Autor |
Wiadomość |
Anonim (konto usunięte)
|
Pismo zawiera dwa różne, sprzeczne opisy stworzenia. Pierwszy[1] znajdziemy w Księdze Rodzaju 1,1 do 2,3 , drugi[2] zaś ... następuje zaraz po pierwszym (Rdz.2,4 -24) Nie będę tu przytaczał obu opisów - wymienię tylko widoczne sprzeczności :
* W [1] najpierw zostaje stworzony świat roślinny, a dopiero później człowiek, w [2]- odwrotnie
* W [1] najpierw zostają stworzone zwierzęta, a dopiero później człowiek, w [2]- odwrotnie
* W [1] najpierw zostają stworzone zwierzęta, a dopiero później człowiek, w [2]- odwrotnie
* W [1] człowiek zostaje stworzony od razu jako mężczyzna i kobieta - w [2] kobieta zostaje ulepiona po zwierzętach
Nawet sam pierwszy opis jest sprzeczny sam ze sobą :
* W Rdz 1,1 czytamy "Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.", ale w opisie dnia drugiego ponownie czytamy o niebie : "Uczyniwszy to sklepienie, Bóg oddzielił wody pod sklepieniem od wód ponad sklepieniem; a gdy tak się stało, Bóg nazwał to sklepienie niebem." /Rdz 1,7-8/
* Czytamy o stworzeniu świata roślinnego w dniu trzecim, zaś Słońca - w dniu czwartym (!), co jest tym bardziej dziwne że dzień i noc istnieją już od dnia pierwszego
* Możemy też zauważyć iż Słońce i Księżyc zostały stworzone "aby rządziły dniem i nocą i oddzielały światłość od ciemności"/Rdz 1,18a/, choć przecież już pierwszego dnia Bóg "Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności. I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą"/Rdz 1,4-5a/. Zresztą już po pierwszym dniu czytamy (mimo braku Słońca i Księżyca !) "I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy."/Rdz 1,5b/ ( W ogóle sprawa podziału na dni przed stworzeniem Słońca i Księżyca jest kontrowersyjna...)
* Inna sprawa że najpierw były rośliny (3-ci dzień), a Słońce później (4 dzień). Ziemia na początku była bezładem i pustkowiem, co jest o tyle dziwne, ze była zatopiona.
Skoro Pismo zawiera takie sprzeczności w opisie stworzenia, a (znającym na pamięć Torę) Żydom to nie przeszkadzało to wytłumaczenie jest oczywiste : mieli oni swiadomość że w opisie chodzi o coś więcej niż opis "fizyczny" aktu stwarzania.[/b]
|
Wt cze 16, 2009 6:55 |
|
|
|
|
Johnny99
Dołączył(a): Cz wrz 25, 2008 21:42 Posty: 16060
|
Cytuj: Skoro Pismo zawiera takie sprzeczności w opisie stworzenia, a (znającym na pamięć Torę) Żydom to nie przeszkadzało to wytłumaczenie jest oczywiste : mieli oni swiadomość że w opisie chodzi o coś więcej niż opis "fizyczny" aktu stwarzania.
Ależ skąd, dopiero teoria ewolucji umożliwiła zauważenie sprzeczności w tych opisach, ona na pewno nie była zamierzona i nie ma żadnego wytłumaczenia, a wyjaśnienie metaforyczne wymyślił Kościół, żeby się desperacko bronić przed nieodpartym zniszczeniem niesionym przez Naukę.
