny nawiedzenia Elżbiety - "błogosławiona" - z greki "eulogemene" - to słowo, notabene oznaczające błogosławieństwo, odnoszone jest w całej Biblii tylko i wyłącznie do Boga. Pozwoliłem sobie otworzyć słownik grecko-polski NT, wyd. VOCATIO. Hmm, Na podstawie informacji na ss.242,243 wyczytałem, że jest z goła inaczej.
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Wt paź 16, 2007 23:19 |
|
 |
godunow
Dołączył(a): So gru 27, 2003 22:40 Posty: 1707
|
Cytuj: Maryja nie była nad-człowiekiem. W zasadzie jedyne co jest różne, to wyjątkowość efektu tego Odkupienia - uwolnienie od grzechu pierworodnego i Wniebowzięcie. Ale to cały czas jest efekt jednej jedynej Ofiary Chrystusa
Nie wiem na czym by miała polegać ta wyjątkowość..
Do czasu ofiary Krzyża jedynie Ci ludzie którzy zostali z ciałem zabrani przez Boga zostali oczyszczeni ze skutku grzechu pierworodnego.. Nic NT ani Biblia nie sugerują by coś takiego miało się dokonać względem Maryi..
Tu wychodzi interpretacja kościoła katolickiego dodam błędna interpretacja . Całe stulecia KRK straszył ,że dzieci rodza sie w grzechu pierworodnym..i brak chrztu spowoduje ich potępienie potem łagodzono odsunięcie od oglądania Boga etc. Dzisiaj kościół katolicki wycofuje sie mniej lub bardziej z podobnej interpretacji..
Chrystus złożył ofiarę krzyża i za grzech pierworodny..
Tak że po ofierze krzyzą nikt nie rodzi się z grzechem pierworodnym .. ponosi jedynie jego skutek.. Czyli musi umrzeć fizycznie na ziemi.. To samo dotyczy Maryi.
Do czasu ofiary krzyża na Maryi ciążył tak samo grzech pierworodny..jak na każdym innym człowieku..
Co do Wniebowzięcia dla mnie jest to tylko mit nic więcej nie znajduję żadnych dowodów na to.. że takie zdarzenie miało miejsce..
|
Śr paź 17, 2007 7:11 |
|
 |
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Cytuj: Bez głębszego wejścia w egzegezę można dojść do nieprawdziwych wniosków. Chodziło mi tylko o krótkie przedstawienie meritum, wniosków Cytuj: Czy taką funkcję: "od zawsze na zawsze" ma wg. Ciebie forma participium perfecti? Czy to tylko wniosek ogólniejszy z kontekstu? Cytuj: Pozwoliłem sobie otworzyć słownik grecko-polski NT, wyd. VOCATIO. Hmm, Na podstawie informacji na ss.242,243 wyczytałem, że jest z goła inaczej.
Mówię to, czego mnie uczyli uznani bibliści i językoznawcy
|
Śr paź 17, 2007 13:36 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
Kamyk napisał(a): Cytuj: Bez głębszego wejścia w egzegezę można dojść do nieprawdziwych wniosków. Chodziło mi tylko o krótkie przedstawienie meritum, wniosków Aha, rozumiem...chyba.  Kamyk napisał(a): Cytuj: Czy taką funkcję: "od zawsze na zawsze" ma wg. Ciebie forma participium perfecti? Czy to tylko wniosek ogólniejszy z kontekstu? Cytuj: Pozwoliłem sobie otworzyć słownik grecko-polski NT, wyd. VOCATIO. Hmm, Na podstawie informacji na ss.242,243 wyczytałem, że jest z goła inaczej. Mówię to, czego mnie uczyli uznani bibliści i językoznawcy Rozumiem. Co do formy participium perfecti na razie się sprzeczać nie będę, bo mam tylko dwie książki na ten temat - trzecia jest w fazie załatwiania. I poza tym dopiero zaczynam "studiować" KOINE. Mam nadzieję że moje poprzednie studia spokojnie wystarczą i pozwolą mi na "domowe" studiowanie.
