Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn sie 04, 2025 14:55



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
 między protestantyzmem a katolicyzmem 
Autor Wiadomość
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
jorbert napisał(a):
I to zabawne słuchać katolika który określa naukę Jezusa i jego apostołów w ten sposób:

trymet napisał(a):
Nie ma nic bardziej nielogicznego, bardziej idiotycznego niż uznawanie za prawdę tylko tego, co jest w kompilacji różnych książek, tzw. Biblii, podczas gdy w samej Biblii nigdzie takiej zasady nie ma.


Niech to będzie pointa mojej wypowiedzi.


A oto o bilblijności katolicyzmu : http://www.apologetyka.katolik.pl/dysku ... czy-ludzki
dla tych co Kościołowi Katolickiemu zarzucają niebiblijność


Pn maja 16, 2011 17:53
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
trymet napisał(a):
To nieprawda.
Gal 2,12 nic nie mówi o tym, że Piotr podporządkowywał się Jakubowi.

Nic takiego nie napisałem. Napisałem, że został wymieniony jako jeden z trzech filarów obok Jakuba i Jana.
trymet napisał(a):
Nie ma powodu, dla którego Piotr nie mógłby okresowo być biskupem w innym niż Rzym biskupstwie. W tamtych czasach apostołowie prowadzili bardzo ożywioną działalność misyjną, stąd można przyjąć, że Piotr był okresowo biskupem w Antiochii, a potem w Rzymie (lub odwrotnie, jeśli ktoś chce). Niczemu to nie przeczy.

Ależ oczywiściew, ze mógł byc w Rzymie z misja, mógł nawet w Rzymie umrzeć ale biskupem nie był z tego powodu, ze w Rzymie nie było takiego urzędu
trymet napisał(a):
Piotr był pierwszym biskupem Rzymu. Ireneusz pisał, że Klemens, następca Linusa i Anakleta na rzymskim biskupstwie, został biskupem „na trzecim miejscu po apostołach” i to „apostołowie założyli i zbudowali Kościół”, po czym „przekazali urząd biskupowi Linusowi”. Jak z tego widać, Ireneusz wcale nie traktował Linusa, Anakleta i Klemensa jako bezwzględnie pierwszych trzech biskupów Rzymu, wręcz przeciwnie, zaznaczał, że przed nimi na stolicy biskupiej panowali w Rzymie apostołowie (na podstawie innych przekazów z czasów Ireneusza uważa się, że byli to Piotr i Paweł – patrz niżej podany przeze mnie cytat z Historii kościelnej Euzebiusza). Tak samo utrzymywał Hipolit piszący w tym samym czasie co Ireneusz, który nauczał nawet, że pierwszym biskupem Rzymu był Piotr. Przyznają to nawet ci, którzy odrzucają ideę prymatu Piotra. Manipulacją jest więc powoływanie się przez Agnosiewicza na fragment Przeciw herezjom III, 3 Ireneusza, w celu „udowodnienia”, że Linus był pierwszym biskupem Rzymu. Ireneusz wyraźnie pisze w wyżej cytowanym fragmencie, że Klemens był biskupem Rzymu „na trzecim miejscu po apostołach”, z czego wynika, że Linus był pierwszym biskupem Rzymu po apostołach (czyli w świetle tych danych był niejako drugim biskupem Rzymu).
Euzebiusz pisał bowiem, że: „Na biskupstwo kościoła rzymskiego został jako pierwszy po śmierci męczeńskiej Pawła i Piotra wybrany Linus”, natomiast Klemens Rzymski to był „trzeci z rzędu tamtejszych biskupów, po Pawle i Piotrze ”. W innym miejscu swej Historii kościelnej Euzebiusz jeszcze wyraźniej daje do zrozumienia, że Linus był pierwszym biskupem, ale po Piotrze, bowiem pisze, że Linus „został jako pierwszy po Piotrze wybrany na biskupstwo kościoła rzymskiego, co się zresztą już wyżej rzekło”. Euezbiusz pisał także, że Aleksander, piąty biskup Rzymu, to był „piąty następca Piotra i Pawła”, zaś Wiktor, trzynasty biskup Rzymu, był trzynastym „z rzędu po Piotrze” biskupem rzymskim.