_________________ I rzekłem: «Ach, Panie Boże, przecież nie umiem mówić, bo jestem młodzieńcem!» Pan zaś odpowiedział mi: «Nie mów: "Jestem młodzieńcem", gdyż pójdziesz, do kogokolwiek cię poślę, i będziesz mówił, cokolwiek tobie polecę. (Jr 1, 6-8)
|
Wt cze 16, 2009 11:38 |
|
|
Witold
Dołączył(a): Śr gru 24, 2008 11:14 Posty: 4800
|
Triplex napisał(a): Joannag napisał(a): W dziele A Religious Encyclopædia (red. P. Schaff, 1894, t. I, s. 613) powiedziano: „Dni stwarzania były okresami, fazami procesu twórczego, a nie dobami 24-godzinnymi”. W tym wypadku pojawiłby się problem z tym faktem, że Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia i należałoby to zakwestionować. Dlaczego? Ano dlatego, że pada tam słowo "dzień" - dokładnie to samo, które znajdujemy na początku Biblii! Dzień ten to 24 godziny - noc i dzień. I absolutnie NIC nie wskazuje na to, aby zapis ten należało rozumieć inaczej.
Aczkolwiek, jeśli już musicie koniecznie obstawać przy tym, że Księga Rodzaju ma cokolwiek wspólnego z rzeczywistością, to możnaby wziąć poprawkę na jakieś 4-5 tysięcy lat różnicy wieku Księgi Rodzaju i Nowego Testamentu. To wystarczająco dużo żeby słowa zmienały swoje znaczenie.
|
Wt cze 16, 2009 18:57 |
|
|
|
|
Triplex
Dołączył(a): Śr paź 24, 2007 22:33 Posty: 470
|
Nie. Nie zmieniły! jest to absolutnie wykluczone! Jeśli zakwestionujemy początek Biblii, to zaczyna się chwiać cała Biblia.
_________________ "I nie masz w żadnym innym zbawienia; albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które byśmy mogli być zbawieni." (Dzieje Apostolskie 4, 12)
Pomóż naszej Elizce! - http://www.baptist.gniezno.pl/aktual/Elizy2
|
Wt cze 16, 2009 23:07 |
|
|
Triplex
Dołączył(a): Śr paź 24, 2007 22:33 Posty: 470
|
Joannag napisał(a): Rdz 2:1-5 Bw „Tak zostały ukończone niebo i ziemia oraz cały ich zastęp.(2) I ukończył Bóg w siódmym dniu dzieło swoje, które uczynił, i odpoczął dnia siódmego od wszelkiego dzieła, które uczynił.(3) I pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu.(4) Takie były dzieje nieba i ziemi podczas ich stworzenia. W dniu, kiedy Pan Bóg uczynił ziemię i niebo,(5) a jeszcze nie było żadnego krzewu polnego na ziemi ani nie wyrosło żadne ziele polne, bo Pan Bóg nie spuścił deszczu na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał rolę,”
Pierwszy rozdział opisuje poszczególne "dni" stwarzania. Rozdział 2 podsumowuje to dzieło stwórcze Boga i w wersie 4 nazywa cały ten okres stwarzania dniem.
Nie widzisz? Takie były dzieje nieba i ziemi podczas ich stworzenia. W dniu, kiedy Pan Bóg uczynił ziemię i niebo,
Natomiast werset 5 jest początkiem opisu dziejów pierwszych ludzi.Czytaj w kontekście:
Rdz 2:1-10 Bw „Tak zostały ukończone niebo i ziemia oraz cały ich zastęp.(2) I ukończył Bóg w siódmym dniu dzieło swoje, które uczynił, i odpoczął dnia siódmego od wszelkiego dzieła, które uczynił.(3) I pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu.(4) Takie były dzieje nieba i ziemi podczas ich stworzenia. W dniu, kiedy Pan Bóg uczynił ziemię i niebo,(5) a jeszcze nie było żadnego krzewu polnego na ziemi ani nie wyrosło żadne ziele polne, bo Pan Bóg nie spuścił deszczu na ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał rolę,(6) a tylko mgła wydobywała się z ziemi i zwilżała całą powierzchnię gleby,(7) ukształtował Pan Bóg człowieka z prochu ziemi i tchnął w nozdrza jego dech życia. Wtedy stał się człowiek istotą żywą.(8) Potem zasadził Pan Bóg ogród w Edenie, na wschodzie. Tam umieścił człowieka, którego stworzył.(9) I sprawił Pan Bóg, że wyrosło z ziemi wszelkie drzewo przyjemne do oglądania i dobre do jedzenia oraz drzewo życia w środku ogrodu i drzewo poznania dobra i zła.(10) A rzeka wypływała z Edenu, aby nawadniać ogród. Potem rozdzielała się na cztery odnogi.”
