Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Wt lis 18, 2025 20:46



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
 panny roztropne czyli ? 
Autor Wiadomość
Post Re: panny roztropne czyli ?
moja interpretacja była trochę zbieżna - mianowicie panny roztropne poprzez swoje uczynki , a więc między innymi i modlitwę za innych są gotowe na przyjście Pana czyli - śmierć (bo nie znacie dnia ani godziny ).
Pan przychodzi i zabiera ich do królestwa - bo na wstępie mowa jest o królestwie do czego jest podobne .
natomiast panny nieroztropne spełniały swoje uczynki bez zaangażowania , bez dodatkowych uczynków albo modlitwy za innych , a nawet za siebie . gdy przyszedł Pan nie były więc jeszcze przygotowane .i droga do królestwa bezpośrednia była dla nich zamknieta .(dlatego mowa o królestwie)i kto może do niego wejść z drogi , że tak powiem .natomiast fakt iż pozostałe panny kupiły oliwę i stanęły pode drzwiami może oznaczać iż odbyły swoją drogę po oliwę właśnie przebywając w czyśccu .gdzie ci inni mogli im jej sprzedać .Pan nie powiedział idzdzcie precz w ogień piekielny lub jakoś tak - chodzi o to aby wejść do królestwa .może też i to , że pomagając innym możemy samych siebie zgubić nie myśląc o swoim zbawieniu .oczywiście wersja katolicka bo czyściec i te inne sprawy .tak by mnie więcej wyglądało od mojej strony , ale może być też i tak - a chodzi mi to po głowie że ta przypowieść może być rołożona na czynniki pierwsze a i tak nie dojdziemy do właściwych wniosków - bo może do tych wniosków dojdą przyszłe pokolenia .bo pismo i słowa Pana są ponad czasowe .fakt jednak , że ci ludzie do których przemawiał Jezus byli na swój sposób mądrymi , jeżeli zrozumieli przypowieści - ewentualnie mieli dużo czasu aby rozmyślać nad tymi przypowieściami . :)


Śr lis 09, 2011 13:13
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
tajfun napisał(a):
natomiast fakt iż pozostałe panny kupiły oliwę i stanęły pode drzwiami
może oznaczać iż odbyły swoją drogę po oliwę właśnie przebywając w czyśccu .
gdzie ci inni mogli im jej sprzedać .Pan nie powiedział idzdzcie precz w ogień piekielny
lub jakoś tak - chodzi o to aby wejść do królestwa .
Kolejny fantasta, który wyczutuje z zamkniętych drzwi znak przyjęcia do nieba...

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 13:28
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lut 09, 2007 23:54
Posty: 1036
Post Re: panny roztropne czyli ?
nie skupiałabym się tak bardzo na uczynkach..nie jesteśmy w stanie sobie niczego u Boga wypracować..nawet na zbawienie nie zasługujemy..i zasłużyć niczym nie potrafimy ;)..to jest nam dane.Dar który albo przyjmiemy,albo odrzucimy.
oliwa..mądrość..duch święty//roztropne ducha świętego miały..nie roztropne nie(choć z pewnością uczynków im nie zabrakło ;) )


Śr lis 09, 2011 14:14
Zobacz profil
Post Re: panny roztropne czyli ?
Elbrus napisał(a):
Taka interpretacja jest w miarę sensowna
(panny nieroztropne poszły po oliwę, ale sklep był zamknięty, więc wróciły z niczym),
ale tym samym przekreśla twoją tezę o możliwości dolewania przez żyjących oliwy zmarłym
(no i nie wiem dlaczego przypuszczasz, że przyjście Pana młodego
należy wiązać ze śmiercią każdego człowieka, a nie z Sądem Ostatcznym).

To, że wróciły z niczym nie przekreśla mojej interpretacji.
Mogło zabraknąć chętnych do ofiarowania oliwy=zabraknąć modlitw, umartwień ofiarowywanych za zmarłych..
Przekreśliłoby ją natomiast gdyby na 100% można było powiedzieć, że nadejście pana młodego w tej przypowiesci to oczekiwana paruzja. Czy jest o niej mowa akurat w tej przypowieści?
Przecież po śmierci już będziemy przez Niego sądzeni (sąd szczegółowy),
po śmierci już będziemy sie weselić, bądź płakać.