Wszystko ładnie i pięknie, ale nawet Linus nie mógł być pierwszym biskupem, bo w Rzymie długo był ustrój kolegiacki podobny do zgromadzenia apostołów i starszych. Co nie wyklucza, że np. Linus miał szczególny autorytet.

trymet napisał(a):
co do idei prymatu Rzymu w II wieku- nie masz racji.
Już Justyn Męczennik w swym napisanym ok. roku 150 Dialogu z Żydem Tryfonem zdradza znajomość słów o Opoce z Mt 16,18, gdy nawiązuje do tego tekstu. Jak pisałem wyżej na podstawie jednego z opracowań, tekst ten zawierają też inne teksty i przekłady NT z II wieku, w tym apokryficzna ewangelia według Żydów, pochodząca najprawdopodobniej jeszcze z I wieku.
Jest to wiek drugi. Po drugie interpretacja Piotra jako opoki nie jest punktem wyjścia prymatu Rzymu. (jezeli się na tym opierasz, to pytanie banalne i bez satysfakcjonującej odpowiedzi: dlaczego ten autorytet miał przechodzić automatycznie na jego następców i dlaczego akurat w Rzymie a nie w Antiochii i dlaczego pozostali patriarchowie go nie uznawali i nie uznają po dziś?)
c.d.n.

Nie mam teraz głowy do powazniejszych dyskusji. Mój ojciec jest w szpitalu i proszę was o modlitwę w intencji jego zdrowia.


Pn maja 16, 2011 18:45
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19
Posty: 12722
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
O prymacie Piotrowym proponuję poczytać tutaj:
http://www.nonpossumus.pl/biblioteka/ja ... ara/18.php

W kwestii Pisma Świętego: mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, że Ewangelie, to nie jest kronika działań Jezusa spisywana na żywo przez reportera tylko zapis wiary wspólnoty Kościoła, o znaczeniu teologicznym, dokonany co najmniej kilkadziesiąt lat po jego śmierci?

Innymi słowy Pismo Święte jest spisaną tradycją ustną. Podobnie zresztą jak większość ksiąg Starego Testamentu, tylko czas do spisania bywał znacznie dłuższy. Proszę o powód odrzucenia niespisanej Tradycji i przyjmowania wyłącznie Tradycji spisanej.

_________________
Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony


Pn maja 16, 2011 19:48
Zobacz profil
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
I tu juz jest ciekawiej, bo poruszony został powód powstania terminu "sukcesji apostolskiej". Niestety tylko poruszony, bo autor bardzo sugestywnie i subiektywnie skupił się na NT.

Troszkę tylko zasmucił mnie "mocny" argument 1P5,15. Nawet jeżeli przyjmiemy najbardziej korzystną dla autora wywodu interpretację, to nie świadczy ona o biskupstwie Piotra w Rzymie ale o jego w tym czasie przebywaniu. Przy czym interpretacja tego fragmentu (zapewne łatwo czytelna dla adresata) wcale nie jest współcześnie ani łatwa ani tym bardziej jednoznaczna ("ta" to może być "braterstwo" jako braterska wspólnota, moze byc to żona Piotra, moze być inna znana i ceniona lokalnie osoba, Babilon moze być dosłownie Babilonem - miastem nad Eufratem zamieszkiwanym po części i przez Żydów, a moze byc symbolicznie Rzymem, tylko wtedy mamy kłopot z Babilonem w Objawieniu - w czasach ostatecznym miejscem rozpusty i stolicą imperium zła).
To tylko drobna uwaga.