Sorry, ale NIE MA TU MOWY I INNYM DNIU, o innym znaczeniu tego słowa! jest mowa o KONKRETNYM dniu!
_________________ "I nie masz w żadnym innym zbawienia; albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które byśmy mogli być zbawieni." (Dzieje Apostolskie 4, 12)
Pomóż naszej Elizce! - http://www.baptist.gniezno.pl/aktual/Elizy2
|
Wt cze 16, 2009 23:08 |
|
|
|
|
Witold
Dołączył(a): Śr gru 24, 2008 11:14 Posty: 4800
|
Triplex napisał(a): Nie. Nie zmieniły! jest to absolutnie wykluczone! Jeśli zakwestionujemy początek Biblii, to zaczyna się chwiać cała Biblia. "Nie zmieniły! Nie zmieniły! Absolutnie wykluczone!" Co za desperacja. A skąd taka pewność? Wiesz co, ja osobiście kwestionuję początek Biblii niezależnie od tego czy słowo "dzień" w Księdze Rodzaju odczytamy jako 24 godziny czy jakiś dłuższy okres. I tak choćby nie wiem jakie znaczenia temu słowu nie przypisywać, nie zrobi się z tego historycznej relacji opisującej rzeczywiste dzieło stowrzenia. Ale parę tysięcy lat które minęło od powstania pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju, aż do czasów Jezusa to czas, w odniesieniu do którego jest praktycznie oczywiste, że w języku zaszły zmiany. I taki argument Cytuj: W tym wypadku pojawiłby się problem z tym faktem, że Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia i należałoby to zakwestionować. Dlaczego? Ano dlatego, że pada tam słowo "dzień" - dokładnie to samo, które znajdujemy na początku Biblii! Dzień ten to 24 godziny - noc i dzień. I absolutnie NIC nie wskazuje na to, aby zapis ten należało rozumieć inaczej.
jest niedorzeczny.
|
Wt cze 16, 2009 23:22 |
|
|
Joannag
Dołączył(a): N maja 24, 2009 20:40 Posty: 295
|
Cytuj: I taki argument
Cytat: W tym wypadku pojawiłby się problem z tym faktem, że Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia i należałoby to zakwestionować. Dlaczego? Ano dlatego, że pada tam słowo "dzień" - dokładnie to samo, które znajdujemy na początku Biblii! Dzień ten to 24 godziny - noc i dzień. I absolutnie NIC nie wskazuje na to, aby zapis ten należało rozumieć inaczej.
jest niedorzeczny.
Tu jeszcze inne znaczenie słowa "dzień"
Rdz 1:5 BT „I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy.”
Wyraz „dzień” ma bardziej pojemne, przenośne znaczenie również w takich sformułowaniach, jak: „dzień, w którym Bóg stworzył Adama” (Rdz 5:1), „dzień Jehowy” (Sof 1:7), „dzień strasznego gniewu” (Sof 1:15), „dzień wybawienia” (2Ko 6:2), „dzień sądu” (2Pt 3:7) czy „wielki dzień Boga Wszechmocnego” (Obj 16:14).
|
Śr cze 17, 2009 7:53 |
|
|
Triplex
Dołączył(a): Śr paź 24, 2007 22:33 Posty: 470
|
Witold napisał(a): Wiesz co, ja osobiście kwestionuję początek Biblii niezależnie od tego czy słowo "dzień" w Księdze Rodzaju odczytamy jako 24 godziny czy jakiś dłuższy okres. I tak choćby nie wiem jakie znaczenia temu słowu nie przypisywać, nie zrobi się z tego historycznej relacji opisującej rzeczywiste dzieło stowrzenia. Wolno tobie kwestionować. Ale ja jestem chrześcijaninem i w związku z tym nie kwestionuję Słowa Bożego! Witold napisał(a): Ale parę tysięcy lat które minęło od powstania pierwszych rozdziałów Księgi Rodzaju, aż do czasów Jezusa to czas, w odniesieniu do którego jest praktycznie oczywiste, że w języku zaszły zmiany.