Śr lis 09, 2011 14:20
Post Re: panny roztropne czyli ?
przypowieść o pannach mówi o królestwie i kto wchodzi do królestwa .natomiast o uczynkach myślałem w porównaniu do talentów - jeżeli ktoś otrzymał jeden talent i go nie pomnożył to i nie jest godzien aby z drogi wejść do królestwa . natomiast roztropne panny pomnożyły swoje talenty .
natomiast elbrus Pan nie powiedział do panien idzdzcie precz lecz
Cytuj:
W końcu nadchodzą i pozostałe panny, prosząc: "Panie, panie, otwórz nam!"

12 Lecz on odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam wam, nie znam was".

13 Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny.

stwierdzenie nie znam was nie oznacz idzdzcie precz .zresztą Pan okazuje troskę mówiąc czuwajcie .a co do fantastów - przecież do nieba idą tylko fantaści . :)


Śr lis 09, 2011 14:27
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
MARIEL napisał(a):
Elbrus napisał(a):
Taka interpretacja jest w miarę sensowna
(panny nieroztropne poszły po oliwę, ale sklep był zamknięty, więc wróciły z niczym),
ale tym samym przekreśla twoją tezę o możliwości dolewania przez żyjących oliwy zmarłym
(no i nie wiem dlaczego przypuszczasz, że przyjście Pana młodego
należy wiązać ze śmiercią każdego człowieka, a nie z Sądem Ostatcznym).

To, że wróciły z niczym nie przekreśla mojej interpretacji.
Przeczytaj tekst uważnie - nie ma tam ani słowa o tym, że wróciły z niczym.
Równie dobrze ten tekst może mieć wydźwięk antyczyśćcowy:
patrzcie - nawet dobre uczynki, modlitwy i odpusty ofiarowywane za zmarłych
nic nie pomogą - Jezus ich nie uznaje!
MARIEL napisał(a):
Mogło zabraknąć chętnych do ofiarowania oliwy=zabraknąć modlitw, umartwień ofiarowywanych za zmarłych..
Tylko że to jest już wczytywanie do, a nie odczytywanie wprost.
MARIEL napisał(a):
Przekreśliłoby ją natomiast gdyby na 100% można było powiedzieć,
że nadejście pana młodego w tej przypowiesci to oczekiwana paruzja.
Czy jest o niej mowa akurat w tej przypowieści?
Na 100% to nie było nawet lądowania na Księżycu,
ale tak właśnie to jest odczytywane przez wielu egzegetów,
jako jedna z wielu aleogorii obrazujących przyjście Królestwa:

"Kolejna bliźniacza przypowieść, żeński odpowiednik przypowieści w 24,45-51.
Przypowieść ta, będąca częściowo alegorią,
jest owocem Mateuszowego rozwinięcia myśli znajdującej się w Łk 12,35-38
oraz ogólnego eschatologicznego nauczania Jezusa.
(...)
5. ”Gdy się pan młody opóźniał”:
Opóźnienie paruzji stwarza problem, niebezpieczeństwo oziębnięcia miłości (24,12)
(...)
6. ”o północy”: Syn Człowieczy jest Panem niespodzianek.
Wołanie wyraża pragnienie wczesnego Kościoła o pełne nastanie królestwa Bożego."
http://biblia.wiara.pl/doc/423236.XXXII-NIEDZIELA-ZWYKLA-ROK-A#4
MARIEL napisał(a):
Przecież po śmierci już będziemy przez Niego sądzeni (sąd szczegółowy),
po śmierci już będziemy sie weselić, bądź płakać.
To jest również wczytywanie do tekstu
i pomijanie akcentów jakie Jezus kładł w swoim nauczaniu
nie na sąd szczegółowy (ktory katolicy opierają
na jedynej tego typu przypowieści - o bogaczu i Łazarzu),
ale na Sąd Ostateczny powiązany z panowaniem Mesjasza.


tajfun napisał(a):
Pan nie powiedział do panien idzdzcie precz lecz
Cytuj:
W końcu nadchodzą i pozostałe panny, prosząc: "Panie, panie, otwórz nam!"