Zdaję sobie doskonale sprawę, ze Pismo Święte powstało w pewnym czasie, a najwcześniejsze są niektóre listy. Zdaję sobie także sprawę, że Ewangelie zostały napisane albo na potrzeby coraz szerszej ewangelizacji albo/i z powodu nienadchodzącej paruzji.
Zauważ, że w całym basenie ogromny autorytet mają ewangelie apostołów i ich listy, kopiowane i przechowywane, a jakiekolwiek pisma "pierwszych papieży" Rzymu jakos nie przetrwały i autorytetu takiego nie miały. Nawet Apokalipsa Piotra, pomimo ze powstała na początku 2 wieku i Piotr jej autorem nie mógł byc, to opierając się na jego autorytecie była przez jakiś czas uznawana. A list Klemensa do Koryntian, pomimo ze poruszał ważna sprawę, autorytetem juz się nie cieszył i kanonicznym nie został. Krótko: autorytet dla całego chrześcijaństwa szedł od Apostołów, wybranych przez Jezusa uczni, a nie z Rzymu, domniemanych następców Piotra.

c.d.n.
Nadal prosze o modlitwę za mojego ojca.


Wt maja 17, 2011 13:56
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Przede wszystkim niech jacykolwiek protestanci wykarzą mi że tylko i wyłacznie Biblia ma być źródłem wiary. Gdzie sama Biblia mówi o tym??
Jak do tej pory ani tu ani nigdzie indziej nikt tego nie wykazał. Zatem miałem rację że zasadę "sola Scriptua" protestanci wzieli sobie w najlepszym wypadku z kosmosu a w najgorszym wypadku z d**y


Wt maja 17, 2011 15:16
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
trymet napisał(a):
Przede wszystkim niech jacykolwiek protestanci wykarzą mi że tylko i wyłacznie Biblia ma być źródłem wiary.
Gdzie sama Biblia mówi o tym??
Jak do tej pory ani tu ani nigdzie indziej nikt tego nie wykazał.
Zatem miałem rację że zasadę "sola Scriptua" protestanci wzieli sobie w najlepszym wypadku z kosmosu
a w najgorszym wypadku z d**y
viewtopic.php?f=1&t=702 - Sola Scriptura

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Wt maja 17, 2011 16:58
Zobacz profil

Dołączył(a): Wt lis 23, 2004 16:10
Posty: 552
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Cytuj:
Przede wszystkim niech jacykolwiek protestanci wykarzą mi że tylko i wyłacznie Biblia ma być źródłem wiary. Gdzie sama Biblia mówi o tym??
Jak do tej pory ani tu ani nigdzie indziej nikt tego nie wykazał. Zatem miałem rację że zasadę "sola Scriptua" protestanci wzieli sobie w najlepszym wypadku z kosmosu


Trymecie, myślę, że w odróżnieniu od protestantów ja jako prawosławny i Ty jako katolik zgodzimy się co jednego, a mianowicie co do tego, że Pismo Święte nie powinniśmy interpretować wedle własnego rozumu, lecz w świetle Tradycji Świętej. Oba nasze wyznania, za źródło Objawienia Bożego obok Pisma uważają również Tradycję. Zaś do Tradycji Świętej zaliczamy to co pisali Święci Ojcowie. To jak oni interpretowali Biblię. Czy zgodzisz się ze mną? Czy możemy to uznać za fundament do dalszej dyskusji?

_________________
http://www.ksiega-starcow.blogspot.com
http://www.orthphoto.net


Wt maja 17, 2011 21:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn maja 16, 2011 11:16
Posty: 2
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
A oto o bilblijności katolicyzmu : http://www.apologetyka.katolik.pl/dysku ... czy-ludzki
dla tych co Kościołowi Katolickiemu zarzucają niebiblijność[/quote]

Nie musisz mi tego udowadniać, ja nie twierdzę że KK jest całkowicie niebiblijny, ja zauważam Twoją wypowiedz:
trymet napisał(a):
Nie ma nic bardziej nielogicznego, bardziej idiotycznego niż uznawanie za prawdę tylko tego, co jest w kompilacji różnych książek, tzw. Biblii, podczas gdy w samej Biblii nigdzie takiej zasady nie ma.