Argument bezsensowny, bo choć zaszły z pewnością pewne zmiany, to nie zmienia to aktu, że słowo "dzień" z pierwszych ksiąg ma takie samo znaczenie, jak słowo "dzień" z Nowego Testamentu. Proponuję skorzystać z wiedzy biblistów, zamiast wciskać pseudoargumenty bez żadnych podstaw.
_________________ "I nie masz w żadnym innym zbawienia; albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które byśmy mogli być zbawieni." (Dzieje Apostolskie 4, 12)
Pomóż naszej Elizce! - http://www.baptist.gniezno.pl/aktual/Elizy2
|
Śr cze 17, 2009 20:01 |
|
|
Triplex
Dołączył(a): Śr paź 24, 2007 22:33 Posty: 470
|
Joannag napisał(a): Tu jeszcze inne znaczenie słowa "dzień"
Rdz 1:5 BT „I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy.” Zgadza się. My też tak używamy tego określenia - dzień jako doba i dzień od wschodu do zachodu słońca. Ale to nie zmienia faktu, ze na początku Biblii jest mowa o dniach trwających 24 godziny! Joannag napisał(a): Wyraz „dzień” ma bardziej pojemne, przenośne znaczenie również w takich sformułowaniach, jak: „dzień, w którym Bóg stworzył Adama” (Rdz 5:1), „dzień Jehowy” (Sof 1:7), „dzień strasznego gniewu” (Sof 1:15), „dzień wybawienia” (2Ko 6:2), „dzień sądu” (2Pt 3:7) czy „wielki dzień Boga Wszechmocnego” (Obj 16:14).
To też nic tu nie zmienia! Bibliści są zgodni co do tego, że stworzenie zostało opisane przy pomocy bardzo specyficznego terminu, który odnosi się do 24 godzin. Ja niestety nie znam języków biblijnych, ale od tych, którzy je znają wiem, że właśnie tak jest. W innych przypadkach - o ile wiem - gdy nie jest mowa o dobie, pojawiają się inne słowa!
_________________ "I nie masz w żadnym innym zbawienia; albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które byśmy mogli być zbawieni." (Dzieje Apostolskie 4, 12)
Pomóż naszej Elizce! - http://www.baptist.gniezno.pl/aktual/Elizy2
|
Śr cze 17, 2009 20:08 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Tu Joanna ma częściową rację (inne znaczenie 6 dni). W przypadku jednak 6 dni (7 odpoczynku), chodzi nie o okresy ale o symbolikę liczb. Pierwsze zdanie biblii mówi, że Na początku (Bereszit) Bóg stworzył niebo i ziemię. W pierwszym zdaniu Bóg stworzył świat. Bereszit wiąże się tu nie odparcie ze słowami Bara szit - Stworzył sześć. Sześć oznacza tu świat (Bóg zamknął stworzenie w sześciu dniach). Dlatego też istotnym jest wiedzieć co oznacza 6 w tradycji żydowskiej - świat. Pozatym 6 jest o tyle ważną liczbą bo zapisuje się nią literę ו - waw, która jest centrum tetragrammatonu יהוה . Niektórzy Żydzi pozwalają sobie na pewną interpretację, mówiąc, że świat powstał właśnie z tetragramu; z kropki - z litery jod; potem ta kropka zyskuje płaszczyznę i wymiary w literze he ה . Oczywiście zwieńczeniem jest litera waw, którą można zapisać ואו. Oczywiście przy takim zapisie waw nabiera znaczenia Miłości (13 = ואו=אהבה) - centrum świata, centrum tetragramu. litery oczywiście Hej הי życie - liczba mnoga היים też łączą się ze światem - świat który żyje ma znaczenie. Więcej ciekawych zależności liczby 6 podałem w temacie Jehi - między innymi próbowałem wyjaśnić znaczenie 666.
