Kosciol a gleboka ekologia ?
Autor |
Wiadomość |
Zielony1
Dołączył(a): Pn kwi 23, 2012 7:31 Posty: 3
|
Kosciol a gleboka ekologia ?
Witam,
Nie jestem pewien czy stawiam te kwestie w prawidlowym miejscu. ?
Prosilbym o ew. wskazowki na temat publikacji, badz opracowan dotyczacych powyzszego pytania.
Z jednej strony zaangazowanie na rzecz przyrody jest zjawiskiem zdecydowanie pozytywnym. Z drugiej strony tlo i motyw tego zaangazownia w formie filozofii glebokiej ekologii wydaje mi sie dosc dyskusyjnym w swietle reprezentowanych przez wiekszosc spoleczenstwa wartosci.
Na dodatek co najmniej jedna z 8 tez sformulowanych przez inicjatora tego ruchu (wlasciwie ideologii ?), norweskiego filozofa Arne Naessa, stanowiacych swoiste credo "Deep ecology" jest dla mnie wiecej niz watpliwa :
"4. Rozwój pozaludzkich form życia wymaga zahamowania wzrostu liczebności populacji ludzkiej. Rozkwit życia i kultury człowieka daje się pogodzić z takim obniżeniem"
" 5. Oddziaływanie człowieka na inne formy życia jest obecnie zbyt duże, a sytuacja ta gwałtownie się pogarsza."
?
Z gory dziekuje za ewnt. uwagi badz wskazowki do publikacji na powyzszy temat. pozdr Z1
|
Wt kwi 24, 2012 14:52 |
|
|
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Tę stronę odwiedziłeś? http://www3.villanova.edu/mission/CSTre ... /front.htmZerknij na Orędzie noworoczne BXVI: http://www.vatican.va/holy_father/bened ... ce_pl.html"Wątpliwości, jakie wyraża Magisterium Kościoła w odniesieniu do koncepcji środowiska, zainspirowanej ekocentryzmem i biocentryzmem, wynikają stąd, że koncepcja ta znosi różnicę ontologiczną i aksjologiczną między osobą ludzką a innymi istotami żyjącymi. Tym samym zostaje faktycznie wyeliminowana nadrzędna tożsamość i rola człowieka, co sprzyja egalitarystycznej wizji «godności» wszystkich istot żyjących. W ten sposób toruje się drogę nowemu panteizmowi, z akcentami neopogańskimi, które zbawienie człowieka wywodzą z samej natury, pojmowanej w sensie czysto naturalistycznym. Kościół wzywa natomiast do podejścia do tej kwestii w sposób wyważony, z poszanowaniem «gramatyki», którą Stwórca wpisał w swoje dzieło, powierzając człowiekowi rolę stróża i odpowiedzialnego zarządcy świata stworzonego, której to roli oczywiście nie powinien nadużywać, ale z której nie może też zrezygnować."Jeszcze jego Orędzie z 2008r w odniesieniu do tego pkt.4 : " Rodzina potrzebuje domu, odpowiedniego dla siebie środowiska, w którym będzie mogła kształtować własne relacje. Dla rodziny ludzkiej tym domem jest ziemia, środowisko, które Bóg Stwórca dał nam, abyśmy w nim żyli w sposób twórczy i odpowiedzialny. Musimy otaczać troską środowisko: zostało ono dane człowiekowi, aby strzegł je i pielęgnował w wolności i z odpowiedzialnością, kierując się zawsze kryterium dobra wszystkich. Oczywiście w całym stworzeniu istota ludzka ma wartość największą. Respektować środowisko to nie znaczy uznać, że natura nieożywiona czy ożywiona jest ważniejsza od człowieka. Nie znaczy jednak też, że można egoistycznie uważać, że w pełni możemy nią dysponować dla własnych interesów, gdyż przyszłe pokolenia również mają prawo do korzystania z dóbr stworzenia, postępując w duchu tej samej odpowiedzialnej wolności, której domagamy się dla siebie. Nie można też zapominać, że w wielu przypadkach ubodzy są odcięci od dóbr stworzonych o powszechnym przeznaczeniu."