Co do genus passivum feminina: "eulogemene" i ogólnie do wyrazów tej grupy, czyli czasownik główny eulogeo (z niego pochodzi powyższa forma aulogemene), przymiotnik eulogetos, rzeczownik eulog'ia...wszystkie te wyrazy tyczą i Boga i ludzi. Nie wiem, może źle zrozumiałeś tych biblistów. Uznani bibliści i językoznawcy opracowujący WIELKI SLOWNIK GRECKO-POLSKI też nie należą do poślednich wg. mnie. Recenzentem jest tam o. prof. dr hab. H. Langkrammer.
Masz jakieś autorytatywne pisemne źródła ich twierdzeń co do "eulogemene" czy tylko własne notatki?
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Cz paź 18, 2007 1:44 |
|
 |
Kamyk
Dołączył(a): N lut 19, 2006 17:18 Posty: 7422
|
Chyba tylko własne notatki. I tak właśnie mnie uczono - że w Piśmie Świętym słowo eulogemenos odnosi się wyłącznie do Boga, z jednym wyjątkiem, którym jest Maryja. Z tego też powodu jeden z gatunków wypowiedzi w Piśmie nazywa się eulogia, czyli błogosławienie Bogu
|
Cz paź 18, 2007 9:41 |
|
 |
mcfunthomas
Dołączył(a): N kwi 29, 2007 16:50 Posty: 883
|
Kamyk napisał(a): Chyba tylko własne notatki. OK, rozumiem. Kamyk napisał(a): I tak właśnie mnie uczono - że w Piśmie Świętym słowo eulogemenos odnosi się wyłącznie do Boga, z jednym wyjątkiem, którym jest Maryja. Z tego też powodu jeden z gatunków wypowiedzi w Piśmie nazywa się eulogia, czyli błogosławienie Bogu Nie rozumiem jednak tego czemu miałoby się to odnosić tylko do Boga i Marii skoro w oryginale ten wyraz odnoszony jest również w przypadku innych ludzi... Sam możesz to sprawdzić w owym słowniku. Nie mam pojęcia co owi "Twoi" wykładowcy mieli na myśli...
_________________ Indifference of the GOoD is enough for the EviL to succeed
|
Pt paź 19, 2007 1:19 |
|
 |
rahelix
Dołączył(a): Cz mar 03, 2005 23:16 Posty: 326
|
Cytuj: Chodzi mi o jakiś link dokumentujący ten fakt. Będę wdzięczna . najpewniejszym dokumentem jest BIBLIA ktora mowi : Rzym. 3:23 23. Albowiem wszyscy zgrzeszyli i nie dostaje im chwały Bożej. (BG) Rzym. 3:10 10. Jako napisano: Nie masz sprawiedliwego ani jednego; (BG) Cytuj: Co do Wniebowzięcia dla mnie jest to tylko mit nic więcej nie znajduję żadnych dowodów na to.. że takie zdarzenie miało miejsce..
racja bo BIBLIA mowi:
Jan. 3:13
13. A nikt nie wstąpił do nieba, tylko Ten, który zstąpił z nieba, Syn Człowieczy.
(BW)
co do okreslenia BLOGOSLAWIONA to odnosi sie ono do kilu osob:
Sędz. 5:24
24. Błogosławiona między niewiastami Jael, żona Hebera Cynejczyka; nad niewiasty w namiocie mieszkające błogosławiona będzie.
(BG)
Rut 3:10
10. A on rzekł: Błogosławionaś ty od Pana, córko moja; większąś pobożność po sobie pokazała teraz niż pierwej, żeś nie poszła za młodzieńcami tak ubogimi jako i bogatymi;
(BG)
czy niewiasty te sa rowniez bez grzechu pierworodnego???
_________________ Efez. 2:8-9
8. Albowiem łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i to nie z was: Boży to dar;
9. Nie z uczynków, aby się kto nie chlubił.
|
Śr paź 31, 2007 14:24 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|