12 Lecz on odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam wam, nie znam was".

13 Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny.

stwierdzenie nie znam was nie oznacz idzdzcie precz .
Oznacza, jeśli porówna się to z wieloma podobnymi zwrotami u Mateusza i Łukasza
(a ktore w tym temacie zacytowałem, co niestety nie spotkało się jak widać
z jakimś szczególnym odzewem w postaci ich przeczytania).
tajfun napisał(a):
zresztą Pan okazuje troskę mówiąc czuwajcie .
Mówi tak, gdyż chce ostrzec tych, którzy jeszcze mogą coś zmienić,
przywołując sytuację, w której już tego zrobić nie będą mogli.
tajfun napisał(a):
a co do fantastów - przecież do nieba idą tylko fantaści . :)
Ale chyba nie fantaści krętacze?

renata155 napisał(a):
nie skupiałabym się tak bardzo na uczynkach..
nie jesteśmy w stanie sobie niczego u Boga wypracować..
nawet na zbawienie nie zasługujemy..i zasłużyć niczym nie potrafimy
I chyba to najlepiej tłumaczy to,
że oliwa w lampach nie mogła być czymś pochodzenia ludzkiego
(jeśli oznaczać ma to, co niektórzy tu sugerują).

Ty bowiem mówisz: Jestem bogaty, i wzbogaciłem się, i niczego mi nie potrzeba,
a nie wiesz, że to ty jesteś nieszczęsny i godzien litości, i biedny i ślepy, i nagi.
Radzę ci kupić u mnie złota w ogniu oczyszczonego, abyś się wzbogacił, i białe szaty,
abyś się oblókł, a nie ujawniła się haniebna twa nagość, i balsamu do namaszczenia twych oczu, byś widział.

(Apokalipsa 3:17-18)

O, wszyscy spragnieni, przyjdźcie do wody, przyjdźcie, choć nie macie pieniędzy!
Kupujcie i spożywajcie, <dalejże, kupujcie> bez pieniędzy i bez płacenia za wino i mleko!
Czemu wydajecie pieniądza na to, co nie jest chlebem? I waszą pracę - na to, co nie nasyci?
Słuchajcie Mnie, a jeść będziecie przysmaki i dusza wasza zakosztuje tłustych potraw.

(Izajasza 55:1-2)

Otrząśnij się z prochu, powstań, o Branko Jerozolimska!
Rozwiąż sobie więzy na szyi, pojmana Córo Syjonu!
Albowiem tak mówi Pan:
Za darmo zostaliście sprzedani i bez pieniędzy zostaniecie wykupieni.

(Izajasza 52:2-3)

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 14:59
Zobacz profil
Post Re: panny roztropne czyli ?
Elbrus napisał(a):
Przeczytaj tekst uważnie - nie ma tam ani słowa o tym, że wróciły z niczym

Wbrew temu, co mi sie zarzuca czytam wszystko uważnie, zwłaszcza odpowiedzi.
Istotnie nie ma słowa o tym, że wróciły z niczym. Nie ma też słowa o tym, że wróciły z oliwą, która urasta do "bohaterki" poprzedzających wersów...i nagle ewangelista sobie ten wątek odpuszcza..
Elbrus napisał(a):
Na 100% to nie było nawet lądowania na Księżycu,
ale tak właśnie to jest odczytywane przez wielu egzegetów,
jako jedna z wielu aleogorii obrazujących przyjście Królestwa

Wiem. Nic natomiast nie wiem na temat, aby uznawanie śmierci za rodzaj zaślubin duszy z Oblubieńcem-Jezusem było sprzeczne z nauką KK.
Jeśli coś wiesz o tym, to natychmiast zaprzestanę dociekań w tym kierunku ;)
Elbrus napisał(a):
To jest również wczytywanie do tekstu
i pomijanie akcentów jakie Jezus kładł w swoim nauczaniu
nie na sąd szczegółowy (ktory katolicy opierają
na jedynej tego typu przypowieści - o bogaczu i Łazarzu),
ale na Sąd Ostateczny powiązany z panowaniem Mesjasza.

Jest jedyna, ale jest częścią kanonu, więc jak można nie doceniać jej znaczenia?


Śr lis 09, 2011 15:38
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
Cytuj:
Istotnie nie ma słowa o tym, że wróciły z niczym. Nie ma też słowa o tym, że wróciły z oliwą,
która urasta do "bohaterki" poprzedzających wersów...i nagle ewangelista sobie ten wątek odpuszcza..
Ale ty sobie nie odpuścisz w twierdzeniu, że brak zaprzeczenia jest dowodem za?
MARIEL napisał(a):
Nic natomiast nie wiem na temat, aby uznawanie śmierci
za rodzaj zaślubin duszy z Oblubieńcem-Jezusem było sprzeczne z nauką KK.
Jeśli coś wiesz o tym, to natychmiast zaprzestanę dociekań w tym kierunku ;)
Sprzeczne z nauką Kościoła nie jest.
Uznawanie, że Maryja nosiła fioletową chustę również nie jest sprzeczne,
ale nie widzą powodu, żeby uznwać to za prawdę,
tym bardziej że nie ma o tym mowy ani w Piśmie ani w tradycji,
a na pewno nie zgodziłbym się na to,
żeby z takich "dowodów przez milczenie" budować nieuzasadnione interpretacje.
To jest niepoważne.
Przykład?

Uczynisz przybytek z dziesięciu tkanin:
uczynisz go z kręconego bisioru, z fioletowej i czerwonej purpury,
z karmazynu - z cherubami wykonanymi przez biegłego tkacza.

(Wyjścia 26:1)

Maryja nosiła fioletową chustę i wypłeniła proroctwo o Przybytku dla swojego Syna - Boga wcielonego.
Nie wiemy nic o tym, żeby takiej chusty nie nosiła, więc raczej ją nosiła, skoro była Przybytkiem Ducha Świętego.

Czy taką interpretację preferujesz?
MARIEL napisał(a):
Elbrus napisał(a):
To jest również wczytywanie do tekstu
i pomijanie akcentów jakie Jezus kładł w swoim nauczaniu
nie na sąd szczegółowy (ktory katolicy opierają
na jedynej tego typu przypowieści - o bogaczu i Łazarzu),
ale na Sąd Ostateczny powiązany z panowaniem Mesjasza.

Jest jedyna, ale jest częścią kanonu, więc jak można nie doceniać jej znaczenia?
Ja właśnie ją bardzo doceniam
i nie widzą związku między okolicznościami w niej opisanymi
a wydarzeniami przestawionymi przez Łukasza i Mateusza,
które przez katolickich komentatorów z Vocatio zostały określone eschatologicznym nauczaniem Jezusa.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 16:02
Zobacz profil
Post Re: panny roztropne czyli ?
Elbrus napisał(a):
Ale ty sobie nie odpuścisz w twierdzeniu, że brak zaprzeczenia jest dowodem za?

Odpuszczę, bez żadnego problemu.
Przedstaw swoją interpretację, bo jeśli oliwą miałoby nie być "coś pochodzenia ludzkiego" to co oznaczają słowa panien roztropnych "idźcie sobie kupić", jeśli jest to coś, czego nie mogą już nabyć, to czym jest pytanie panien?
Natrząsaniem się z głupich?
Elbrus napisał(a):
Ja właśnie ją bardzo doceniam
i nie widzą związku między okolicznościami w niej opisanymi
a wydarzeniami przestawionymi przez Łukasza i Mateusza,
które przez katolickich komentatorów z Vocatio zostały określone eschatologicznym nauczaniem Jezusa.

Czy nie ma eschatologii indywidualnej?


Śr lis 09, 2011 16:32
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
MARIEL napisał(a):
Przedstaw swoją interpretację, bo jeśli oliwą miałoby nie być "coś pochodzenia ludzkiego"
to co oznaczają słowa panien roztropnych "idźcie sobie kupić",
jeśli jest to coś, czego nie mogą już nabyć, to czym jest pytanie panien?
Natrząsaniem się z głupich?
Sama wcześniej zauważyłaś, że to mogła być ironia.

Nie mam żadnej dobrej i kompletnej interprretacji, dlatego jako stary satyr
ograniczę się do uwag wobec niekompletności interpretacji innych,
co - jak przyznałaś - jest pomocne w dochodzeniu prawdy.
Także ze względu na to, że nie wierzę w boskie natchnienie tego tekstu
i nie muszę mieć pewności co do jego spójności,
więc stworzenie spójnej interpretacji nie musi być bezwzględnie możliwe.
MARIEL napisał(a):
Czy nie ma eschatologii indywidualnej?
Jest, ale nie widzę tego odniesienia.
Łazarz symbolizuje osobę, która posiada jeszcze braci, którzy mogą się nawrócić.
"Panny symbolizują uczniów, oczekujących wierzących (2 Kor 11,2)",
a jeśli poza Kościołem nie ma zbawienia, to zbawieni będą tylko zaproszeni (szczęśliwa dziesiątka)
i to jeszcze nie wszyscy.

Chrystus jest Oblubieńcem, który urządzi jedno wesele, dla określonej grupy panien.

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 16:53
Zobacz profil
Post Re: panny roztropne czyli ?
Elbrus napisał(a):
Nie mam żadnej dobrej i kompletnej interprretacji, dlatego jako stary satyr
ograniczę się do uwag wobec niekompletności interpretacji innych,
co - jak przyznałaś - jest pomocne w dochodzeniu prawdy.
Także ze względu na to, że nie wierzę w boskie natchnienie tego tekstu
i nie muszę mieć pewności co do jego spójności,
więc stworzenie spójnej interpretacji nie musi być bezwzględnie możliwe.

Ja wierzę w jego boskie natchnienie i muszę tej prawdy dochodzić.
Przyznaj jednak, że łatwiej być atakującym, niż stać tu w pozycji obrońcy.
(I kto powiedział, że przekaz ewangelii jest dziecinnie prosty..)
Elbrus napisał(a):
Chrystus jest Oblubieńcem, który urządzi jedno wesele, dla określonej grupy panien.

Wierzę w to wesele, ale wierzę także w poszczególne zaślubiny z każdą z dusz.
Nie jestem chyba w tej wierze odosobniona.
Postaram sie poszukać jakiejś wypowiedzi ks.dr Kaszowskiego.
Mam http://www.teologia.pl/m_k/zag08-1d.htm#ac


Śr lis 09, 2011 17:23
Post Re: panny roztropne czyli ?
Cytuj:
Można być pośród tych, którzy czekaj na przyjście Pana, ale być tak głupio, tak beznadziejnie, że w momencie Jego przyjścia, nawet gdy się czeka nie można wejść do nieba… Dlaczego? Właśnie z powodu głupoty i minimalizmu życia. Wiele dzieci Jezusa – czyli nas chrześcijan XXI w. – żyje właśnie tak głupio, tak durnowato słuchając świata, że pozorujemy tylko oczekiwanie na Pana. Stoimy u bram nieba bez oliwy łaski. Serca niewyspowiadane, w grzechach ciężkich, z dala od sakramentów, nauczyły się głupiego życia bez Jezusa. Gdy Pan nadejdzie, już nie zdobędą oliwy, już się nie wyspowiadają i nie sięgną po dzbanuszek z oliwą łaski uświęcającej. Oto trzeba zadbać, zanim Jezus z Nazaretu przyjdzie powtórnie. Tak więc, błogosławię was na owo szukanie oliwy w konfesjonale +.

spodobał mi się ten cytat bo faktycznie tak niewiele potrzeba aby pójść z Panem .a co do zaślubin to św teresa
Cytuj:
Dziesięć lat przed śmiercią św. Teresa dostępuje wyjątkowej łaski zwanej w teologii "zaślubinami duchowymi". Jej życie w Chrystusie nabiera nowych akcentów: cieszy się Jego obecnością, słowami, oglądaniem Jego postaci, czasem rąk, boku, najczęściej oblicza. "W chwili gdy dusza się nie spodziewa - wspomina - nagle czuje przy sobie Pana naszego Jezusa Chrystusa". "Bywają dni, że nie ja żyję, nie ja mówię, nie ja chcę, ale żyje we mnie Ten, który mną rządzi i daje siłę; i chodzę, jakbym wyszła z siebie.".

"Jasna świadomość obecności stojącego przy mnie Zbawiciela trwała ustawicznie przez kilka dni. (...) Starałam się wszystkie czynności moje tak spełniać, iżby ten Boski Świadek, którego jasno widziałam na mnie patrzącego, nie miał z nich niezadowolenia. (...) Pewnego dnia podobało się Panu ukazać mi widomie same tylko ręce swoje, a był to widok tak zachwycający, że nie mam słów na opisanie go. (...) W kilka dni później ujrzałam boskie Jego oblicze, które mnie pięknością swoją jakoby całą pochłonęło. (...) Może się wyda, że nie potrzeba było wielkiego z mojej strony wysilenia, aby patrzeć na ręce i na oblicze tak zachwycająco piękne. Ale piękność ciał uwielbionych tak wszystko przewyższa i blask nadprzyrodzonej chwały jest tak olśniewający, że widok ich wprawia w zachwyt i osłupienie".
św teresa doktor kk :)


Śr lis 09, 2011 17:45
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
MARIEL napisał(a):
Przyznaj jednak, że łatwiej być atakującym, niż stać tu w pozycji obrońcy.
Tutaj akurat łatwiej.
MARIEL napisał(a):
I kto powiedział, że przekaz ewangelii jest dziecinnie prosty..
W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami:
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom.

(Mateusza 11:25)

Zaprawdę, powiadam wam:
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.
Kto się więc uniży jak to dziecko, ten jest największy w królestwie niebieskim.

(Mateusza 18:3-4)

Do każdego, kto słucha słowa o królestwie, a nie rozumie go,
przychodzi Zły i porywa to, co zasiane jest w jego sercu.