|
Wt kwi 24, 2012 15:18 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Myślę, że to będzie najciekawsze: http://cywilizacja.ien.pl/?id=509BXVI wygłosił alokucję do Fondazione Sorella Natura, w której jest nawiązanie do tego kontrowersyjnego pkt.4 z 'credo' deep ecology. Jest dostępna w j.włoskim on line (nie pomogę Ci bo nie znam włoskiego )
Ostatnio edytowano Wt kwi 24, 2012 16:07 przez Anonim (konto usunięte), łącznie edytowano 1 raz
|
Wt kwi 24, 2012 15:50 |
|
|
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Pozwolę sobie przytoczyć stanowisko mojego Kościoła> ZASADY SOCJALNE SPOŁECZNE NAUCZANIE ZJEDNOCZONEGO KOŚCIOŁA METODYSTYCZNEGO ........ I. Natura Całe stworzenie należy do Boga, a my odpowiedzialni jesteśmy za sposób, w jaki je użytkujemy lub nadużywamy. Woda, powietrze, gleba, minerały, zasoby energetyczne, rośliny, zwierzęta, kosmos należy szanować i zachowywać nie tylko dlatego, że są potrzebne ludziom, ale ponieważ są tworami Bożymi. Dlatego żałujemy, że przyczyniamy się do dewastacji całego świata naturalnego. Uznajemy też odpowiedzialność Kościoła za styl życia i systemowe przemiany w społeczeństwie, które promowałyby bardziej sprawiedliwy ekologicznie świat oraz lepszą jakość życia dla całego stworzenia. A. Woda. Powietrze. Gleba. Minerały. Rośliny Popieramy i zachęcamy do takiej polityki społecznej, która służąc ograniczeniu i kontroli powstawaniu produktów ubocznych i śmieci, promuje bezpieczne przetwarzanie i utylizację odpadów trujących i nuklearnych oraz zmierza do ich eliminacji. Popieramy i zachęcamy do takiej polityki społecznej, która dąży do redukcji odpadów miejskich, odzyskiwania i utylizacji wysypisk miejskich oraz wspiera oczyszczanie skażonego powietrza, wody i gleby. Popieramy kroki mające na celu odtwarzanie ekosystemów. Popieramy posunięcia, które zmierzają do stosowania technologii alternatywnych w stosunku do technologii wielkiej chemii wykorzystywanej do produkcji, przetwarzania i konserwacji żywności. Wzywamy do podjęcia stosownych badań naukowych, aby znaleźć odpowiedź na pytanie o potencjalny wpływ takich technologii na stworzenie Boże zanim poddane zostaną procesowi wdrażania. Domagamy się opracowania umów międzynarodowych dotyczących sprawiedliwego, podyktowanego dobrem człowieka wykorzystania zasobów morskich, nie prowadzącego do zachwiania równowagi ekologicznej. B. Wykorzystywanie zasobów energetycznych Popieramy i zachęcamy do polityki społecznej zmierzającej do racjonalnego i powściągliwego wykorzystywania zasobów energetycznych dla potrzeb człowieka, która teraz i w przyszłości zmniejszałaby i eliminowała technologie energochłonne i zagrażające zdrowiu, a nawet bezpieczeństwu ludzkości i całemu stworzeniu. Z całego serca wzywamy do wsparcia idei oszczędzania energii i roztropnego wykorzystania zasobów energetycznych ze specjalnym uwzględnieniem zasobów odnawialnych tak, by nienaruszone zostało dobro naszej Ziemi. C. Świat zwierząt Popieramy takie regulacje prawne, które chronią życie i zdrowie zwierząt, nie wyłączając tych praw, które odnoszą się do zwierząt domowych i gospodarskich, a także zwierząt używanych w badaniach; popieramy również bezbolesny ubój zwierząt rzeźnych, ryb, ptactwa. Zachęcamy do zachowania wszystkich gatunków, szczególnie tych którym grozi zagłada. D. Kosmos Kosmos, zarówno ten odkryty jak i jeszcze nie odkryty, jest dziełem Bożym, należy mu się więc respekt, jakim powinniśmy obdarzać Ziemię. E. Nauka i Technika Naukę uznajemy za uprawnioną interpretację Bożego świata naturalnego. Uznajemy ważność roszczeń nauki do opisywania świata naturalnego, aczkolwiek nie zgadzamy się na czynienie przez nią autorytatywnych roszczeń w kwestiach teologicznych. Technologię uznajemy za uprawnione narzędzie użytkowania Bożego świata natury, jeśli przyczynia się ona do rozwoju życia ludzkiego, umożliwiając wszystkim dzieciom Bożym rozwój danego przez Boga potencjału twórczego bez pogwałcenia naszych przekonań etycznych na temat stosunku ludzkości do świata naturalnego.Uznając ważność nauki i techniki przekonani jesteśmy też o tym, że teologiczne zrozumienie doświadczeń ludzkich jest niezbędne do całkowitego zrozumienia miejsca ludzkości we wszechświecie. Nauka i teologia raczej się uzupełniają niż wzajemnie wykluczają. Zachęcamy przeto do dialogu między środowiskami nauki i teologii i wspólnego poszukiwania takiej obecności w życiu ludzkości, która umożliwi jej zachowanie życia na ziemi i za sprawą łaski Bożej poprawi jakość naszego wspólnego życia. F. Bezpieczna żywność Popieramy taką politykę, która zapewnia ludziom prawo do informacji dotyczącej spożywanej żywności. Wzywamy do rygorystycznej kontroli i inspekcji pod względem bezpieczeństwa biologicznego wszelkiej żywności, która jest przeznaczona do spożycia. Wzywamy do przeprowadzania niezależnych badań nad czynnikami chemicznymi zawartymi w żywności oraz usuwania z rynku żywnościowego tych produktów, które zwierają groźny dla zdrowia poziom pestycydów, herbicydów, fungicydów i hormonów, a także pozostałości po antybiotykach dla zwierząt oraz sterydów. Dotyczy to również zarazków spowodowanych zanieczyszczeniami, które mogą być przenoszone w powietrzu lub znajdować się w glebie lub w wodzie pochodzącej ze spalarni czy innych procesów związanych z działaniem przemysłu. Apelujemy o dokładne opisy i informacje o procesach przetwórczych oraz zmianach jakich dokonano w produktach żywnościowych, a także do badania żywności przed dopuszczenie jej do handlu. Sprzeciwiamy się obniżaniu standardów, jakim powinna podlegać żywność. Domagamy się takiej polityki, która będzie zachęcała i popierała stopniowe przechodzenie do naturalnego uprawiania ziemi, które zapewni pełne wyżywienie. ................... całość do przeczytania tutaj
|
Wt kwi 24, 2012 15:58 |
|
|
Zielony1
Dołączył(a): Pn kwi 23, 2012 7:31 Posty: 3
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Serdecznie dziekuje za udzielone informacje.
Moze jeszcze jedno pytanie - mamy kilka lub kilkanascie organizacjii tego typu prowadzacych werbunek mlodych przewaznie ludzi, choc nie tylko - przyznam sie, ze obejrzawszy prospekt "Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot" na temat oferowanych przez owa bezplatnie warsztatow mialem wrazenie zaproszenia na "pranie mozgu". Przypuszczam, ze wplywy zwolennikow ideologii glebokiej ideologii tez sa dosc spore w srodowiskach akademickich - wydzialy biologii, ochrony srodowiska itp.
Czy do tych grup - aktywnych, badz potencjalnych zwolennikow ideologii Arne Naessa kierowana jest bezposrednio informacja o podejsciu Kosciola do tej filozofii ?
Z dyskusji prowadzonych w internecie wynika dosc jednowymiarowa wykladnia problematyki stosunku do wiary "wojujacych glebokich ekologow" jako "walki z antropocentryzmem". (w gruncie rzeczy umozliwiajacymo osiagniecie tych samych celow, ktore przyswiecaja glebokim ekologom). Choc byc moze jest to moje subiektywne wrazenie
pozdrawiam Z1
|
Wt kwi 24, 2012 17:48 |
|
|
|
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Cytuj: Rozwój pozaludzkich form życia wymaga zahamowania wzrostu liczebności populacji ludzkiej. Co to są "pozaludzkie formy życia"? Roślinki? Zwierzątka? Bakterie? Grzyby? Nie wydaje mi się, by rozwój tych "pozaludzkich form życia" wymagał czegokolwiek poza roztropnym gospodarowaniem... Chyba że celem jest rozwój dzikiej przyrody we wszystkich miejscach skażonych cywilizacją...
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
Pn maja 07, 2012 11:39 |
|
|
JedenPost
Dołączył(a): Pt gru 30, 2011 9:17 Posty: 11383
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Jedne pozaludzkie formy życia będą lepiej prosperować gdy populacja ludzkości się zwiększy, inne gdy się zmniejszy, nie ma tu pola do wyprowadzania aż tak uproszczonych zależności.
_________________ Lubię Starego czasem, to też sprawia że się wystrzegam otwartej z nim wojny Przecież to piękne, gdy Pan tak dostojny Tak z samym diabłem po ludzku rozmawia.
|
Pn maja 07, 2012 11:44 |
|
|
szyszkownik
Dołączył(a): Pt sty 21, 2011 12:43 Posty: 805
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Chodzi o to, że wzrost liczebności poulacji ludzkiej powoduje coraz większą antropopresję, czyli wypieranie innych gatunków roślin i zwierząt z ich naturalnych siedzib. Roztropne gospodarowanie owszem tak, lecz ta strategia mimo, że jest lepsza od "róbta co chceta", ma swoje poważne ograniczenia. Roztropne gospodarowanie wychodzi nadal z antropocentrycznego punktu widzenia, czyli że człowiek jest najważniejszy. Oznacza to, że nadal przekształcamy środowisko, tak aby nam służyło, ew. zostawiając jakieś dziewicze obszary w formie rezerwatów, gdzie antropopresja ograniczona jest do minimum. Takie podejście jest obecnie praktykowane na zachodzie, ale powiedzmy sobie szczerze jest rónica między takimi krajami jak Kanada, USA, Norwegia czy Szwecja a Holandia, Dania, Belgia, Wielka Brytania. Różnica ta polega na tym, że w tych pierwszych jest jeszcze stosunkowo dużo obsaarów dziewiczych, niezagospodarowanych (nawet roztropnie). W tych drugich zaś przyroda to głównie tereny ruderalne, a więc pola uprawne, łąki i pastwiska. Prawie wogle nie ma już w nich obszarów dziewiczych (w Polsce na nizinie ostatnim naturalnym lasem jest Puszcza Białowieska). Czym są spowodowane te różnice? Oczwyiście gęstość zaludnienia i tym samym wielkość poulacji ludzkiej. Każdy człowiek we współczesnej technosferze zużywa nieporównywalnie więcej energii i surowców niż kiedyś, wywierając w ten spsób znacznie większy wpływ na przyrodę niż wcześniej. Jeśli taki kraj jak Holandia dysponuje niewielkim obszarem i dużą poulacją (a więc ma dużą gęstość zaludenia) to na rezerwaty i parki narodowe prawie nie ma już miejsca. Dlatego zwolennicy ekologii głębokiej mówią o konieczności kontroli urodzeń, ponieważ przyrastająca populacja ludzka na Ziemi w końcu doprowadzi do całkowietej eleminacji obszarów dzikiej przyrody. Bez niej zaś czeka nas już tylko scenriusz nieustannych modifikacji genetycznych i chemicznych żywności, powienieważ monokulturowe rolnictwo pozbawione wpływu dzikiej przyrody, będzie mało odporne. W poniższym filmie pewien wódz indiański, bardzo dobrze tłumaczy czym tak naprawdę jest głeboka ekologia i na czym polega dramat myślenia w kategoriach "człowiek jest najważniejszy". Co z tego, że człowieka jest najważniejszy i jest ukoronowaniem ewolucji, skoro nie przeżyje bez tlenu produkowanego przez drzewa? http://www.youtube.com/watch?v=PPnhiVe9 ... re=related