No przepraszam, kanon ustalił kościół i jest identyczny dla Ewangelików i Katolików. I to nie jest jakaś tam nielogiczna książka,to jest zbiór natchnionych dzieł, pisanych przez samego BOGA - poprzez działanie Ducha Świętego. I taka też jest wykładnia KK, tylko że jej konsekwentnie nie realizuje dając swoje "tradycję". I oczywiście że Biblia została spisana w części przez świadków zbawczego dzieła Jezusa, a w części był to spisany przekaz tych świadków ale już przez kogoś innego.

To że odniosłeś się tylko do części mojej wypowiedzi oznacza nieme przyznanie mi racji w innych aspektach które poruszyłem.

_________________
"Tako oto stoję , inaczej nie mogę"
Marcin Luter


Śr maja 18, 2011 21:19
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz paź 26, 2006 11:06
Posty: 1316
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Trymet:Przede wszystkim niech jacykolwiek protestanci wykarzą mi że tylko i wyłacznie Biblia ma być źródłem wiary.
I ze mamy po 6 palcy u stóp, co rano żywimy się krwią rzymskokatolickich niemowląt i co jeszcze....?

Gdzie sama Biblia mówi o tym??
Nigdzie. Jak na razie pisze o tym trymet. Na forum.wiara.pl. W skład kanonu posty trymeta nie wchodzą.

Jak do tej pory ani tu ani nigdzie indziej nikt tego nie wykazał.
Nikt nie wykazał też że księżyc jest z sera a w Loch Ness żyje potwór. I co z tego?

Zatem miałem rację że zasadę "sola Scriptua" protestanci wzieli sobie w najlepszym wypadku z kosmosu
O "Sola fide, sola gratia, sola scriptura" - przynajmniej w kontekście Reformacji już tu pisałem, jest wyszukiwarka.


Nektariusz napisał(a):
Trymecie, myślę, że w odróżnieniu od protestantów ja jako prawosławny i Ty jako katolik zgodzimy się co jednego,


Tutaj: Pismo św. i Tradycja przyjęte przez kanoniczne Cerkwie i przez Kościoły luterańskie, wspólne nauczanie na temat Pisma i tradycji. Jak na razie w ciągu ponad 20 lat dialogu - mimo prób - nie udało się sformułować wspólnego nauczania przedstawicielom Kościoła rzymskokatolickiego i Kościołów prawosławnych, takiego, które mogło by być przyjęte przez obie strony.
Funkcjonuje w potocznym obiegu wiele mitów; ale gdy dochodzi do takiej chwili, gdy trzeba powiedzieć sprawdzam", okazują się zwykłym blefem.

Cytuj:
a mianowicie co do tego, że Pismo Święte nie powinniśmy interpretować wedle własnego rozumu, lecz w świetle Tradycji Świętej. Oba nasze wyznania, za źródło Objawienia Bożego obok Pisma uważają również Tradycję.

Źródłem wiary, - co z naciskiem na Zachodzie przypomniała Reformacja, i co łączy nas wszystkich jako chrześcijan, - jest Jedyne Słowo niepodzielnej Trójcy, ten który umarł i zmartwychwstał "jak oznajmia Pismo" (Solus Christus).
Tradycja nie jest "obok" Pisma ani Pismo "obok" Tradycji. Jedno znajduje swoje uzasadnienie w drugim i są nierozłączne, bez pomieszania i bez podziału -można by rzec za Chalcedonem. Pismo jest wyrazem Tradycji, a ta naczyniem, w którym otrzymujemy To, co oznajmia Pismo. Centrum zaś Pisma - jak pisał ks. dr M. Luter -jest Chrystus. Solus Christus.

Cytuj:
Zaś do Tradycji Świętej zaliczamy to co pisali Święci Ojcowie.
[/quote][/quote]

Z całym szacunkiem dla Ojców. Tradycja to przede wszystkim Chrzest i Eucharystia św., w których oczywiście Ojcowie maja swoje miejsce. Kościół to lud zgromadzony wokół Słowa (nie słów), zwiastowanego w szczególny sposób, na podstawie Pisma, w Chrzcie i Wieczerzy świętej przekazanej przez ojców - a nie kółko miłośników literatury ani fan club biblioteki. To tak w skrócie z punktu widzenia Reformacji.

_________________
Religia może być źródłem zarówno błędu, jak i mądrości i światła. Jej rola powinna polegać nie na wzbudzaniu poczucia nieomylności, lecz na budzeniu poczucia pokory.(R. Niebuhr)
------------------------
Reformowani.pl


Cz maja 19, 2011 22:59
Zobacz profil
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Nektariusz napisał(a):
Trymecie, myślę, że w odróżnieniu od protestantów ja jako prawosławny i Ty jako katolik zgodzimy się co jednego, a mianowicie co do tego, że Pismo Święte nie powinniśmy interpretować wedle własnego rozumu, lecz w świetle Tradycji Świętej. Oba nasze wyznania, za źródło Objawienia Bożego obok Pisma uważają również Tradycję. Zaś do Tradycji Świętej zaliczamy to co pisali Święci Ojcowie. To jak oni interpretowali Biblię. Czy zgodzisz się ze mną? Czy możemy to uznać za fundament do dalszej dyskusji?


Z tym to się zgadzamy :)


Pt maja 20, 2011 16:10
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
trymet napisał(a):
Nektariusz napisał(a):
Trymecie, myślę, że w odróżnieniu od protestantów ja jako prawosławny i Ty jako katolik zgodzimy się co jednego, a mianowicie co do tego, że Pismo Święte nie powinniśmy interpretować wedle własnego rozumu, lecz w świetle Tradycji Świętej. Oba nasze wyznania, za źródło Objawienia Bożego obok Pisma uważają również Tradycję. Zaś do Tradycji Świętej zaliczamy to co pisali Święci Ojcowie. To jak oni interpretowali Biblię. Czy zgodzisz się ze mną? Czy możemy to uznać za fundament do dalszej dyskusji?


Protestanci błędnie uważają że Pismo Święte w katolicyzmie i Prawosławiu jest jedynie jakimś dodatkiem. Nic bardziej mylnego. Kościół Powszechny jest Kościołem Pisma Świętego.Pismo Święte jest najważniejszym wyrazem Bożego objawienia.

Jednak nie może być postrzegane nie jako coś umieszczonego ponad Kościołem, ale coś, co żyje i pojmowane jest wewnątrz Kościoła (to właśnie dlatego nie powinno się oddzielać Pisma Świętego od Tradycji). To przecież z Kościoła Pismo Święte czerpie swój autorytet, bowiem to właśnie Kościół pierwotnie zdecydował, które księgi stanowią część Pisma Świętego i to tylko Kościół może interpretować Pismo Święte.


Pt maja 20, 2011 16:17
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Piotr1 napisał(a):
Nektariusz napisał(a):
Trymecie, myślę, że w odróżnieniu od protestantów ja jako prawosławny i Ty jako katolik zgodzimy się co jednego,

Tutaj: Pismo św. i Tradycja przyjęte przez kanoniczne Cerkwie i przez Kościoły luterańskie,
wspólne nauczanie na temat Pisma i tradycji.
Jak na razie w ciągu ponad 20 lat dialogu - mimo prób - nie udało się sformułować
wspólnego nauczania przedstawicielom Kościoła rzymskokatolickiego i Kościołów prawosławnych,
takiego, które mogło by być przyjęte przez obie strony.
To wątek do dyskusji na inny temat.
Co do dialogu katolicko-protestanckiego:

"Na płaszczyźnie międzynarodowej i lokalnej doszło do wielu, ważkich rozstrzygnięć.
W tym kontekście interesujący wydaje się wspólny dokument rzymskokatolickiej Konferencji Biskupów Niemieckich
i kierownictwa Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD)
o nazwie "Communio Sanctorum - Kościół jako społeczność świętych".
Opublikowany w styczniu 2000 roku dokument
jest owocem wieloletniego dialogu teologicznego między niemieckimi ewangelikami i katolikami.