|
Śr cze 17, 2009 21:04 |
|
|
romulus
Dołączył(a): Cz mar 13, 2008 8:19 Posty: 290
|
Marek MRb napisał
Ponieważ nie był w stanie zatrzymać tak potężnego żywiołu słowem
_________________ Wszystkiego doświadczajcie, co dobre, tego się trzymajcie.1Tes.5.21
|
So cze 20, 2009 18:11 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
romulus napisał(a): Marek MRb napisał Ponieważ nie był w stanie zatrzymać tak potężnego żywiołu słowem To nielogiczne.
Jeśli potrafił go stworzyć, jaki problem zatrzymać słowem ?
|
So cze 20, 2009 20:43 |
|
|
Triplex
Dołączył(a): Śr paź 24, 2007 22:33 Posty: 470
|
Atmospher
Ciekawy wywód. Dzięki! Ale czy w sumie on coś zmienia? Wyławia pewną symbolikę - prawda - ale wciąż jest mowa o dniach, o pewnym systemie czasu. Zresztą zwróćmy uwagę na to, że sami żydzi od tego opisu stworzenia wywodzą swój porządek czasu - dzień (w sensie doba) zaczynający się od zmierzchu. Tak było zawsze. I tu jest ważna wskazówka przemawiająca za dosłownym rozumieniem: 7 dni = 7 x 24 godziny.
_________________ "I nie masz w żadnym innym zbawienia; albowiem nie masz żadnego imienia pod niebem, danego ludziom, przez które byśmy mogli być zbawieni." (Dzieje Apostolskie 4, 12)
Pomóż naszej Elizce! - http://www.baptist.gniezno.pl/aktual/Elizy2
|
So cze 20, 2009 23:40 |
|
|
romulus
Dołączył(a): Cz mar 13, 2008 8:19 Posty: 290
|
Cytuj: Romulus Cytuj: Marek MRB Cytuj: Romulus Cytuj: Marek MRBJasne. Przed potopem Ziemia (i pozostale planety) pływały w wodzie która potem spadła na ziemię tworząc potop. I znikła nie wiadomo gdzie. To jest tak samo jak to że Jezus zatrzymał burzę na jeziorze Galilejskim ,jest to opisane jako historyjka ,która nie mogła być prawdziwa. Ponieważ ?... Ponieważ nie był w stanie zatrzymać tak potężnego żywiołu słowem Marek MRB Napisał Cytuj: To nielogiczne. Jeśli potrafił go stworzyć, jaki problem zatrzymać słowem ? Ja nie mam z tym problemu ,podałem ten przykład aby wykazać że się mylisz ,Wierzysz że Jezus zatrzymał wicher ,stworzył wszystko a nie wierzysz w potop Marek MRB Cytuj: I drugie pomieszanie : mieszamy człowieka w znaczeniu istoty duchowo-cielesnej z jego ludzką powłoką. Podobieństwo lub nie przodków człowieka nie oznacza jeszcze niczego, bowiem przebóstwienie mogło (choć nie musiało)nastąpić w pewnym momencie rozwoju ewolucyjnego.
Natomiast tu piszesz że Bug potrzebuje ewolucji .
Czyżby Bóg był nieudolny i do stworzenia potrzebował ewolucji
_________________ Wszystkiego doświadczajcie, co dobre, tego się trzymajcie.1Tes.5.21
|
N cze 21, 2009 11:39 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
1
Ja nie piszę e Bóg nie mógł zrobić Potopu. Ja tylko piszę że go nie zrobił.
2.
Bóg "nie potrzebował" ewolucji. Ale zrobił to tak jak chciał.
Tak samo jak nie potrzebował śliny by uzdrowić ślepego.
|
N cze 21, 2009 15:05 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|