|
So maja 12, 2012 14:01 |
|
|
jesienna
Dołączył(a): N sie 28, 2011 11:55 Posty: 2016
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
jo_tka napisał(a): Cytuj: Rozwój pozaludzkich form życia wymaga zahamowania wzrostu liczebności populacji ludzkiej. Co to są "pozaludzkie formy życia"? Roślinki? Zwierzątka? Bakterie? Grzyby? Nie wydaje mi się, by rozwój tych "pozaludzkich form życia" wymagał czegokolwiek poza roztropnym gospodarowaniem... Chyba że celem jest rozwój dzikiej przyrody we wszystkich miejscach skażonych cywilizacją... Nie nie tylko. Również wzięcie pod uwagę wiedzy odnośnie tego, że te obdarzone systemem nerwowym podobnym do naszego są istotami zdolnymi do cierpienia tak samo jak człowiek. I ma wobec zwirząt zdolnych do cierpienia obowiązki wynikające z tego, że ma tego świadomość Śmierć i cierpienie to skutek grzechu pierworodnego i ten skutek dotyczy całego stworzenia, nie tylko człowieka. Każde działanie w celu ograniczenia go (nie tylko w stosunku do człowieka) jest dobrem. Myli się tutaj dwa pojęcia: działania na rzecz śródowiska i bioróznorodności które w bardziej lub mniej bezpośredni służą człowiekowi oraz takie które uważają przyrodę jako wartość samą w sobie (to chyba tego dotyczy ten wątek) oraz działania służące ograniczaniu cierpienia zwierząt, które są od człowieka zależne pierwsza część mojego postu dotyczy tego ostatniego bo wydaje mi się, że tego tematu dotknęłaś może trzeba mieć świadomość że to pierwsze i to drugie i to trzecie to inne problemy
_________________ informuję, że nieużywanie dużych liter przeze mnie nie wynika absolutnie z braku szacunku dla kogokolwiek ale jest przede wszystkim spowodowane szybkoscią z jaką piszę (oraz czasem pewnymi problemami z klawiaturą), proszę o wyrozumiałość.
|
So maja 12, 2012 15:02 |
|
|
JedenPost
Dołączył(a): Pt gru 30, 2011 9:17 Posty: 11383
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
szyszkownik napisał(a): W poniższym filmie pewien wódz indiański Wodzem to on był (bywał) w filmach
_________________ Lubię Starego czasem, to też sprawia że się wystrzegam otwartej z nim wojny Przecież to piękne, gdy Pan tak dostojny Tak z samym diabłem po ludzku rozmawia.
|
So maja 12, 2012 15:11 |
|
|
jesienna
Dołączył(a): N sie 28, 2011 11:55 Posty: 2016
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Ze strony "pracowni na rzecz wszystkich istot" (reprezentującej "głęboką ekologię")
[i1. Pomyślność oraz rozwój ludzkiego i pozaludzkiego życia na Ziemi są wartościami same w sobie (wartościami immanentnymi, przyrodzonymi) niezależnie od użyteczności pozaludzkich form życia dla człowieka.
2. Bogactwo i różnorodność form życia przyczyniają się do urzeczywistnienia tych wartości i same w sobie są wartościami.
3. Ludzie nie mają prawa ograniczania tego bogactwa i różnorodności, chyba że chodzi o zaspokojenie ich żywotnych, istotnych potrzeb.[/i]
Dalsze punkty to rozwinięcie tych pierwszych W tym zawiera się przesłanie "głebokiej ekologii"
ja osobiście myślę, że nie ma tu sprzeczności z chrześcijańską perpektywą
Bóg stwarzając rośliny, zwierzęta patrząc na swoje stworzenie "widział że były dobre"
był zadowolony z nich zanim stworzył człowieka i były dla niego wartością same z siebie
po stworzeniu człowieka jest o panowaniu nad nimi co w żaden sposób nie świadczy o tym że mają wartość wyłącznie dlatego, że służą człowiekowi
(nie lubię powoływać się na Biblię jako argument w dyskusji, i mam ku temu powody tutaj zrobiłam to niejako wbrew moim zasadom)
_________________ informuję, że nieużywanie dużych liter przeze mnie nie wynika absolutnie z braku szacunku dla kogokolwiek ale jest przede wszystkim spowodowane szybkoscią z jaką piszę (oraz czasem pewnymi problemami z klawiaturą), proszę o wyrozumiałość.
Ostatnio edytowano So maja 12, 2012 15:31 przez jesienna, łącznie edytowano 1 raz
|
So maja 12, 2012 15:24 |
|
|
jesienna
Dołączył(a): N sie 28, 2011 11:55 Posty: 2016
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Zielony1 napisał(a): Witam,
Nie jestem pewien czy stawiam te kwestie w prawidlowym miejscu. ?
Prosilbym o ew. wskazowki na temat publikacji, badz opracowan dotyczacych powyzszego pytania.
Z jednej strony zaangazowanie na rzecz przyrody jest zjawiskiem zdecydowanie pozytywnym. Z drugiej strony tlo i motyw tego zaangazownia w formie filozofii glebokiej ekologii wydaje mi sie dosc dyskusyjnym w swietle reprezentowanych przez wiekszosc spoleczenstwa wartosci.
Na dodatek co najmniej jedna z 8 tez sformulowanych przez inicjatora tego ruchu (wlasciwie ideologii ?), norweskiego filozofa Arne Naessa, stanowiacych swoiste credo "Deep ecology" jest dla mnie wiecej niz watpliwa :
"4. Rozwój pozaludzkich form życia wymaga zahamowania wzrostu liczebności populacji ludzkiej. Rozkwit życia i kultury człowieka daje się pogodzić z takim obniżeniem"
" 5. Oddziaływanie człowieka na inne formy życia jest obecnie zbyt duże, a sytuacja ta gwałtownie się pogarsza."
?
Z gory dziekuje za ewnt. uwagi badz wskazowki do publikacji na powyzszy temat. pozdr Z1 Można z tym dyskutować czy tak jest rzeczywiście przytaczając argumenty naukowe. Ale nie uważam by przyjęcuie takiego poglądu w jakimkolwiek sposób kłóciło się z chrześcijaństwem. (dostaliśmy od Boga polecenie zaludniania ziemi a nie jej przeludniania a to jest róznica)
_________________ informuję, że nieużywanie dużych liter przeze mnie nie wynika absolutnie z braku szacunku dla kogokolwiek ale jest przede wszystkim spowodowane szybkoscią z jaką piszę (oraz czasem pewnymi problemami z klawiaturą), proszę o wyrozumiałość.
|
So maja 12, 2012 15:30 |
|
|
Anonim (konto usunięte)
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
.
|
So maja 12, 2012 18:51 |
|
|
Soul33
Moderator
Dołączył(a): So paź 23, 2010 23:17 Posty: 8670
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
Zielony1 napisał(a): ...wiecej niz watpliwa :
"4. Rozwój pozaludzkich form życia wymaga zahamowania wzrostu liczebności populacji ludzkiej. Rozkwit życia i kultury człowieka daje się pogodzić z takim obniżeniem" Moim zdaniem nie jest to w ogóle wątpliwe. Skoro Bóg (właśnie w obecnych czasach) objawił Kościołowi, że w pewnych, określonych sumieniem i rozumem sytuacjach można stosować jakieś metody regulacji poczęć, to znaczy, że w pewnych, określonych sumieniem i rozumem sytuacjach można stosować jakieś metody regulacji poczęć
_________________ Don't tell me there's no hope at all Together we stand, divided we fall ~ Pink Floyd, "Hey you"
|
So maja 12, 2012 22:11 |
|
|
jo_tka
Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19 Posty: 12722
|
Re: Kosciol a gleboka ekologia ?
A ja myślę, że trzeba pomyśleć o roztropnym gospodarowaniu. Nie o ograniczaniu ludzkiej populacji. Zupełnie poważnie.
_________________ Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony
|
Pn maja 14, 2012 11:53 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|