Takiego człowieka oznacza ziarno posiane na drodze.
(...) Posiane w końcu na ziemię żyzną oznacza tego, kto słucha słowa i rozumie je.
On też wydaje plon: jeden stokrotny, drugi sześćdziesięciokrotny, inny trzydziestokrotny.

(Mateusza 13:19,23)"Można powiedzieć, że śmierć to zaślubiny duszy z Oblubieńcem – Chrystusem.
Za życia ziemskiego patrzymy na śmierć innych, przeżywamy ją na różne sposoby.
Ale kiedyś, “o północy naszego życia”, rozlegnie się wołanie skierowane do nas:
“Pan młody idzie, wyjdźcie Mu na spotkanie!” (por. Mt 25,6)"

Ksiądz Kaszowski nie wyjaśnia tego, gdzie w tym jest Paruzja,
skoro Chrystus będzie przychodził kilkakrotnie do każdego.
Zdaje się chyba nie zauważać jej obecności w tym fragmencie,
bo nie pasuje ona do z góry upatrzonej koncepcji.
/*
Porównaj cały rozdział 24 i początek przypowieści w rozdziale następnym:
Wtedy podobne będzie królestwo niebieskie (...)
(Mateusza 25:1)
*/

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 17:48
Zobacz profil
Post Re: panny roztropne czyli ?
Elbrus napisał(a):
W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami:
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom.

(Mateusza 11:25)

Zaprawdę, powiadam wam:
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.
Kto się więc uniży jak to dziecko, ten jest największy w królestwie niebieskim.

(Mateusza 18:3-4)

[i]Do każdego, kto słucha słowa o królestwie, a nie rozumie go,
przychodzi Zły i porywa to, co zasiane jest w jego sercu.


Skąd wiesz, że ja nie chcę odmiany, może nawet pracuję nad tym?
Cóż, mam nadzieję, że będę tym, które pada na żyzną ziemię...
Elbrus napisał(a):
Ksiądz Kaszowski nie wyjaśnia tego, gdzie w tym jest Paruzja,
skoro Chrystus będzie przychodził kilkakrotnie do każdego.
Zdaje się chyba nie zauważać jej obecności w tym fragmencie,
bo nie pasuje ona do z góry upatrzonej koncepcji.
/*
Porównaj cały rozdział 24 i początek przypowieści w rozdziale następnym:
Wtedy podobne będzie królestwo niebieskie (...)
(Mateusza 25:1)
Być może. Muszę to przemyśleć i przemodlić (cytat "z" tajfuna :) )


Śr lis 09, 2011 18:46
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: panny roztropne czyli ?
MARIEL napisał(a):
Elbrus napisał(a):
Do każdego, kto słucha słowa o królestwie, a nie rozumie go,
przychodzi Zły i porywa to, co zasiane jest w jego sercu.

Skąd wiesz, że ja nie chcę odmiany, może nawet pracuję nad tym?
Myślę, że ciężko pracujesz i tu jest twój błąd.
Żeby uniżyć się jak dziecko potrzeba właśnie mniej poznania rozumowego, a więcej ufności i wiary.
Może należy to przyjąć na większym poziomie ogólności
i dlatego nie rozumiesz (i nie zrozumiesz) "do końca" tej przypowieści?
Po prostu nie jest ci to potrzebne, bo inaczej Duch by cię poprowadził.
Może to tak jak z przypowieścią o ziarnie gorczycy (Marka 4:30-32),
które jest najmniejsze ze wszystkich nasion na ziemi (w. 31), chociaż wiemy że nie jest,
ale przecież to nie jest opowieść musząca zawierać prawny agrarne, tylko symbolizować królestwo Boże
(W wielu takich przypowieściach głosił im naukę, o ile mogli /ją/ rozumieć. (Marka 4:33)).
Zresztą przypowieści ewangeliczne nie są przeznaczone do tego,
żeby zostały zrozumiane przez niewierzących lub wątpiących.

A głosimy to nie uczonymi słowami ludzkiej mądrości, lecz pouczeni przez Ducha,
przedkładając duchowe sprawy tym, którzy są z Ducha.

(1 Koryntian 2:13).

Wtedy pytali Go Jego uczniowie, co oznacza ta przypowieść.
On rzekł: Wam dano poznać tajemnice królestwa Bożego,
innym zaś w przypowieściach, aby patrząc nie widzieli i słuchając nie rozumieli.

(Łukasza 8:9-10)

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Śr lis 09, 2011 21:41
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL