Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest Pn sie 11, 2025 21:47



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 84  Następna strona
 Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Proteom

Cytuj:
W takim razie proszę Cię Teofilosie, o Twoje tłumaczenie z greki Kol: 1,15-17 i uzasadnienie, dlaczego ma być takie?
wszystko zostało stworzone przez Niego


Mam wrażenie że nie czytałeś tego co napisałem w poprzednim poście odnośnie przyimków

δι , υπο i przyimka ἐν , więc z łaski swojej zapoznaj się z moim postem i jak będziesz miał jakieś pytania to pytaj .

Cytuj:
Nim wszystko istnieje i w Nim wszystko


Co to za tłumaczenie że w nim wszystko istniej ?

Cytuj:
Iz 43:10 podaje o Ojcu, że "Boga utworzonego ["stworzonego" NP, BG] przede Mną nie było ani po Mnie nie będzie". Widać z tego, że Chrystus jako Bóg (J 20:28) nie mógł zaistnieć ani przed Ojcem, ani po Nim, nie mógł być też stworzony. Świadczy to o Jego ciągłym współistnieniu z Ojcem: "A Słowo było u Boga" (J 1:1), "który jest w łonie Ojca" J 1:18.


Niema takiego drugiego Boga jak Bóg JHWH taka jest wymowa tego wersetu

Twoja interpretacja jest bardzo kulawa , Sędziowie izraelscy byli określani tytułem Elohim (Theos ) wiec według z tego co napisałeś musieli być tym samym Bogiem co Bóg JHWH . Przeczytaj sobie jakie stanowisko co do tytularnego orzecznika Bóg posiadali Ojcowie kościoła .

Sam termin «Bóg», nie był zresztą jednoznaczny, ani w Biblii, ani w potocznym języku greckim. W Nowym Testamencie znaczenie tego słowa było determinowane rodzajnikiem. W J 1.1 «Bóg»w sensie Boga Ojca występuje z rodzajnikiem (ho theos), a na określenie Słowa, które było Bogiem – bez rodzajnika (theos). Użycie słowa «Bóg» dla kogoś innego niż Bóg Najwyższy, nie było więc czymś nadzwyczajnym, co przeczyłoby monoteizmowi i stawiałoby tego kogoś na równym z Bogiem poziomie. Dlatego też Filon Aleksandryjski może powiedzieć, że stworzony przez Boga Logos jest Bogiem, ale tylko jakby relatywnie, dla nas niedoskonałych, nie w sensie absolutnym. Zresztą, pisze Filon, słowem «Bóg» można określać Logos, nie rezerwując go ściśle dla Boga Stwórcy, gdyż i tak żaden termin nie odpowiada Mu wprost; Byt Najwyższy może tylko Być, a nie być nazwany. Przy względności i wieloznaczności słowa «Bóg», określenie nim Syna Bożego nie musiało jeszcze oznaczać zrównania Go z Ojcem, ani zakładać współwieczności Ojca i Syna” (,,Trójca Święta, «Tertulian – przeciw Prakseaszowi», «Hipolit – Przeciw Noetosowi»”, Kraków 1997, s

Cytuj:
Świadczy to o Jego ciągłym współistnieniu z Ojcem: "A Słowo było u Boga" (J 1:1), "który jest w łonie Ojca" J 1:18.


Moje pytanie czy Logos był tym samym Bogiem u którego był ?

Czy tekst grecki podaje że Jezus jest w łonie Ojca :o


Odnośnie :

Kol 1: 15 - 17

On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia, (16) ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone. (17) On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane, (18) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,

Jak widzimy apostoł Paweł kładzie w tych wersetach akcent na ,, pierwszeństwo Pan Jezusa ''

Fraza ,, πρωτότοκος πάσης κτίσεως,=pierworodnym wszelkiego stworzenia,''występuje tutaj w Genitivusie ( dopełniaczu) w grece jest to Genitivus partitivus - oznacza całość której część wyraża rzeczownik nadrzędny
pierworodny zawsze zawiera się w rodzaju i liczbie rzeczy, których jest pierworodnym

A oto przykłady takiej kontrakcji gramatycznej :

1 mój 4:4 πρωτοτόκων τῶν προβάτων – pierworodne owiec zaliczało się do owiec i było owcą
Wyj 13:13 πρωτότοκον ἀνθρώπου – pierworodne człowieka jest człowiekiem

Zetem kto bywa nazywany pierworodnym jakichś rzeczy ZAWSZE zawiera się w ich rodzaju i liczbie jest to nieodmienny zwyczaj mowy potocznej jak i Pisma świętego.

Obj 1.4 Ho prototokos ton nekron(genetiv)- Pierworodny martwych również był martwy.
Kolo 1.15 prototokos pases ktiseos(genetiv) - pierworodny całego stworzenia stworzeniem.
Te daw przykłady ukazują nam że Apostoł Jan nazywając Chrystusa pierworodnym umarłych nie wyklucza Go z grona umarłych tak Paweł nazywając Go pierworodnym całego stworzenia nie wyłącza Go z grona stworzeń!
Paweł nazywając Pana Jezusa Nazywając ,,pierworodnym całego stworzenia ''wskazuje, że jest On najdostojniejszy lecz z grona stworzeń. Ktokolwiek bywa nazywany pierworodnym jakichś rzeczy zawiera się w ich rodzaju i liczbie [poza rodzicami].

Słownik Grecko-Poski NT .Ks. Regemiusz Popowski wyd . Vocatio


Str 539 πρωτοτοκος

Pierworodny 1.,o Jezusie jako Syn Maryi (Mat 1:25 Łuk2;7 ) ,o wszystkim co pierworodne( Hebr 11:28)
2. O Jezusie jako Synu Bożym ,jak pierwszym przed wszelkim stworzeniem ,jako pierwszym wśród powtórnie narodzonych przez wiarę i chrzest ,jako pierwszym spośród zmartwychwstałych Rz 8:29 ,Kol 1:15,18 ,Hebr 1:6 ,Ap 1:5
3. o ludziach należących do kościoła Hebr 12:23
W żadnym z tym przypadku znaczenia słowa Pierworodny i pada określenia jako Władcy

Podsumowując : Gdyby apostoł Paweł chciał wykluczyć Pana Jezusa z grona stworzeń napisał by w ten sposób :

τεχθεὶς πρὸ πάσης κτίσεως albo προτεχθεὶς πάσης κτίσεως zrodzony przed wszelkim stworzeniem

Zatem przymiotnik ,,Pierworodny '' jakim Paweł określił Jezusa w Kol 1: 15 znaczy po prostu ,, Pierwszy z całego stworzenia '' JEDYNIE SAM BÓG NIE JEST NAZWANY PIERWORODNYM


So maja 24, 2014 10:58
Zobacz profil

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Proteon

Cytuj:
WidziSZ tutaj wyraz autou, który oznacza niego. Ten zaimek jest w genetivusie (czyli w dopełniaczu), a wyraz auton też oznacza niego, ale jest w accusativie (czyli w bierniku). Przyimek dia w połączeniu z genetivusem wskazuje zazwyczaj na wykonawcę czynności, a nie znany mi jest żaden jednoznaczny przypadek, w którym mógłby wskazywać na przyczynę, czy też powód, dla którego to zostało cos wykonane . Z takim znaczeniem możemy mieć do czynienia w przypadku, kiedy ten przyimek dia jest połączony z accusativusem (Patrz Wielki Słownik Grecko-Polski Nowego Testamentu, Remigiusz Popowski, Vocatio, Warszawa 1997, str. 125)


Mam wrażenie że nie wiesz co kopiujesz ;-)

Skoro chciałeś coś mi przekazać to rób to uczciwie ;

"A. Dia z gen. [...]III. O środku, o narzędziu, o czynniku działającym lub pośredniczącym, o sposobie, przez, dzięki czemuś, przy pomocy czegoś, za pośrednictwem czegoś, pod wpływem czegoś. [...]2. Z gen. osób. a. Dla oznaczenia pośrednika czynności; często o pośredniku czynności Boga lub czynności ludzi, kierowanej do Boga, przez, za pośrednictwem, np. [...] Kol 1,16 [...]"

http://zebrowski.apologetyka.info/trojc ... rca,26.htm

Autor potwierdza to o czym pisałem więc gdzie masz problem ?

Interlinia Gerecko - polska wyd Vocatio w komentarzu do Heb 1: 2 czytamy ,, Chodzi o pośrednictwo Syna w stwarzaniu podobnie jak 1 Kor 8:6 lub ew Jan 1:3

Zatem Stwórcą wszystkiego jest Bóg i Ojciec Pana Jezusa zaś jego Syn pełnił role pośrednika w stwarzaniu ..

Cytuj:
wszystko zostało stworzone przez Niego
Tak podaje większość tłumaczeń. Uważasz ,że Ci wszyscy profesjonalni bibliści się mylą?


Jest zrozumiałe że Trynitarianie będą robić wszystko aby zaprzeczyć temu że Pan Jezus był pierwszym którego stworzył Bóg i tak jest właśnie w tym przypadku

Cytuj:
Podsumowując: w zależności od przyjętej wartości słownikowej przyimków oraz zrozumienia konstrukcji gramatycznej zależeć będzie tłumaczenie i interpretacja tego tekstu.


Właśnie, dokładnie przyjrzenie się w jakim znaczeniu Paweł używa przymiotnika Prototokos pozwoli nam oddać wiernie to co Paweł chciał nam przekazać

W liście do Kolosan apostoł Paweł dwukrotnie używa frazy Pierworodny

Pierworodny całego stworzenia i

Pierworodny z umarłych

Co znaczą słowa że Jezus jest,,, Pierworodnym z umarłych ''

Pierworodny z umarłych to Pierwszy który został wskrzeszony i nad nim śmierć już więcej nie miała mocy , czy takie wniosek jest poprawny ?

Dz 26: 23 to jest, że Chrystus musi cierpieć, że On jako pierwszy, który powstał z martwych,(εἰ πρῶτος ἐξ ἀναστάσεως νεκρῶν) będzie zwiastował światłość ludowi i
poganom.

Słowo te wypowiada apostoł Paweł czy jest jeszcze inne miejsce Pisma które by potwierdzało nam że Pan Jezus był pierwszym którzy zmartwychwstał i nie podlegał już śmieci ?

1 Kor 15:20 Χριστὸς ἐγήγερται ἐκ νεκρῶν ἀπαρχὴ τῶν κεκοιμημένων.
Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli. BT

Kol 1:18
On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,
Przypis do tego miejsca w BT podaje:

"Pierworodnym spośród umarłych" (por. Ap 1,5) jest Chrystus - Nowy Adam, pierwszy zmartwychwstały, dzięki któremu wszyscy zmartwychwstaną (por. Rz 8,11; 1 Kor 15,22.45)

Podsumowując Pierworodny z umarłych to pierwszy którzy zmartwychwstał i nie podlegał już śmieci . Podobnie ma się sprawa z fraza ,, Pierworodny całego stworzenia ''

Tak jak Pierworodny z umarłych zaliczał się do umarłych tak też Pierworodny całego stworzenia zaliczał się do tych którzy zostali stworzeni . I w obu przypadkach Pan Jezus był pierwszym .

Jak określenie Pierworodny całego stworzenia rozumiał Ojcowie Kościoła ?

Pasterz Hermas (połowy II wieku ne) przypowieści 9.12.2:

Ὁ μὲν υἱὸς τοῦ θεοῦ πάσης τῆς κτίσεως αὐτοῦ προγενέστερός ἐστιν, ὥστε σύμβουλον αὐτὸν γενέσθαι τῷ πατρὶ τῆς κτίσεως αὐτοῦ · διὰ τοῦτο καὶ παλαιὰ ἡ πέτρα

Określa on Syna Bożego jako tego który jest najstarszy ze wszystkich stworzeń

Klemens Aleksandryjski (C 155 - 220 ne)

Τὸ γὰρ" πρὸ ἑωσφόρου ἐγέννησά σε "οὕτως ἐξακούομεν ἐπὶ τοῦ πρωτοκτίστου Θεοῦ Λόγου · καὶ" πρὸ ἡλίου "καὶ σελήνης καὶ πρὸ πάσης κτίσεως" τὸ Ὄνομά σου

Klemens Aleksandryjski nazywał Jezusa "protoktistos" (πρωτόκτιστος) (pierwostworzony)


So maja 24, 2014 20:03
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Kol 1:15-18 Bw „On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia,(16) ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.(17) On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane,(18) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,”

Kol 1:15-18 WH „ος εστιν εικων του θεου του αορατου πρωτοτοκος πασης κτισεως(16) οτι εν αυτω εκτισθη τα παντα εν τοις ουρανοις και επι της γης τα ορατα και τα αορατα ειτε θρονοι ειτε κυριοτητες ειτε αρχαι ειτε εξουσιαι τα παντα δι αυτου και εις αυτον εκτισται(17) και αυτος εστιν προ παντων και τα παντα εν αυτω συνεστηκεν(18) και αυτος εστιν η κεφαλη του σωματος της εκκλησιας ος εστιν [η] αρχη πρωτοτοκος εκ των νεκρων ινα γενηται εν πασιν αυτος πρωτευων”

Tu Jezus nazwany jest "pierworodnym (PROTOTOKOS) wszelkiego stworzenia". Czy to znaczy, że jako pierwszy został stworzony? Nie.

Po pierwsze dlatego, że pierworodny bardzo często w Biblii nie oznacza wcale pierwszego narodzonego. Zobaczmy kilka ciekawych przykładów:

Ps 89:21-28 Bw „Znalazłem Dawida, sługę mego, Namaściłem go świętym olejem moim,(22) Ręka moja wspierać go będzie, A ramię moje umocni go.(23) Nie podejdzie go wróg, A niegodziwiec go nie pognębi.(24) Zetrę przed nim jego przeciwników, A tych, co go nienawidzą, powalę.(25) Wierność moja i łaska będzie z nim I przez imię moje podniesie się siła jego.(26) Położę na morzu rękę jego, A prawicę jego na rzekach.(27) On wzywać mnie będzie: Tyś Ojcem moim, Bogiem moim i skałą zbawienia mego.(28) Ja zaś uczynię go pierworodnym, Najwyższym wśród królów ziemi.”

Dawid, ósmy syn Jessego nazwany został pierworodnym!
Wj 4:22 Bw „I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael.”

Izrael nazwany jest pierworodnym, choć to Ezaw urodził się pierwszy!
Jr 31:9 Bw „Oto przyjdą z płaczem, a Ja wśród pocieszenia poprowadzę ich i zawiodę do strumieni wód drogą prostą, na której się nie potkną, gdyż jestem ojcem dla Izraela, a Efraim jest moim pierworodnym.”

Efraim pierworodnym, choć to Manasses był przecież pierwszym:

Rdz 48:14 Bw „Wtedy wyciągnął Izrael swoją prawą rękę i położył ją na głowie Efraima, chociaż on był młodszy, a swoją lewą rękę położył na głowie Manassesa. Skrzyżował swe ręce, bo Manasses był pierworodny.”
Oto jeszcze kilka przykładów, w których użyto słowa pierworodny w tym znaczeniu:

Pwt 21:15-17 Bw „Jeżeli ktoś będzie miał dwie żony, jedną ulubioną, drugą nie lubianą, a one obie - i ta ulubiona, i ta nie lubiana - urodzą mu synów, a pierworodnym będzie syn tej nie lubianej,(16) to gdy będzie przydzielał swoim synom dziedzictwo, nie może nadać pierworodztwa synowi ulubionej z pominięciem syna tej nie lubianej, który jest jego pierworodnym,(17) lecz uzna za pierworodnego syna tej nie lubianej, dając mu podwójnie ze wszystkiego, co posiada, gdyż on jest pierwociną siły jego, jemu przysługuje prawo pierworodztwa.”

Hi 18:13 Bg „Pożre żyły skóry jego, pożre członki jego pierworodny śmierci.”

Zauważ, iż w powyższych fragmentach biblijnych słowo pierworodny kojarzy sie tu z tytułem, godnością, prawem upoważniającym tego, który go nosi - niezależnie od tego kiedy się urodził - do dziedziczenia wszystkiego po ojcu, godności, honorów, praw i pozycji w rodzinie. Dlaczego w przypadku Jezusa z Kol 1:15 również nie miałoby tak być? Że nie chodzi tu o podkreślenie chronologiczności, ale o ukazanie znaczenia i godności Jezusa, wynika to jasno z wersetu 18, gdzie Jezus zostal nazwany pierworodnym z umarłych, choc wiemy, iz nie umarł jako pierwszy. Znaczy to raczej, iż jego śmierć była najważniejsza. Ponadto greckie slowo PROTOTOKOS przetlumaczone tutaj na pierworodny, nie oznacza wcale "pierwszy stworzony". Gdyby Pawel chciał wyrazić ideę, że Chrystus był pierwszą stworzoną istotą użyłby innego słowa greckiego: PROTOKTISTOS (pierwszy stworzony; od słów PROTOS - pierwszy, KTIDZO - stwarzać). W języku greckim pierworodny to - PROTOTOKOS (od słów PROTOS - pierwszy, TIKTO - rodzić), a pierwszy stworzony - to PROTOPLASTOS (od słów PROTOS - pierwszy, PLASTOS - tworzyć). Pan Jezus zawsze jednak jest określany tym pierwszym terminem, a tym ostatnim Adam:

Mdr 10:1 BT „To ona ustrzegła Prarodzica świata - pierwsze, samotne stworzenie; wyprowadziła go z jego upadku”

Mdr 10:1 Bp „Ona ustrzegła pierwszego na świecie ojca, gdy był jeszcze samotny po stworzeniu, i podniosła go z upadku;”

Mdr 10:1 LXX „αυτη πρωτοπλαστον πατερα κοσμου μονον κτισθεντα διεφυλαξεν και εξειλατο αυτον εκ παραπτωματος ιδιου”

Moze jeszcze jeden przyklad: określenie "pierwsza dama w Państwie" nie oznacza przeciez najstarszej kobiety w kraju, lecz najważniejszą. Analogicznie więc wyrażenie "pierworodny wszelkiego stworzenia" może oznaczać po prostu "najdostojniejszy ze wszystkich stworzeń jakie kiedykolwiek żyły na ziemi".

Gdyby termin "pierworodny" w Kol. 1:15 oznaczał "pierwsze stworzenie" to konsekwentnie określenie "Pierworodny umarłych" musiałoby oznaczać pierwszego, który umarł. Tak jednak nie jest, bo jak wiemy pierwszy umarł Abel:

Ap 1:5 Bw „i od Jezusa Chrystusa, który jest świadkiem wiernym, pierworodnym z umarłych i władcą nad królami ziemskimi. Jemu, który miłuje nas i który wyzwolił nas z grzechów naszych przez krew swoją,”

Tak więc "pierworodny wszelkiego stworzenia" oznacza po prostu "dziedzic (właściciel) wszystkich stworzeń", i analogicznie tak jak "pierworodny umarłych" oznacza "dziedzic umarłych":

To że Jezus jest dziedzicem wszystkiego wynika wyraźniej chociażby z poniższych fragmentów:

Hbr 1:2 Bw "ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył."

Rz 14:7-9 Bw „Albowiem nikt z nas dla siebie nie żyje i nikt dla siebie nie umiera;(8) bo jeśli żyjemy, dla Pana żyjemy; jeśli umieramy, dla Pana umieramy; przeto czy żyjemy, czy umieramy, Pańscy jesteśmy.(9) Na to bowiem Chrystus umarł i ożył, aby i nad umarłymi i nad żywymi panować.”

Cytuję za; http://watchtower.org.pl/forum/topic/4022-kol-115/


Pn lip 21, 2014 23:07
Zobacz profil

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a):
Kol 1:15-18 Bw „On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia,(16) ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.(17) On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane,(18) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,”

Kol 1:15-18 WH „ος εστιν εικων του θεου του αορατου πρωτοτοκος πασης κτισεως(16) οτι εν αυτω εκτισθη τα παντα εν τοις ουρανοις και επι της γης τα ορατα και τα αορατα ειτε θρονοι ειτε κυριοτητες ειτε αρχαι ειτε εξουσιαι τα παντα δι αυτου και εις αυτον εκτισται(17) και αυτος εστιν προ παντων και τα παντα εν αυτω συνεστηκεν(18) και αυτος εστιν η κεφαλη του σωματος της εκκλησιας ος εστιν [η] αρχη πρωτοτοκος εκ των νεκρων ινα γενηται εν πασιν αυτος πρωτευων”

Tu Jezus nazwany jest "pierworodnym (PROTOTOKOS) wszelkiego stworzenia". Czy to znaczy, że jako pierwszy został stworzony? Nie.

Po pierwsze dlatego, że pierworodny bardzo często w Biblii nie oznacza wcale pierwszego narodzonego. Zobaczmy kilka ciekawych przykładów:

Ps 89:21-28 Bw „Znalazłem Dawida, sługę mego, Namaściłem go świętym olejem moim,(22) Ręka moja wspierać go będzie, A ramię moje umocni go.(23) Nie podejdzie go wróg, A niegodziwiec go nie pognębi.(24) Zetrę przed nim jego przeciwników, A tych, co go nienawidzą, powalę.(25) Wierność moja i łaska będzie z nim I przez imię moje podniesie się siła jego.(26) Położę na morzu rękę jego, A prawicę jego na rzekach.(27) On wzywać mnie będzie: Tyś Ojcem moim, Bogiem moim i skałą zbawienia mego.(28) Ja zaś uczynię go pierworodnym, Najwyższym wśród królów ziemi.”

Dawid, ósmy syn Jessego nazwany został pierworodnym!
Wj 4:22 Bw „I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael.”

Izrael nazwany jest pierworodnym, choć to Ezaw urodził się pierwszy!
Jr 31:9 Bw „Oto przyjdą z płaczem, a Ja wśród pocieszenia poprowadzę ich i zawiodę do strumieni wód drogą prostą, na której się nie potkną, gdyż jestem ojcem dla Izraela, a Efraim jest moim pierworodnym.”

Efraim pierworodnym, choć to Manasses był przecież pierwszym:

Rdz 48:14 Bw „Wtedy wyciągnął Izrael swoją prawą rękę i położył ją na głowie Efraima, chociaż on był młodszy, a swoją lewą rękę położył na głowie Manassesa. Skrzyżował swe ręce, bo Manasses był pierworodny.”
Oto jeszcze kilka przykładów, w których użyto słowa pierworodny w tym znaczeniu:

Pwt 21:15-17 Bw „Jeżeli ktoś będzie miał dwie żony, jedną ulubioną, drugą nie lubianą, a one obie - i ta ulubiona, i ta nie lubiana - urodzą mu synów, a pierworodnym będzie syn tej nie lubianej,(16) to gdy będzie przydzielał swoim synom dziedzictwo, nie może nadać pierworodztwa synowi ulubionej z pominięciem syna tej nie lubianej, który jest jego pierworodnym,(17) lecz uzna za pierworodnego syna tej nie lubianej, dając mu podwójnie ze wszystkiego, co posiada, gdyż on jest pierwociną siły jego, jemu przysługuje prawo pierworodztwa.”

Hi 18:13 Bg „Pożre żyły skóry jego, pożre członki jego pierworodny śmierci.”

Zauważ, iż w powyższych fragmentach biblijnych słowo pierworodny kojarzy sie tu z tytułem, godnością, prawem upoważniającym tego, który go nosi - niezależnie od tego kiedy się urodził - do dziedziczenia wszystkiego po ojcu, godności, honorów, praw i pozycji w rodzinie. Dlaczego w przypadku Jezusa z Kol 1:15 również nie miałoby tak być? Że nie chodzi tu o podkreślenie chronologiczności, ale o ukazanie znaczenia i godności Jezusa, wynika to jasno z wersetu 18, gdzie Jezus zostal nazwany pierworodnym z umarłych, choc wiemy, iz nie umarł jako pierwszy. Znaczy to raczej, iż jego śmierć była najważniejsza. Ponadto greckie slowo PROTOTOKOS przetlumaczone tutaj na pierworodny, nie oznacza wcale "pierwszy stworzony". Gdyby Pawel chciał wyrazić ideę, że Chrystus był pierwszą stworzoną istotą użyłby innego słowa greckiego: PROTOKTISTOS (pierwszy stworzony; od słów PROTOS - pierwszy, KTIDZO - stwarzać). W języku greckim pierworodny to - PROTOTOKOS (od słów PROTOS - pierwszy, TIKTO - rodzić), a pierwszy stworzony - to PROTOPLASTOS (od słów PROTOS - pierwszy, PLASTOS - tworzyć). Pan Jezus zawsze jednak jest określany tym pierwszym terminem, a tym ostatnim Adam:

Mdr 10:1 BT „To ona ustrzegła Prarodzica świata - pierwsze, samotne stworzenie; wyprowadziła go z jego upadku”

Mdr 10:1 Bp „Ona ustrzegła pierwszego na świecie ojca, gdy był jeszcze samotny po stworzeniu, i podniosła go z upadku;”

Mdr 10:1 LXX „αυτη πρωτοπλαστον πατερα κοσμου μονον κτισθεντα διεφυλαξεν και εξειλατο αυτον εκ παραπτωματος ιδιου”

Moze jeszcze jeden przyklad: określenie "pierwsza dama w Państwie" nie oznacza przeciez najstarszej kobiety w kraju, lecz najważniejszą. Analogicznie więc wyrażenie "pierworodny wszelkiego stworzenia" może oznaczać po prostu "najdostojniejszy ze wszystkich stworzeń jakie kiedykolwiek żyły na ziemi".

Gdyby termin "pierworodny" w Kol. 1:15 oznaczał "pierwsze stworzenie" to konsekwentnie określenie "Pierworodny umarłych" musiałoby oznaczać pierwszego, który umarł. Tak jednak nie jest, bo jak wiemy pierwszy umarł Abel:

Ap 1:5 Bw „i od Jezusa Chrystusa, który jest świadkiem wiernym, pierworodnym z umarłych i władcą nad królami ziemskimi. Jemu, który miłuje nas i który wyzwolił nas z grzechów naszych przez krew swoją,”

Tak więc "pierworodny wszelkiego stworzenia" oznacza po prostu "dziedzic (właściciel) wszystkich stworzeń", i analogicznie tak jak "pierworodny umarłych" oznacza "dziedzic umarłych":

To że Jezus jest dziedzicem wszystkiego wynika wyraźniej chociażby z poniższych fragmentów:

Hbr 1:2 Bw "ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył."

Rz 14:7-9 Bw „Albowiem nikt z nas dla siebie nie żyje i nikt dla siebie nie umiera;(8) bo jeśli żyjemy, dla Pana żyjemy; jeśli umieramy, dla Pana umieramy; przeto czy żyjemy, czy umieramy, Pańscy jesteśmy.(9) Na to bowiem Chrystus umarł i ożył, aby i nad umarłymi i nad żywymi panować.”

Cytuję za; http://watchtower.org.pl/forum/topic/4022-kol-115/


Cytuj:
Tu Jezus nazwany jest "pierworodnym (PROTOTOKOS) wszelkiego stworzenia". Czy to znaczy, że jako pierwszy został stworzony? Nie.


Kod:
Zauważ, iż w powyższych fragmentach biblijnych słowo pierworodny kojarzy sie tu z tytułem, godnością, prawem upoważniającym tego, który go nosi - niezależnie od tego kiedy się urodził - do dziedziczenia wszystkiego po ojcu, godności, honorów, praw i pozycji w rodzinie. Dlaczego w przypadku Jezusa z Kol 1:15 również nie miałoby tak być? Że nie chodzi tu o podkreślenie chronologiczności,


Liczy się to co ma namyśli apostoł Paweł a nie jakieś pokrętne tłumaczenie czyż nie ?

Cały błąd jaki wynika z tego co wkopiowałeś polega na tym iż nie wziąłeś pod uwagę w jakim znaczeniu Paweł używa w tym kontekście przymiotnika ,, Prototokos ''

Zatem zobacz jak to wygląda w liście apostoła Pawła :

Kol 1:15 On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia, (16) ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone. (17) On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane, (18) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy,

Paweł kładzie tutaj główny nacisk na ,, Pierwszeństwo '' Jezusa zatem inne tłumaczenie wybiega poz to o czym napisał apostoł Paweł
Cytuj:
Dawid, ósmy syn Jessego nazwany został pierworodnym!
Wj 4:22 Bw „I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael.”


πρωτοτοκος πασης κτισεως -Genitivus partitivus - oznacza całość której część wyraża rzeczownik nadrzędny

Słownik Grecko-Poski NT .Ks. Regemiusz Popowski wyd . Vocatio

Str 539 πρωτοτοκος

Pierworodny 1.,o Jezusie jako Syn Maryi (Mat 1:25 Łuk2;7 ) ,o wszystkim co pierworodne( Hebr 11:28)
2. O Jezusie jako Synu Bożym ,jak pierwszym przed wszelkim stworzeniem ,jako pierwszym wśród powtórnie narodzonych przez wiarę i chrzest ,jako pierwszym spośród zmartwychwstałych Rz 8:29 ,Kol 1:15,18 ,Hebr 1:6 ,Ap 1:5
3. o ludziach należących do kościoła Hebr 12:23
W żadnym z tym przypadku znaczenia słowa Pierworodny i pada określenia jako Władcy lud tak jak w odniesieniu do kol 1:15 jako dziedzic .



Apostoł Jan nazywając Chrystusa pierworodnym umarłych nie wyklucza Go z grona umarłych tak Paweł nazywając Go pierworodnym całego stworzenia nie wyłącza Go z grona stworzeń!

Nazywając Go pierworodnym całego stworzenia wprost przeciwnie wskazuje, że jest On najdostojniejszy lecz z grona stworzeń. Ktokolwiek bywa nazywany pierworodnym jakichś rzeczy zawiera się w ich rodzaju i liczbie [poza rodzicami].




Podsumowująć : w Biblii prototokos ( Pierworodeny ) czegoś zawsze wchodzi w skład owego czegoś.

pierworodny zawsze zawiera się w rodzaju i liczbie rzeczy, których jest pierworodnym

Czy Dawid będący pierworodnym wszystkich królów ziemi nie był królem?


Syr 36:11 BT „Panie, zlituj się nad narodem, który jest nazwany Twoim imieniem, nad Izraelem, którego przyrównałeś do pierworodnego.”

Syr 36:11 LXX „ελεησον λαον, κυριε, κεκλημενον επ ονοματι σου και Ισραηλ, ον πρωτογονω ωμοιωσας.

Cytuj:
Ponadto greckie slowo PROTOTOKOS przetlumaczone tutaj na pierworodny, nie oznacza wcale "pierwszy stworzony".


Wystarczy że oznacza pierwszego z całego stworzenia :-D i właśnie taka jest argumentacja apostoła Pawła gdzie pisze o ,, pierwszeństwie Jezusa ''

Cytuj:
Gdyby termin "pierworodny" w Kol. 1:15 oznaczał "pierwsze stworzenie" to konsekwentnie określenie "Pierworodny umarłych" musiałoby oznaczać pierwszego, który umarł. Tak jednak nie jest, bo jak wiemy pierwszy umarł Abel:


Mirek które pisał ten stek bzdur najwidoczniej nie znał dobrze Pisma św

Przypis do tego miejsca w BT podaje:

"Pierworodnym spośród umarłych" (por. Ap 1,5) jest Chrystus - Nowy Adam, pierwszy zmartwychwstały, dzięki któremu wszyscy zmartwychwstaną (por. Rz 8,11; 1 Kor 15,22.45)
Pan Jezus jest pierwszym który został wzbudzony do nieśmiertelnego życia w niebie

Cytuj:
Tak więc "pierworodny wszelkiego stworzenia" oznacza po prostu "dziedzic (właściciel) wszystkich stworzeń", i analogicznie tak jak "pierworodny umarłych" oznacza "dziedzic umarłych":


Jest to zwykła ignorancja argumentacji Pawła i sprzeczna z tym co on w rzeczywistości napisał :
W całej argumentacji Pawła ani raz nie pojawia się słowo κληρονόμος które popierało by tłumaczenie trynitarian .

Jak zatem brzmiał by ten werset :

Kol 1:15 ος εστιν εικων του θεου του αορατου κληρονόμος πασης κτισεως

On jest obrazem Boga niewidzialnego, dziedzicem wszelkiego stworzenia,

W taki sposób Paweł jednak nie napisał co świadczy tylko o tym że Paweł miał na myśli coś innego a mianowicie : Pierwszeństwo Chrystusa .
Pierworodny to ktoś kto należy do pewnej grupy i sam jest jednym z nich w tym przypadku ,pierwszym najstarszym poprzedza innych

Pierworodny wobec każdego stworzenia". Oczywiście pierworodnym może być tylko ten, który jako pierwszy zalicza się do grupy stworzeń. Przykład podobny kto bywa nazywany pierworodnym jakichś rzeczy ZAWSZE zawiera się w ich rodzaju i liczbie jest to nieodmienny zwyczaj mowy potocznej jak i Pisma świętego.
Obj 1.4 Ho prototokos ton nekron(genetiv)- Pierworodny martwych również był martwy.
Kolo 1.15 prototokos pases ktiseos(genetiv) - pierworodny całego stworzenia stworzeniem.

Pierworodny braci jest bratem, pierworodne zbóż wszelkich zbożem, pierworodny synów synem etc....


N sie 03, 2014 9:55
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Polecam doskonałe porównanie, jeśli chodzi o tytuły, naturę i przymioty, między Bogiem Ojcem a Jednorodzonym Synem Boga: http://www.zbawienie.com/JezusBogiem.htm


Wt sie 12, 2014 16:07
Zobacz profil

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a):
Polecam doskonałe porównanie, jeśli chodzi o tytuły, naturę i przymioty, między Bogiem Ojcem a Jednorodzonym Synem Boga: http://www.zbawienie.com/JezusBogiem.htm

Cytuj:
Najważniejszy powód, dla którego Jezus musi być Bogiem to fakt, że gdyby Nim nie był, Jego śmierć nie wystarczyłaby, by zapłacić karę za grzechy całego świata (1 List św. Jana 2:2). Tylko Bóg mógł spłacić tak nieskończony dług. Jedynie Bóg mógł wziąć na siebie grzechy całego świata (2 List św. Pawła do Koryntian 5:21), umrzeć i zmartwychwstać, co dowodzi, że Jezus zwyciężył nad grzechem. .


Takie twierdzenie zawiera podstawową sprzeczność , bowiem zgrzeszył doskonały człowiek więc jedynie taki sam doskonały człowiek mógł odkupić ludzi , Gdyby to sam Bóg złożył swoje życie za ludzi wartość ofiary był by o wiele wyższa niż to w prawie przewidział sam Bóg .

Cytuj:
Wielu nie zdaje sobie sprawy z tego, że Emmanuel znaczy "Bóg z nami". Wyraźnie i dobitnie Mateusz nam mówi o Chrystusie, że jest On Bogiem.


Określenie ,, Bóg z nami '' jest również znane w ST lecz Bóg nigdy w sposób fizyczny nie przebywał z ludźmi lecz za pośrednikiem swych przedstawicieli

Porównania mają to do siebie że są bardzo płytkie :

Zbawcą są określani również Sędziowie Izraelscy zatem według autora strony którą podałeś muszą być Sędziowie Izraelscy samym Bogiem JHWJ

Jezus mówi ,, Ja jestem światłością świata '' ale również mówi do swoich uczni że są oni światłością świata '' czy na podstawie takich samym określeń mamy uważać że Jezus i apostołowie to ta sama osoba ?

Wskaż chociaż jedno porównanie gdzie np o Bogu jest napisane że taj jak Jezus jest on zrodzony , otrzymał od kogoś życie i ma on kogoś nad sobą kto jest jego głową :-D


Wt sie 12, 2014 20:03
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Pozwolę sobie zacytować Łuk 1,13-17:
Lecz anioł rzekł do niego: «Nie bój się Zachariaszu! Twoja prośba została wysłuchana: żona twoja Elżbieta urodzi ci syna, któremu nadasz imię Jan. 14 Będzie to dla ciebie radość i wesele; i wielu z jego narodzenia cieszyć się będzie. 15 Będzie bowiem wielki w oczach Pana; wina i sycery pić nie będzie6 i już w łonie matki napełniony będzie Duchem Świętym. 16 Wielu spośród synów Izraela nawróci do [b]Pana, Boga ich; 17 on sam pójdzie przed Nim [/b]w duchu i mocy Eliasza, żeby serca ojców nakłonić ku dzieciom7, a nieposłusznych - do usposobienia sprawiedliwych, by przygotować Panu lud doskonały»

Jan Chrzciciel szedł przecież przed Jezusem, który tutaj jest nazwany Panem i Bogiem!

Łuk 1,76
A i ty, dziecię, prorokiem Najwyższego zwać się będziesz,
bo pójdziesz przed Panem torując Mu drogi;

Tym PANEM jest Jezus!


N sie 17, 2014 0:12
Zobacz profil

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a):
Pozwolę sobie zacytować Łuk 1,13-17:
Lecz anioł rzekł do niego: «Nie bój się Zachariaszu! Twoja prośba została wysłuchana: żona twoja Elżbieta urodzi ci syna, któremu nadasz imię Jan. 14 Będzie to dla ciebie radość i wesele; i wielu z jego narodzenia cieszyć się będzie. 15 Będzie bowiem wielki w oczach Pana; wina i sycery pić nie będzie6 i już w łonie matki napełniony będzie Duchem Świętym. 16 Wielu spośród synów Izraela nawróci do [b]Pana, Boga ich; 17 on sam pójdzie przed Nim [/b]w duchu i mocy Eliasza, żeby serca ojców nakłonić ku dzieciom7, a nieposłusznych - do usposobienia sprawiedliwych, by przygotować Panu lud doskonały»

Jan Chrzciciel szedł przecież przed Jezusem, który tutaj jest nazwany Panem i Bogiem!

Łuk 1,76
A i ty, dziecię, prorokiem Najwyższego zwać się będziesz,
bo pójdziesz przed Panem torując Mu drogi;

Tym PANEM jest Jezus!


Ponownie bez szerszego wersetu doszedłeś do błędnego wnioski :

Ew Jan 5:43 Ja przyszedłem w imieniu Ojca mego, a wy mnie nie przyjmujecie; jeśli kto inny przyjdzie we własnym imieniu, tego przyjmiecie.

Sam Bóg osobiście nie przyszedł , lecz został posłany jego przedstawiciel który reprezentował Boga w był nim syn Boga Jezus Chrystus .

Co powiedział sam Jezus ?

Ew Jan 8:42 Rzekł im Jezus: Gdyby Bóg był waszym Ojcem, miłowalibyście mnie, Ja bowiem wyszedłem od Boga i oto jestem. Albowiem nie sam od siebie przyszedłem, lecz On mnie posłał.


Ew Łuk 1:30 I rzekł jej anioł: Nie bój się, Mario, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. 31 I oto poczniesz w łonie, i urodzisz syna, i nadasz mu imię Jezus.32 . Ten będzie wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego. I da mu Pan Bóg tron jego ojca Dawida.

Zgodnie z zapowiedzią anioła Maria miała urodzić syna Boga nie zaś samego Boga


N sie 17, 2014 13:06
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Teofilos, jak możesz, to się odnieś do mojej egzegezy Łuk 1,13-17. :) Nie przerzucajmy się wersetami, bo to chyba już nie ma sensu.

Teofilos:
Cytuj:
Co powiedział sam Jezus ?

Ew Jan 8:42 Rzekł im Jezus: Gdyby Bóg był waszym Ojcem, miłowalibyście mnie, Ja bowiem wyszedłem od Boga i oto jestem. Albowiem nie sam od siebie przyszedłem, lecz On mnie posłał.


Ew Łuk 1:30 I rzekł jej anioł: Nie bój się, Mario, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. 31 I oto poczniesz w łonie, i urodzisz syna, i nadasz mu imię Jezus.32 . Ten będzie wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego. I da mu Pan Bóg tron jego ojca Dawida.

Zgodnie z zapowiedzią anioła Maria miała urodzić syna Boga nie zaś samego Boga


Tylko, że podane wersety nie zaprzeczają temu, że Jednorodzony Syn Boży i jedyny Pan - Jezus Chrystus - jest JEDNOCZEŚNIE Osobowym Bogiem, czyli ma naturę i wszystkie przymioty Boga Jahwe np. wszechmoc.


N sie 17, 2014 13:39
Zobacz profil

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
proteom napisał(a):
Teofilos, jak możesz, to się odnieś do mojej egzegezy Łuk 1,13-17. :) Nie przerzucajmy się wersetami, bo to chyba już nie ma sensu.

Teofilos:
Cytuj:
Co powiedział sam Jezus ?

Ew Jan 8:42 Rzekł im Jezus: Gdyby Bóg był waszym Ojcem, miłowalibyście mnie, Ja bowiem wyszedłem od Boga i oto jestem. Albowiem nie sam od siebie przyszedłem, lecz On mnie posłał.


Ew Łuk 1:30 I rzekł jej anioł: Nie bój się, Mario, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. 31 I oto poczniesz w łonie, i urodzisz syna, i nadasz mu imię Jezus.32 . Ten będzie wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego. I da mu Pan Bóg tron jego ojca Dawida.

Zgodnie z zapowiedzią anioła Maria miała urodzić syna Boga nie zaś samego Boga


Tylko, że podane wersety nie zaprzeczają temu, że Jednorodzony Syn Boży i jedyny Pan - Jezus Chrystus - jest JEDNOCZEŚNIE Osobowym Bogiem, czyli ma naturę i wszystkie przymioty Boga Jahwe np. wszechmoc.


Jezus nie ma władzy nad swoim Ojcem tak więc nie można mówić o tym że Pan Jezus posiada władzę absolutną , w niebie ma nad sobą kogoś komu jest tak jak aniołowie podporządkowany więc twierdzenie że Syna Boga jest wszechmocny przeczy Słowu Bożemu


N sie 17, 2014 16:00
Zobacz profil
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Cytuj:
Jezus nie ma władzy nad swoim Ojcem tak więc nie można mówić o tym że Pan Jezus posiada władzę absolutną , w niebie ma nad sobą kogoś komu jest tak jak aniołowie podporządkowany więc twierdzenie że Syna Boga jest wszechmocny przeczy Słowu Bożemu

stanowili JEDNO, jak Ty Ojcze we Mnie, a Ja w Tobie - jedność wyklucza zatem poddaństwo Syna Ojcu, czy Ojca Synowi.
Tak Ojciec mówi JESTEM(Ks Wyjścia), jak i Syn Zanim Abraham stał się JA JESTEM(J 8,58).
Ojciec i Syn stanowią jedność i wraz z Duchem Św są Bogiem wszechmocnym.


N sie 17, 2014 16:35

Dołączył(a): So lut 01, 2014 20:13
Posty: 96
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Alus napisał(a):
Cytuj:
Jezus nie ma władzy nad swoim Ojcem tak więc nie można mówić o tym że Pan Jezus posiada władzę absolutną , w niebie ma nad sobą kogoś komu jest tak jak aniołowie podporządkowany więc twierdzenie że Syna Boga jest wszechmocny przeczy Słowu Bożemu

stanowili JEDNO, jak Ty Ojcze we Mnie, a Ja w Tobie - jedność wyklucza zatem poddaństwo Syna Ojcu, czy Ojca Synowi.
Tak Ojciec mówi JESTEM(Ks Wyjścia), jak i Syn Zanim Abraham stał się JA JESTEM(J 8,58).
Ojciec i Syn stanowią jedność i wraz z Duchem Św są Bogiem wszechmocnym.


Co w tym dziwnego że Pan Jezus już istniał przed Abrahamem ? Ameryki nie odkryłeś :-D

Ew Jan 8: 58 Odpowiedział im Jezus: Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, nim jeszcze pojawił się Abraham, Ja już byłem.
Tłumaczenie Biskupa Romaniuka ( Biblia Warszawsko-Praska)

Cytuj:
Ojciec i Syn stanowią jedność i wraz z Duchem Św są Bogiem wszechmocnym


Damianityzm
herezja głosząca, że Trójca Święta składa się z trzech osób, ale żadna z nich pojedynczo nie jest Bogiem. Cała Trójca jest Bogiem, którego częścią jest każda z Osób. Według damianityzmu, ani Ojciec, ani Syn ani Duch pojedynczo nie jest Bogiem. Bogiem są tylko razem.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Damianityzm


N sie 17, 2014 19:47
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Teofilos, jak możesz, to się odnieś do mojej egzegezy Łuk 1,13-17. :) Nie przerzucajmy się wersetami, bo to chyba już nie ma sensu. Nie mam zamiar podejmować takiej dyskusji, bo nie jest poważna.


Pn sie 18, 2014 11:57
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lis 27, 2009 14:07
Posty: 8229
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Alus napisał(a):
Zanim Abraham stał się JA JESTEM(J 8,58).
Może moderacja powinna stworzyć dla ciebie bota, żebyś się nie męczyła przy pisaniu (nie tylko w tym temacie) co jakiś czas ciągle tego samego? Chyba że to jest jakaś twoja pokuta lub dobrowolna forma umartwiania się - wtedy ok.

proteom napisał(a):
Nie przerzucajmy się wersetami, bo to chyba już nie ma sensu. Nie mam zamiar podejmować takiej dyskusji, bo nie jest poważna.
Sam od tego zacząłeś wysyłając sterty kopiuj-wklejek (całkowicie świadomie - im dłuższe, tym korzystniej dla ciebie).

_________________
The first to plead is adjudged to be upright,
until the next comes and cross-examines him.

(Proverbs 18:17)

Słuszna decyzja podjęta z niesłusznych powodów może nie być słuszna.
(Weatherby Swann)

Ciemny lut to skupi.
(Bardzo Wielki Elektronik)


Pn sie 18, 2014 13:21
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 22, 2009 8:40
Posty: 2202
Post Re: Bóstwo Jezusa w świetle fragmentów z NT
Elbrus napisał(a):


proteom napisał(a):
Nie przerzucajmy się wersetami, bo to chyba już nie ma sensu. Nie mam zamiar podejmować takiej dyskusji, bo nie jest poważna.
Sam od tego zacząłeś wysyłając sterty kopiuj-wklejek (całkowicie świadomie - im dłuższe, tym korzystniej dla ciebie).


Robiłem to w celu wykazania, że dana interpretacja jest poprawna lub błędna. Okazywało się jednak coraz częściej, że adwersarze nie odnosili się do moich argumentów, albo robili to selektywnie. Aktualnie przyjąłem opcję, że będę się odnosił tylko do tych wersetów, które uważam za istotne w dyskusji. Jeśli adwerarz nie odniesie się do moich argumentów, to i ja nie będę się odnosił do jego nowych wersetów, które najczęściej są już zdublowane.


Pn sie 18, 2014 13:46
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 84  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL