Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Autor |
Wiadomość |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a): Przymiotem prawdziwego Boga jest wszechmoc, wszechwiedza, odwieczność, niezmienność, wszechobecność, bycie ponad wszystkim itd. To bardzo płytkie pojmowanie Boga. Zwłaszcza że kilka tych cech jest fałszywych jak wszechwiedza czy wszechobecność. Prawdziwy Bóg jest: 1. Przystępny Izaj 40:11 2. Empatyczny Ps 56:8; Iz 49:15,16 3. Szczodry Ps 145:16 4. Bezstronny Pwp 10:17 5. Gotowy do przebaczania Iz 55:7 ...
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Pt lis 08, 2013 9:38 |
|
|
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a): A gdzie dokładnie jest napisane, że Bóg jest jednoosobowy, lub że Bóg to jedna osoba? Ja nie znalazłem Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"Hebr 9:24 Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej [świątyni], ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem (dosłownie osobą) Boga.
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Pt lis 08, 2013 10:32 |
|
 |
akbar
Dołączył(a): Pt mar 08, 2013 23:48 Posty: 438
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Soul Tak rozumuje, że nie dopuszczasz żadnej krytyki, nawet jesli ktoś ma twarde argumenty. Zaskakujące!Serio pierwszy raz się z czymś takim spotykam. To tak jak iść do Sądu z nagraniem filmu, że ktoś kogoś zabił, ale Sąd z góry twierdzi, że że jest niewinny  Argumenty o tym, że Hosi nie jest unitarianinem, podaje on sam  Niestety pewnego rodzaju betonu nie przebije się.
|
Pt lis 08, 2013 20:11 |
|
|
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
LIST 2 PIOTRA
1:1,2 "Szymon Piotr, sługa i apostoł Jezusa Chrystusa, do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa, otrzymali wiarę równie godną czci jak i nasza: 2 Łaska wam i pokój niech będą udzielone obficie przez poznanie Boga i Jezusa, Pana naszego!"
Nowotestamentowym zwyczajem w pozdrowieniach i błogosławieństwach Bóg i Jezus są wymieniani obok siebie. Tłumaczenie BT może być mylące gdyż oddano ten fragment tak jakby słowo "Bóg" odnosiło się do Jezusa. Stoi w sprzeczności zresztą z kolejnym zdaniem z wersetu drugiego gdzie mowa o poznaniu "Boga i Jezusa". Gdyby w pierwszym zdaniu określenia "Bóg" jak i "Zbawiciel" odnosiły się do Jezusa to rozróżnienie poczynione w kolejnym nie miałoby sensu, gdyż poznanie "Boga" równałoby się z poznaniem "Jezusa"
1:3,4 "3 Tak samo Boska Jego wszechmoc udzieliła nam tego wszystkiego, co się odnosi do życia i pobożności, przez poznanie Tego, który powołał nas swoją chwałą i doskonałością. 4 Przez nie zostały nam udzielone drogocenne i największe obietnice, abyście się przez nie stali uczestnikami Boskiej natury, gdy już wyrwaliście się z zepsucia [wywołanego] żądzą na świecie."
Analiza całej wypowiedzi Piotra ukazuje kolejny raz Jezusa jako pośrednika za pomocą którego Bóg udziela ludziom duchowych darów. W końcu sami wierni ludzie o których tu mowa mają dostąpić natury boskiej w niebie. To wskazuje że nie można fragmentów mówiących o boskiej naturze Chrystusa interpretować jako mówiących o jedności ontologicznej z Bogiem. Inaczej konsekwentnie należałoby twierdzić że chrześcijanie dostępujący nagrody w niebie stają się ontologiczną jednością z Bogiem - stają się częścią bóstwa.
1:16-18 "Nie za wymyślonymi bowiem mitami postępowaliśmy wtedy, gdy daliśmy wam poznać moc i przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa, ale [nauczaliśmy] jako naoczni świadkowie Jego wielkości. 17 Otrzymał bowiem od Boga Ojca cześć i chwałę, gdy taki oto głos Go doszedł od wspaniałego Majestatu5: To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie. 18 I słyszeliśmy, jak ten głos doszedł z nieba, kiedy z Nim razem byliśmy na górze świętej."
Piotr wskazuje że Jezus otrzymał chwałę od Boga Ojca przywołując zdarzenie an górze gdzie uczniowie mogli usłyszeć głos samego Boga potwierdzający tożsamość jego syna.
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Pt gru 20, 2013 11:23 |
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
1 JANA
1:3 oznajmiamy wam, cośmy ujrzeli i usłyszeli, abyście i wy mieli współuczestnictwo z nami. A mieć z nami współuczestnictwo znaczy: mieć je z Ojcem i Jego Synem Jezusem Chrystusem.
Duchowa wspólnota chrześcijan z Bogiem JHWH i jego Synem Jezusem Chrystusem.
2:1 Dzieci moje, piszę wam to dlatego, żebyście nie grzeszyli. Jeśliby nawet kto zgrzeszył, mamy Rzecznika wobec Ojca - Jezusa Chrystusa sprawiedliwego.
Naszym rzecznikiem, który wstawia się za nami przed Bogiem jest Jezus Chrystus. Nie miałoby to większego sensu gdyby sam Jezus był Bogiem. Wychodziłoby że wstawia się sam przed sobą za ludźmi. Poza tym rzecznik to osoba reprezentująca kogoś wobec kogoś innego. Gdyby rzecznik był tożsamy z adresatem jego przedstawicielstwa nie byłby rzecznikiem.
2:22-24 Któż zaś jest kłamcą, jeśli nie ten, kto zaprzecza, że Jezus jest Mesjaszem? Ten właśnie jest Antychrystem, który nie uznaje Ojca i Syna. 23 Każdy, kto nie uznaje Syna, nie ma też i Ojca, kto zaś uznaje Syna, ten ma i Ojca. 24 Wy zaś zachowujecie w sobie to, co słyszeliście od początku. Jeżeli będzie trwało w was to, co słyszeliście od początku, to i wy będziecie trwać w Synu i w Ojcu.
Antychryst przeczy że Jezus jest Mesjaszem. Kto uznaje Jezusa za Mesjasza zyskuje tez uznanie Ojca JHWH. Kto jest w takim stanie posiada duchową jedność z Ojcem i Synem. Jest to kolejny fragment mówiący o tym jakiej natury jest jedność łącząca Syna z Ojcem - nie jest to jedność ontologiczna ale duchowa, w przeciwnym razie chrześcijanie też byliby częścią bóstwa.
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Pt kwi 18, 2014 11:01 |
|
|
|
 |
proteom
Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40 Posty: 2202
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
arcana85 napisał(a):
2:1 Dzieci moje, piszę wam to dlatego, żebyście nie grzeszyli. Jeśliby nawet kto zgrzeszył, mamy Rzecznika wobec Ojca - Jezusa Chrystusa sprawiedliwego.
Naszym rzecznikiem, który wstawia się za nami przed Bogiem jest Jezus Chrystus. Nie miałoby to większego sensu gdyby sam Jezus był Bogiem. Wychodziłoby że wstawia się sam przed sobą za ludźmi. Poza tym rzecznik to osoba reprezentująca kogoś wobec kogoś innego. Gdyby rzecznik był tożsamy z adresatem jego przedstawicielstwa nie byłby rzecznikiem.
Im dłużej Cię czytam, to coraz bardziej się przekonuję, że nie chcesz lub nie potrafisz zrozumieć innych argumentów niż własne. Osoba Syna Bożego wstawia się do Osoby Boga Ojca, dlatego nie zaprzecza to Bóstwu Jezusa. Jezus nie wstawia się sam przed sobą, tylko przed Bogiem Ojcem, stąd argument o tym, że jest tożsamy z Ojcem upada.Zachęcam Cię do zapoznania się z J 8:58. ειπεν αυτοις ιησους αμην αμην λεγω υμιν πριν αβρααμ γενεσθαι εγω ειμι W rozważanym wersecie kontrowersyjna jest fraza: ἐγὼ εἰµί. Wiekszość przekładów oddaje ją dosłownie, tłumacząc formę indicativus praesentis activi: ja jestem. Część egzegetów widzi w tym fragmencie – jak i w pozostałych identycznych: J 8:24.28; 13:19; – aluzję do księgi Wj 3:14. Jezus odwołuje się do "Iz 43:10" - אֲנִי הוּא - (,anî hû’) - Ja jestem wg LXX - ἐγώ εἰμι. Ś.J. oddają ten passus w czasie przeszłym, widząc tu być może: praesens rejestrujące zwane praesens historicum, czyli czas teraźniejszy historyczny"" " ja byłem". Takie tłumaczenie ma istotne wady: Po pierwsze: - jest to dla mnie dziwna teza, aby Jezus (czy może raczej ewangelista Jan) zastosował tu konstrukcję odczytywaną jako praesens historicum (p.h.) (w ogóle nie miał co jej stosować, tylko niektórzy chcą ją tu widzieć, aby poprzeć tezę o czasie przeszłym). Gdyby chciał powiedzieć, że "byłem/trwałem", zwykłe imperfectum "en" by wystarczyło (jako czas niedokonany).Po drugie: - praesens historicum stosuje się w żywej narracji, opowiadaniu. Vide ewangelia Marka (która wg przekazu tradycji jest żywą relacją mów Piotra apostoła), gdzie aż się roi od p.h. - jak piszą 151 razy, podobnie u Jana - 162. Chodzi o żywą narrację, używanie p.h zamiast aorystu, jako klasycznego czasu narracji zdarzeń historycznych. U Jana mamy podobnie, ale także znowu w odniesieniu do opowiadań, narracji. Są to czasowniki używane w 3 osobie liczby poj. lub mng. Tu w J 8:58 nie ma mowy o narracji. Jest to swobodna wypowiedź Jezusa, mowa bezpośrednia, dialog.Po trzecie: Przekład Ś.J.nie jest zbyt konsekwentny. Powinni byli także i w innych tekstach (J 8:24; 8:28; 13:19), w których widać także aluzję do Wj 3:14 oddać tak samo. A tak nie jest.Także wg mnie tłumaczenie, że jest to wypowiedź w konstrukcji p.h. to kompletne nieporozumienie, szukanie raczej na siłę gramatycznych kruczków i wybiegów, aby dopasować tekst przekładu pod swoją teorię (doktrynę). Podsumowując: wg mnie "Ja byłem" - to błędne oddanie.
|
Pt kwi 18, 2014 17:46 |
|
 |
proteom
Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40 Posty: 2202
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Jezus Chrystus zgodnie ze słowami "Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje..." (J 17:10; por. 16:15, Mt 11:27) określany jest w Biblii imionami i tytułami, które przysługują Bogu Ojcu. Jak więc można uczyć, że Jezus jest stworzeniem, a Ojciec Stwórcą?
Pan (J 13:14); Pan wszystkich (Dz 10:36); Pan chwały (1Kor 2:8); Pan mój (J 20:28; por. Ps 35:23 BT wyd. II, Tb 13:4, Jdt 5:21); Pan panów (Ap 19:16; por. Ps 136:3); "sam Pan pokoju" (2Tes 3:16; por. "sam Bóg pokoju" 1Tes 5:23); Prawdziwy Bóg (1J 5:20; por. J 17:3,); Bóg (J 1:1); Jednorodzony Bóg (J 1:18; por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks. Kow., WP); Wielki Bóg (Tt 2:13; por. Pwt 7:21;.); Bóg Mocny (Iz 9:5; por. Iz 10:21, Jr 32:18, Ap 18:8; ); Bóg mój (J 20:28; por. Ps 35:23 BT wyd. II, Tb 13:4, Jdt 5:21; .); Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9:5; por. Ps 68:20, 41:14;); Bóg z nami (Mt 1:23; por. Iz 8:10; ); Bóg nasz (2P 1:1=3:18; por. Ps 95:7; ); por. Hbr 1:8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2:6 (.), Kol 2:2, 9, 1:19 (NP), Iz 40:3, 35:4n., 2P 1:3 ), 2Kor 4:6, Dz 20:28, Tt 1:3. JESTEM (J 8:24, 28, 13:19 nawiązują do słów "JESTEM KTÓRY JESTEM (...) Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was" Wj 3:14; patrz pkt 2.32. oraz Iz 43:10, 52:6 NP, BP, Pwt 32:39; por. J 17:12). Pierwszy i Ostatni (Ap 1:17; por. Iz 44:6; ); Alfa i Omega (Ap 22:13; por. Ap 21:6; .); Początek i Koniec (Ap 22:13; por. Ap 21:6; .); Król królów (Ap 19:16; por. 1Tm 6:15); Władca (Dz 5:31, Ap 1:5; por. 1Tm 6:15, Ap 6:10; .); Zbawiciel (Dz 5:31; por. Ps 24:5); Zbawca (Flp 3:20; por. Łk 1:47); Sprawca zbawienia (Hbr 5:9; por. 1Kor 12:6); Sędzia (Dz 10:42; por. Sdz 11:27); Najwyższy Pasterz (1P 5:4; por. Ps 80:2, 23:1); Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3:14; por. Jr 42:5); Prawdziwy (Ap 19:11; por. 1J 5:20); Światłość (J 1:9; por. Iz 60:19); Słońce (Łk 1:78, Ml 3:20; por. Ps 84:12); Światło (Łk 2:32; por. Ps 27:1); Moc (1Kor 1:24; por. Ps 118:14); Święty (Dz 3:14, 1P 3:15; por. Ps 99:5, Iz 8:13); Skała (1P 2:8; por. Ps 62:2n.); Odwieczny Ojciec (Iz 9:5; por. Iz 63:16); Odwieczny (Iz 9:5; por. Ha 1:12); Stwórca (Iz 17:7, Hbr 1:10, J 1:3; por. Rdz 14:22; .); Budowniczy (Hbr 3:3, Mt 16:18; por. Iz 62:5, Hbr 11:10); Odkupiciel (Iz 59:20, Tt 2:14; por. Iz 63:16); Wybawiciel (Rz 11:26; por. 2Sm 22:2); Nauczyciel (J 13:14, Mt 23:8; por. Iz 54:13, 30:20); Mistrz (Mt 23:10; por. Hi 36:22); Oblubieniec (J 3:29; por. Iz 62:5); Małżonek (2Kor 11:2; por. Iz 54:5); Pocieszyciel (J 14:16; por. 2Kor 7:6, Iz 51:12); Rzecznik (1J 2:1; por. Prz 22:23); Wierny (Ap 19:11; por. 1J 1:9); Prawdomówny (Ap 3:7; por. J 3:33); Lekarz (Dz 9:34; por. Wj 15:26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1:18; por. Ap 4:9); Pokój (Ef 2:14; por. Sdz 6:24); Stróż (1P 2:25; por. Iz 27:3); Sprawiedliwy (Dz 7:52; por. Ps 92:16, Iz 45:21).
|
So kwi 19, 2014 7:00 |
|
 |
proteom
Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40 Posty: 2202
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
W J 3:31 wbrew ŚJ mówi, że Chrystus jest "ponad wszystkim": "Kto przychodzi z wysoka panuje nad wszystkim (...) Ten jest ponad wszystkim" (w Rz 9:5 i J 3:31 występują identyczne słowa greckie). Dla mnie jednym z najmocniejszych wersetów potwierdzających, że Osoba Jezusa jest prawdziwym Wszechmocnym Jahwe jest werset Kolosan 1,16
„bo w Nim zostało wszystko stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy Zwierzchności, czy Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone.”
Jeśli w nim wszystko zostało stworzone, to Słowo Boga musi być większe niż cały Kosmos, widzialny i niewidzialny, czyli zawiera się w Nim, jak w Bogu Jahwe. Skoro Jezus wszystko stworzył, to logiczne, że jest wszechmocny. Zresztą ładnie to dopełnia Hbr 1:3 BT „Ten /Syn/, który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty, podtrzymuje wszystko słowem swej potęgi, a dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy Majestatu na wysokościach.”
|
So kwi 19, 2014 7:24 |
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Proteom Podobnie jak w temacie obok omijasz to co jest dla Ciebie niewygodne. Ustosunkuj się do Galatów 3:20 który to fragment jest mocnym uderzeniem wymierzonym w koncepcje trójosobowego Boga:
Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"
Hebr 9:24 Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej [świątyni], ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem (dosłownie osobą) Boga.[/quote]
Jak ustosunkujesz się do tego wtedy ja ustosunkuje się punkt po punkcie do Twoich komentarzy.
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
So kwi 19, 2014 10:20 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Bóg jest sam jeden - nie znaczy, że w jednej osobie. Słowa Jezusa Ja i Ojciec jedno jesteśmy dowodzi kim jest jeden Bóg.
|
So kwi 19, 2014 13:37 |
|
 |
Anonim (konto usunięte)
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
arcana85 napisał(a): Ustosunkuj się do Galatów 3:20 który to fragment jest mocnym uderzeniem wymierzonym w koncepcje trójosobowego Boga:
Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden" Jak Wam się chce wciąż jedno i to samo wałkować ;) @Arcana oczywiście dobrze wie, że literalnie nie ma w tym fragmencie mowy o osobie. Występuje tam tylko liczebnik "jeden". ὁ δὲ μεσίτης ἑνὸς οὐκ ἔστιν, ὁ δὲ Θεὸς εἷς ἐστιν. http://biblehub.com/text/galatians/3-20.htm... Co dobrze widać w tłumaczeniach Biblii w kolejności Gdańskiej, Warszawskiej, Warszawsko-Praskiej: Lecz pośrednik nie jest jednego, ale Bóg jeden jest.
Pośrednika zaś nie ma tam, gdzie chodzi o jednego, a Bóg jest jeden.
Tam, gdzie jest jeden, nie potrzeba pośrednika, a właśnie Bóg jest jeden.I Hbr 9, 24 ... arcana85 napisał(a): aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem (dosłownie osobą) Boga. ... to też nie tak do końca, że dosłownie osoba i nic więcej ;) bo gr. πρόσωπον można przetłumaczyć jako twarz, oblicze, wyraz twarzy; wygląd, powierzchowność; powierzchnię; osobę.
|
So kwi 19, 2014 14:15 |
|
 |
proteom
Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40 Posty: 2202
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
MARIEL napisał(a): I Hbr 9, 24 ... arcana85 napisał(a): aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem (dosłownie osobą) Boga. ... to też nie tak do końca, że dosłownie osoba i nic więcej  bo gr. πρόσωπον można przetłumaczyć jako twarz, oblicze, wyraz twarzy; wygląd, powierzchowność; powierzchnię; osobę. W pełni się zgadzam z Mariel. Oto tłumaczenia z różnych Biblii: Hbr 9:24 Bg „Albowiem Chrystus nie wszedł do świątnicy ręką uczynionej, która by była wizerunkiem prawdziwej, ale do samego nieba, aby się teraz okazywał przed oblicznością Bożą za nami,” Hbr 9:24 BT „Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej /świątyni/, ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga,” Hbr 9:24 Bw „Albowiem Chrystus nie wszedł do świątyni zbudowanej rękami, która jest odbiciem prawdziwej, ale do samego nieba, aby się wstawiać teraz za nami przed obliczem Boga;” Hbr 9:24 Bp „Chrystus bowiem nie wszedł do świętego namiotu, który sporządziły ludzkie ręce jako namiastkę tego prawdziwego, ale wszedł do samego nieba. Teraz oręduje za nami przed Bogiem.”Hbr 9:24 Ś.JEHOWY „Bo Chrystus wszedł nie do miejsca świętego uczynionego rękami, będącego odbiciem rzeczywistości, ale do samego nieba, żeby się teraz na waszą rzecz ukazywać przed osobą Boga.” Świadkowie Jehowy przetłumaczyli grecki wyraz PROSOPON, oznaczający "oblicze", "twarz" jako "osoba". Jest to o tyle dziwne, że pojęcie osoby pojawiło sie dopiero w IX wieku, a więc w czasach kiedy spisywano biblię było nie znane. Co ciekawe to samo słowo greckie występujące w innych miejscach Pisma Świętego oddają poprawnie: Mt 6:16 NS „"Kiedy pościcie, przestańcie przybierać smutny wyraz twarzy jak obłudnicy, gdyż oni szpecą swe twarze, żeby ukazać ludziom, iż poszczą. Zaprawdę wam mówię: "W pełni odbierają swą nagrodę.” Mt 6:16 WH „οταν δε νηστευητε μη γινεσθε ως οι υποκριται σκυθρωποι αφανιζουσιν γαρ τα προσωπα αυτων οπως φανωσιν τοις ανθρωποις νηστευοντες αμην λεγω υμιν απεχουσιν τον μισθον αυτων” 2Kor 1:11 NS „Wy też możecie dopomóc błaganiem za nas, tak by ze względu na nas wielu mogło składać podziękowania za to, co nam zostało życzliwie dane dzięki wielu obliczom pogrążonym w modlitwie.” 2Kor 1:11 WH „συνυπουργουντων και υμων υπερ ημων τη δεησει ινα εκ πολλων προσωπων το εις ημας χαρισμα δια πολλων ευχαριστηθη υπερ ημων” Ponieważ w Biblii nie ma określenia "osoba Ducha Świętego" więc Świadkowie Jehowy uczą, że Duch Święty nie jest osobą. Strażnica zapomina jednak, że w Biblii osobą nie jest też wprost nazwany Bóg Ojciec, ale nikt mu z tego powodu osobowości nie odbiera. Chcąc więc wyjść z tego dylematu twórcy Przekładu Nowego Świata użyli w powyższych miejscach w stosunku do Boga słowo "osoba" chociaż w swym grecko-angielskim The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures użyte w tych wersetach greckie słowo PROSOPON zostało przetłumaczone jako angielskie face, co znaczy "oblicze" albo "twarz". Również w swoim Piśmie Świętym w wersji z komentarzami w przypisie do Dz 3:19 przyznają, że słowo to oznacza dosłownie "oblicze". Jak mogło słowo to w tamtych czasach oznaczać "osoba" skoro pojęcie osoby pojawiło się dopiero po setkach lat? MARIEL napisał(a): @Arcana oczywiście dobrze wie, że literalnie nie ma w tym fragmencie mowy o osobie. Występuje tam tylko liczebnik "jeden". ὁ δὲ μεσίτης ἑνὸς οὐκ ἔστιν, ὁ δὲ Θεὸς εἷς ἐστιν. http://biblehub.com/text/galatians/3-20.htm Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden. http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... 3/verse/20Jeden (estin) to nie - jedna osoba (prosōpō) To są różne wyrazy!
|
N kwi 20, 2014 9:49 |
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden. http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... 3/verse/20Jeden (estin) to nie - jedna osoba (prosōpō) To są różne wyrazy![/quote] Oczywiście że różne i to nie zmienia wymowy tego zdania. Czy to tak trudno pojąć? "Pośrednika nie trzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden." Oczywiste że z tego zdnia wynika że Bóg jest osobą. Poza tym to jakies kuriozum. Żydzi uważali Boga za realną osobę, tak samo pierwsi chrześcijanie. Dopiero dorobienie teorii trynitarnej (redefinicji "hipostasis") do nauk chrześcijańskich doprowadziło do kuriozalnego wniosku, że Bóg nie jest osobą! I tak oto teraz wszyscy trynitarianie wierzą w Boga który nie jest osobą. Bezosobowego Boga? Który jednocześnie jest trzema osobami naraz. Cytuj: Jest to o tyle dziwne, że pojęcie osoby pojawiło sie dopiero w IX wieku, a więc w czasach kiedy spisywano biblię było nie znane. Dowody proszę. Z tego co mi wiadomo już Arystoteles i Platon posługiwali się pojęciem osoby, więc wyprowadź mnie z błędu jeśli się mylę. A jeśli rzeczywiście pojecie osoby pojawiło się w IX wieku to jakim prawem twierdzisz, że pierwsi chrześcijanie wierzyli w wieloosobowego Boga skoro nawet nie znali pojęcia osoby?
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Pn kwi 21, 2014 9:45 |
|
 |
proteom
Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40 Posty: 2202
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
arcana85 napisał(a): Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden.
Oczywiście że różne i to nie zmienia wymowy tego zdania. Czy to tak trudno pojąć?
Dla mnie wymowa zdania jest oczywista: jest jeden Bóg ( a nie - jedna osoba Boga), czyli nie zaprzecza to temu, że Jezus jest prawdziwym Bogiem. arcana85 napisał(a): "Pośrednika nie trzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden." Oczywiste że z tego zdnia wynika że Bóg jest osobą. Nie wiem, ale Ty możesz masz problemy z czytaniem? Bóg właśnie jest sam jeden, a nie: sam jest jedną osobą.. Jak nie widzisz różnicy, to widocznie inaczej rozumiemy to zdanie, a ja jednak pozostanę przy swoim, bo uważam, że jest lepiej potwierdzone. arcana85 napisał(a): Cytuj: Żydzi uważali Boga za realną osobę, tak samo pierwsi chrześcijanie. Co to ma do Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT - przypominam cI, ŻE taki jest temat?arcana85 napisał(a): Dopiero dorobienie teorii trynitarnej (redefinicji "hipostasis") do nauk chrześcijańskich doprowadziło do kuriozalnego wniosku, że Bóg nie jest osobą! I tak oto teraz wszyscy trynitarianie wierzą w Boga który nie jest osobą. Bezosobowego Boga? Który jednocześnie jest trzema osobami naraz. Co to ma do Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT - przypominam cI, ŻE [u]taki jest temat?. Gdzie napisałem, że Bóg jest bezosobowy  Kolejna demagogia? proteom Cytuj: Jest to o tyle dziwne, że pojęcie osoby pojawiło sie dopiero w IX wieku, a więc w czasach kiedy spisywano biblię było nie znane. arcana85 napisał(a): Dowody proszę. Z punktu widzenia tematu to nieistotne. Rozmawiamy o: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT, a nie o pojęciu osoby. Polecam artykuł: http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ne_or_Many)%2Ffile%2F72e7e5260e7d9094ab.pdf&ei=wPdUU937FcOJyAON7oGoDg&usg=AFQjCNEdv4DTzzXD2HiboWP67DlSfhqm7g&bvm=bv.65058239,d.bGQ&cad=rja Fakt ten jest punktem wyjscia dla wszystkich, którzy utrzymuja, że w filozofii greckiej brak jest wyraznego posługiwania sie pojeciem osoby - ani w pracach presokratyków, ani tekstach Platona i Arystotelesa a nawet w przypadku filozofów znacznie pózniejszych, piszacych ju& po łacinie, nie jest ono – zdaniem czesci filozofów - u&ywane. Sytuacje te opisuje Jan Maria Bochenski w rozmowie z Janem Parysem: „Odpowiednika <osoba> u Arystotelesa, w jego filozofii, nie ma. Nie wystepuje Cytuj: A jeśli rzeczywiście pojecie osoby pojawiło się w IX wieku to jakim prawem twierdzisz, że pierwsi chrześcijanie wierzyli w wieloosobowego Boga skoro nawet nie znali pojęcia osoby? Pojecie osoby pojawiło się już w teologii chrześcijańskiej w pracach Tertuliana, czyli na przełomie 2/3 wieku, a 9 wiek to mój błąd.
|
Pn kwi 21, 2014 11:59 |
|
 |
arcana85
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 14:00 Posty: 1909
|
 Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
A teraz obiecana replika. proteom napisał(a): Im dłużej Cię czytam, to coraz bardziej się przekonuję, że nie chcesz lub nie potrafisz zrozumieć innych argumentów niż własne. Osoba Syna Bożego wstawia się do Osoby Boga Ojca, dlatego nie zaprzecza to Bóstwu Jezusa. Jezus nie wstawia się sam przed sobą, tylko przed Bogiem Ojcem, stąd argument o tym, że jest tożsamy z Ojcem upada. Brak logiki w tym rozumowaniu. Inaczej być nie może bo w koncepcji trynitarnej nie ma logiki. Koncepcja trynitarna łamie podstawy prawdziwej percepcji świata gdzie dwie osoby są odrębnymi bytami. Trynitarianizm zakłada że kilka osób może być ontologiczną jednością. To oksymoron jak ciemna jasność. Nic dziwnego że argumenty za koncepcją której jądrem jest oksymoron są pozbawione logiki. Cytuj: Szczerze mówiąc to ostatnimi czasy przestał mi sie wogóle podobać 'konstrukt hypostasis'. Hypostasis zostało przejete przez teologie z greki. Teologia dorobiła temu wyrazowi swoiste znaczenie osoby boskiej które jest odmienne od 'klasycznego' pojęcia osoby które funkcjonowało w starozytności, teraz i we wszelkich innych filozofiach i dziedzinach wiedzy. Tak wieć termin 'hypostasis' (w takim znaczeniu) został ukuty tylko i wyłącznie na potrzeby konkretnej doktryny, jednocześnie będąc w sprzeczności z pojęciem osoby (rzecz o rozumnej naturze, cechująca się odrębnością od innych bytów, posiadająca świadomość własnego istnienia, wolę, własny charakter i system wartości.) Bez uciekania się do takiego terminu nie sposób 'ugryźć' trynitarianizm. Całe to ględzenie o osobach i naturach i ich mieszaniu i rozdzielaniu, wygląda jakby ktoś postawił sobie teze i teraz przy uzyciu istniejących pojęć próbował ją jakoś wytłumaczyć. Podchodzę więc sceptycznie do tego czy wogóle obiektywnie istnieje coś takiego co definiuje się obecnie przez hypostasis. Podejrzewam że to zbiór desygnatów tej nazwy jest pusty. proteom napisał(a): Zachęcam Cię do zapoznania się z J 8:58. ειπεν αυτοις ιησους αμην αμην λεγω υμιν πριν αβρααμ γενεσθαι εγω ειμι W rozważanym wersecie kontrowersyjna jest fraza: ἐγὼ εἰµί. Wiekszość przekładów oddaje ją dosłownie, tłumacząc formę indicativus praesentis activi: ja jestem. Część egzegetów widzi w tym fragmencie – jak i w pozostałych identycznych: J 8:24.28; 13:19; – aluzję do księgi Wj 3:14. Jezus odwołuje się do "Iz 43:10" - אֲנִי הוּא - (,anî hû’) - Ja jestem wg LXX - ἐγώ εἰμι. (...) To już było wałkowane wiele razy od lat nawet w tym wątku: O fałszywej paraleli słów Jezusa ze słowami z księgi Wyjścia: viewtopic.php?f=1&t=22335&p=619885&hilit=abraham+ja+jestem#p619885 viewtopic.php?f=36&t=17935&p=590571&hilit=abraham+ja+jestem#p590571 viewtopic.php?f=1&t=24850&start=0 viewtopic.php?f=40&t=18049&p=457052&hilit=abraham+ja+jestem#p457052 TYTUŁY JEZUSA proteom napisał(a): Pan (J 13:14); Pan wszystkich (Dz 10:36); Pan chwały (1Kor 2:8); Pan panów (Ap 19:16; por. Ps 136:3); "sam Pan pokoju" (2Tes 3:16; por. "sam Bóg pokoju" 1Tes 5:23) Światłość (J 1:9; por. Iz 60:19); Słońce (Łk 1:78, Ml 3:20; por. Ps 84:12); Światło (Łk 2:32; por. Ps 27:1); Moc (1Kor 1:24; por. Ps 118:14); Święty (Dz 3:14, 1P 3:15; por. Ps 99:5, Iz 8:13); Skała (1P 2:8; por. Ps 62:2n.);
Nic szczególnego. Jezus był doskonałym odbiciem niewidzialnego Boga nic więc dziwnego że przejawiał podobne cechy i odnosiły się do niego podobne tytuły. proteom napisał(a): Pan mój (J 20:28; por. Ps 35:23 BT wyd. II, Tb 13:4, Jdt 5:21); Mój komentarz z przed 4 lat do tego wersu w tym wątku: viewtopic.php?f=1&t=22335&start=180Cytuj: Jednorodzony Bóg (J 1:18; por. "Jednorodzony, który jest Bogiem" ks. Kow., WP); j.w. viewtopic.php?f=1&t=22335&start=165Cytuj: Pomyśl co oznacza słowo pierworodny (zarówno w języku polskim jak i grece ma podobne znaczenie)? W Bibli oznacza to głównie najstarszego syna ojca i pierwszego męskiego potomka u zwierząt. Był więc pierwszym z rodzeństwa. Oczywiście mógł być jedynakiem. Jednak pismo mówi wyraźnie "pierworodny (z czego?) wszelkiego stworzenia" czyli pierwsze stworzenie. Zresztą poprzedzające słowa mówią "obraz niewidzialnego Boga" z czego wynika że: 1. Obraz to nie to samo co sama osoba 2. "niewidzialnego Boga" - no bo "Boga nikt nigdy nie widział a Jezus dał co do niego wyjasnienie" A kolejne słowa mówią że Jezus w bycie przed ludzkim pośredniczyl w stwarzaniu wszystkiego innego. Więc adekwatne są słowa o nim jako "pierworodnym wszelkiego stworzenia". Bóg pierwsze stworzył swego Syna a potem za jego pośrednictwem wszystko inne. proteom napisał(a): Prawdziwy Bóg (1J 5:20; por. J 17:3,); W liście z kontekstu można wywnioskować że ten tytuł odnosi się do JHWH. Dobre porównanie z ewangelii. Poznanie Boga i kogo? Tego którego Bóg posłał - Jezusa Chrystusa. proteom napisał(a): Wielki Bóg (Tt 2:13; por. Pwt 7:21;.); j.w w zaleznosci od przekładu i własnego zrozumienia spójnika i/oraz można tu widzieć jedną osobe tudzież mowa o dwóch. proteom napisał(a): Bóg Mocny (Iz 9:5; por. Iz 10:21, Jr 32:18, Ap 18:8; ); Akurat w Apokalipsie mowa o JHWH ale fakt Jezus jest Bogiem Mocnym. Nic w tym szczególnego (jeśli chodzi oczywiście o semantykę) Cytuj: 3. Bogiem Mocnym ale nie Wszechmocnym (podobnie jak Szatan został nazwany w Biblii bogiem, a nawt Mojżesz miał być "bogiem dla faraona") Bo "bóg" to tylko tytuł który nie ma jakiegoś szczególnego znaczenia. Dlatego ten aspekt tak trudno zrozumieć np. katolikom. Katolikom po porzuceniu imienia własnego Boga JHWH i utorzsamieniu Jezusa z Ojcem, pozostał tylko ten tytuł "Bóg" - w związku z czym samo to słowo od razu kojarzy sie z Istotą Najwyższą. Róznica pojęciowo-mentalna. To co wyżej tyczy się niemal wszystkich tytułów Jezusa związanych ze słowem "Bóg" proteom napisał(a): Bóg błogosławiony na wieki (Rz 9:5; por. Ps 68:20, 41:14;); Dyskusyjna kwestia tłumaczenia i wstawiania znaków interpunkcyjnych. Kontekst wskazuje bardziej na zakończenie pewnej grupy myśli zwyczajowym oddaniem chwały Bogu. proteom napisał(a): Bóg z nami (Mt 1:23; por. Iz 8:10; ); Oczywiście, samo imię Jezus znaczy "JHWH jest wybawieniem". Co skądinąd zabawne, że niektórzy mówią że Jezus i apostołowie nie znali i nie używali imienia Bożego skoro zawierało się ono w imieniu Syna Bożego i w wielu ich imionach również. trudno posądzać Jezusa, że nie wiedział co oznacza jego imię. proteom napisał(a): Bóg nasz (2P 1:1=3:18; por. Ps 95:7; ); por. Hbr 1:8n. (patrz pkt 2.21.), Flp 2:6 (.), Kol 2:2, 9, 1:19 (NP), Iz 40:3, 35:4n., 2P 1:3 ), 2Kor 4:6, Dz 20:28, Tt 1:3. komentarz do Hebrajczyków w tym wątku: viewtopic.php?f=1&t=22335&start=510proteom napisał(a): Pierwszy i Ostatni (Ap 1:17; por. Iz 44:6; ); Tak kontekst i Jn 5:21 wskazują o co chodizło. Jezus był pierwszym wskrzeszonym do nieśmiertelnego życia w niebie i ostatnim wskrzeszonym osobiście przez Boga (przy okazji to kolejna trudność trynitaryzmu - Jezus został wskrzeszony przez Boga czy wskrzesił się sam?) proteom napisał(a): Alfa i Omega (Ap 22:13; por. Ap 21:6; .); Początek i Koniec (Ap 22:13; por. Ap 21:6; .);; To sprawa zrozumienia kto wypowiada kolejne kwestie. Ap 1:8 wskazuje że "Alfa i Omega" w 22:13 wypowiada ta sama osoba czyli Bóg Ojciec JHWH. proteom napisał(a): Król królów (Ap 19:16; por. 1Tm 6:15); Władca (Dz 5:31, Ap 1:5; por. 1Tm 6:15, Ap 6:10; .); Zbawiciel (Dz 5:31; por. Ps 24:5); Zbawca (Flp 3:20; por. Łk 1:47); Tak, nie ma w tym nic szczególnego. Zbawcą jest zarówno JHWH który dał Syna na ofiare jak i sam Syn którego przelana krew umożliwiła zbawienie. Poza tym dla narodu Izraelskiego JHWH był zbawcą na długo przed ofiarą okupu. Ciekawy werset z Dz 5:31 - ten i poprzedni mówi on że to JHWH wskrzesił Jezusa i wywyższył go i ustanowił go Wybawcą. To co Jezus miał otrzymał od Ojca. proteom napisał(a): Sędzia (Dz 10:42; por. Sdz 11:27); Tak, Jezus otzrymał od Boga kompetencje sądzenia. proteom napisał(a): Najwyższy Pasterz (1P 5:4; por. Ps 80:2, 23:1); Tak, Jezus zostal Naczelnym Pasterzem zboru chrześcijanskiego tak jak wczesniej JHWH był pasterzem Izraela. Ojciec jak i Syn są pasterzami z tą różnicą tylko że "Ojciec jest głową Syna" 1 Kor 11:3 proteom napisał(a): Świadek wierny i prawdomówny (Ap 3:14; por. Jr 42:5); Dobry werset. Wiernym świadkiem nazwano w Psalmach Księżyc. Prorokocy tez byli świadkami jak i Jezus tez świadczył. O kim świadczył? Ano o JHWH. A o JHWH nie raz ST mówi że świadczy o niegodziwych czynach Izraela. I to nic szczególengo. Ciekawsza jest druga częśc tego wersetu: "To mówi Amen, Świadek wierny i prawdomówny, początek stworzenia Bożego."Trudno o bardziej wprost oświadczenie że Jezus jest pierwszym stworzeniem Boga. I nawet odesłanie do Kolosan 1:15 gdzie BT wstawia bezzasadnie dokłada słówko "wobec" nie osłabia siły przekazu a wręcz ją wzmacnia. proteom napisał(a): Stwórca (Iz 17:7, Hbr 1:10, J 1:3; por. Rdz 14:22; .); W żadnym z tych wersetów nie nazwano Jezusa "Stwórcą". Mowa o jego pośrednictwie w dziele stworzenia ale nigdzie nie nazwano go stwórcą ani nawet współtwórcą. Wszędzie gdzie pojawia się słowo stwórca lub stwarzać odnosi się ono do JHWH. proteom napisał(a): Stwórca (Iz 17:7, Hbr 1:10, J 1:3; por. Rdz 14:22; .); Budowniczy (Hbr 3:3, Mt 16:18; por. Iz 62:5, Hbr 11:10); Odkupiciel (Iz 59:20, Tt 2:14; por. Iz 63:16); Wybawiciel (Rz 11:26; por. 2Sm 22:2); Nauczyciel (J 13:14, Mt 23:8; por. Iz 54:13, 30:20); Mistrz (Mt 23:10; por. Hi 36:22); Oblubieniec (J 3:29; por. Iz 62:5); Małżonek (2Kor 11:2; por. Iz 54:5); Pocieszyciel (J 14:16; por. 2Kor 7:6, Iz 51:12); Rzecznik (1J 2:1; por. Prz 22:23); Wierny (Ap 19:11; por. 1J 1:9); Prawdomówny (Ap 3:7; por. J 3:33); Lekarz (Dz 9:34; por. Wj 15:26); Żyjący na wieki wieków (Ap 1:18; por. Ap 4:9); Pokój (Ef 2:14; por. Sdz 6:24); Stróż (1P 2:25; por. Iz 27:3); Sprawiedliwy (Dz 7:52; por. Ps 92:16, Iz 45:21). Dotąd odpisywanie zajęło mi 2 godziny więc wybacz że nie zająłem się powyższymi, choć ich natura jest podobna do tytułów takich jak "Pan" i "Bóg". Podsumowując do Jezusa i JHWH odnoszą się podobne a niekiedy i te same tytuły. Nie ma w tym nic dziwnego z racji pozycji Chrystusa i roli jaką odgrywa w zamierzeniu JHWH. Ale nigdy nie nazwano Jezusa "Bogiem Wszechmocnym" ani "Stwórcą" są to bodaj dwa tytuły tylko i wyłącznie odnoszące się do JHWH. Podobnie nigdy nie nazwano JHWH tytułami mogącymi go powiązać ze stworzeniem czy wskazujące na jego niższą pozycję od kogokolwiek; "pierworodny wszelkiego stworzenia", "początek stworzenia", "Pełnomocnik", "Arcykapłan" czy "Pośrednik"PS: proteom napisał(a): Pojecie osoby pojawiło się już w teologii chrześcijańskiej w pracach Tertuliana, czyli na przełomie 2/3 wieku, a 9 wiek to mój błąd. Dziękuje Ci za to, gdyż w dzisiejszych czasach ciężko komukolwiek przychodzi przyznawanie się do własnych błędów nawet tych drobnych, co wiem z doświadczenia  Pozdrawiam
_________________ [b]Galatów 3:20 " Pośrednika jednak nie potrzeba, gdy chodzi o jedną osobę, a Bóg właśnie jest sam jeden"[/b] "Gdy mądry spiera się z głupim, ten krzyczy i śmieje się; nie ma pojednania"
|
Wt kwi 22, 2014 10:44 |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|