W czwartym rozdziale dokumentu Communio Sanctorum zatytułowanym "Wspólnota świętych przez Słowo i Sakramenty"
autorzy zajmują się m.in. kwestią Tradycji, która w świetle naszych rozważań posiada istotne znaczenie.
W podrozdziale "Przekaz - Tradycja" czytamy następujące słowa:
"Między naszymi Kościołami pytanie o stosunek Pisma i Tradycji było przez długi czas przedmiotem sporu.
Dziś trudność ta może być rozwiązana, ponieważ po stronie luterańskiej
istnieje przekonanie, że Pismo Święte jest wyrazem starochrześcijańskiej Tradycji
i że zostało przekazane przez Tradycję kościelną,
i ponieważ po stronie katolickiej uznaje się, że Pismo Św. w pełni zawiera Objawienie,
tak że nie potrzebuje ono żadnego uzupełnienia (materialna komplementarność).
Pismo i Tradycja nie mogą być od siebie ani oddzielone ani sobie przeciwstawiane
(...) Tradycja jako strumień przekazu wiary apostolskiej nie jest dodatkiem nowej treści do Pisma Św.
Tradycja jest natomiast wyjaśnianym w Kościele Pismem i jako taka jest niezbędna dla jego zrozumienia
(...) Wspólnie zaświadczamy, że Tradycja jest normą,
która musi być potwierdzona przez normatywne Pismo Święte

(...) Świadectwo Pisma Świętego jest kryterium,
według którego należy sprawdzać, czy Tradycja prawidłowo i w pełni przekazuje Słowo Boże
."
http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content/article/20030304204319739.htm
(Problem św. Tradycji oraz jedności w teologii ewangelickiej i dialogu ekumenicznym)

http://www.ekd.de/presse/pm116_2009_velkd_communio_sanctorum.html
(VELKD veröffentlicht Stellungnahmen zu Communio Sanctorum)

Całość dokumentu (po niemiecku):
http://www.velkd.de/downloads/CommunioSanctorum.pdf
Tłumaczenie angielskie:
http://books.google.pl/books?id=aMCrjgHLs6sC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
(Communio Sanctorum: the church as the communion of saints;
Bilaterale Arbeitsgruppe der Deutschen Bischofskonferenz
und der Kirchenleitung der Vereinigten Evangelisch-Lutherischen Kirche Deutschlands,
Michael Root, Mark W. Jeske)


Jak katolicy mogli podpisać coś takiego?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Pt maja 20, 2011 16:50
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19
Posty: 12722
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Nie potrafię odnieść się do pełnej treści dokumentu, ale myślę, że kluczowe jest zdanie

"Pismo i Tradycja nie mogą być od siebie ani oddzielone ani sobie przeciwstawiane".

Tradycja nie może zaprzeczać Pismu Świętemu, bo jest jedno Objawienie i absurdem byłoby uznawać jego wewnętrzną sprzeczność. Z drugiej strony: wyjaśnienie czy komentarz może zawierać elementy nie zapisane wprost, jedynie zaznaczone albo precyzujące sens fragmentu. To normalna praktyka wyjaśniania.

_________________
Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony


Pt maja 20, 2011 20:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
jo_tka napisał(a):
wyjaśnienie czy komentarz może zawierać elementy nie zapisane wprost,
jedynie zaznaczone albo precyzujące sens fragmentu. To normalna praktyka wyjaśniania.
Dogmat o Wniebowzięciu NMP wraz z duszą i ciałem nie może być autorytatywnie potwierdzony przez Pismo Święte.
Dokument podpisany przez niemieckich biskupów stwierdza, że nie tylko może, ale i MUSI.
Jak to rozumieć?

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Pt maja 20, 2011 20:54
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19
Posty: 12722
Post Re: między protestantyzmem a katolicyzmem
Elbrus - ale też Pismo Święte w żadnej mierze temu nie zaprzecza.

Zmartwychwstanie ciała jest rzeczywistością opisaną w Piśmie Świętym. Nie ma w tym nic dziwnego ani niestosownego ani obrazoburczego.

Wniebowzięcie jest zapowiedzią powszechnego zmartwychwstania. Znakiem potwierdzającym i zapowiedzią rzeczywistości, która stanie się naszym udziałem. Tylko tyle i aż tyle.

_________________
Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony


So maja 21, 2011 18:26
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 98 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL