Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest So lis 22, 2025 0:49



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 252 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Następna strona
 Sprzeczności w Piśmie Świętym 
Autor Wiadomość
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
Aspekty moralne takiego postępowania możesz poruszyć w dziale "Żyć wiarą".
Dziękuję, ale nie. Powody chyba oczywiste.

Mariel napisał(a):
Cytuj:
Taa, jasne. A POLE to sobie tak od czapy dorzucił do opowieści o Judaszu ORAZ do tekstu rzekomego spełnionego proroctwa. Cały opis wydarzeń poprzedzający przywołanie proroctwa akcentuje dwie rzeczy: srebrniki ORAZ kupno pola.
Ty - dzisiaj - korzystając z metod współczesnej egzegezy, tak właśnie uważasz.
Dla każdego człowieka nie obarczonego religijnie narzuconą interpretacją tego fragmentu, jest oczywiste, że Mateusz pisze o proroctwie dotyczącym "KUPNA POLA GARNCARZA ZA SREBRNIKI". Przecież pole oraz jego kupno nie pojawiają się przypadkiem ZARÓWNO w jego narracji jak i w przytoczonym rzekomym proroctwie! WSZYSTKIE aspekty wskazują, że kupno pola było dla Mateusza spełnieniem proroctwa. Co więcej: już w starożytności komentatorzy chrześcijańscy zauważyli, że takiego proroctwa nie ma nie tylko u wskazanego z imienia Jeremiasza, ale też NIGDZIE indziej w pismach biblijnych.
Próba zlepienia jednego fragmentu z Jeremiasza i jednego z Zachariasza też nie pomoże, bo u Zachariasza nie ma w ogóle kupna z boskiego nakazu, ani pola, zaś u Jeremiasza jest kupno pola, ale za inną cenę i nie jest to pole GARNCARZA. Garncarz występuje u Jeremiasza w zupełnie innym miejscu. A więc musi to być "proroctwo" nieudolnie zlepione z trzech niepowiązanych fragmentów, wydartych z trzech różnych miejsc. Nieudolnie, bo i tak się kupy nie trzyma.


Wt wrz 08, 2015 10:26
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk napisał(a):
Nieudolnie, bo i tak się kupy nie trzyma.

Wg. Ciebie oczywiście. Każdy może sam ocenić co ma większy sens, założenie że Mateusz posługiwał się metodami właściwymi dla dzisiejszej egzegezy czy raczej ówczesnej.

Stosowny komentarz do Mat 27, 9-10 pogłębiający ten punkt widzenia dla osób pozbawionych ideologicznych uprzedzeń "Commentary on the New Testament Use of the Old Testament",
G. K. Beale, D. A. Carson, począwszy od s. 95 (książka dostępna w google books), albo "The Death of the Messiah" Raymonda Browna.


Wt wrz 08, 2015 10:42
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Przecież dla nieuprzedzonych to widać bez trudu, Mateusz bije po oczach swoją tezą:
Cytuj:
Wtedy Judasz, który Go wydał, widząc, że Go skazano, opamiętał się, zwrócił trzydzieści srebrników arcykapłanom i starszym, i rzekł: «Zgrzeszyłem, wydawszy krew niewinną». Lecz oni odparli: «Co nas to obchodzi? To twoja sprawa». Rzuciwszy srebrniki ku przybytkowi, oddalił się, potem poszedł i powiesił się. Arcykapłani zaś wzięli srebrniki i orzekli: «Nie wolno kłaść ich do skarbca świątyni, bo są zapłatą za krew». Po odbyciu narady kupili za nie Pole Garncarza, na grzebanie cudzoziemców. Dlatego pole to aż po dziś dzień nosi nazwę Pole Krwi.

Wtedy spełniło się to, co powiedział prorok Jeremiasz: Wzięli trzydzieści srebrników (zapłatę za Tego, którego oszacowali synowie Izraela) i dali je za Pole Garncarza, jak mi Pan rozkazał.


Wt wrz 08, 2015 10:43
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
akruk napisał(a):
Nieudolnie, bo i tak się kupy nie trzyma.
Wg. Ciebie oczywiście.
A ty się w ogóle zastanawiałaś nad SENSEM tego, co napisał? Najwyraźniej nei. Bo to jego "spełnione proroctwo" się kupy nie trzyma, bez względu na to, skąd pochodzi i jakimi metodami je uzyskał. Masz powyżej ZACYTOWANE. Zastanów się, bo chyba wstyd, żebym palcem pokazywał i objaśniał, czemu się nie trzyma kupy?

Mariel napisał(a):
Stosowny komentarz do Mat 27, 9-10 pogłębiający ten punkt widzenia dla osób pozbawionych ideologicznych uprzedzeń...
No jasne, dla pozbawionych uprzedzeń ;) Bo ja tu niby jakie prezentuję "ideologiczne uprzedzenia"? Że powtarzam, że to jest proroctwo o kupnie pola garncarza? Sam Mateusz tak napisał, droga MARIEL. Więc to Ty, ignorując ten fakt, jesteś uprzedzona ideologicznie, bo Ci nie pasuje do Twojego gładkiego religijnego obrazka :)


Wt wrz 08, 2015 10:47
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Mariel napisał(a):
Stosowny komentarz do Mat 27, 9-10 pogłębiający ten punkt widzenia dla osób pozbawionych ideologicznych uprzedzeń "Commentary on the New Testament Use of the Old Testament"
Oczywiście, biblijny komentarz Blomberg, profesora seminarium w Denver pogłębi punkt widzenia dla osób pozbawionych ideologicznych uprzedzeń.

Co ciekawe, w tymże Commentary... stwierdza się co do Mt 27, 9-10:
"Cleary, Matthew is employing typology here rather than any kind of single or double fulfillment of any predictive prophecy"
"Bez wątpienia, Mateusz wykorzystuje tutaj raczej typologię niż jakikolwiek rodzaj pojedynczego lub podwójnego spełnienia jakiegoś proroctwa przewidującego przyszłość" -- innymi słowy, wbrew słowom samego Mateusza, wcale nie spełniło się żadne starożytne proroctwo, ale mu się skojarzyły różne różności. Swoją drogą, komentarz Blomberga jest słaby merytorycznie. Wydaje mu się, że sednem proroctwa jest Zachariasz, bo tak mu pasuje teologicznie. W rzeczywistości jasno widać, że proroctwo u Mateusza traktuje o kupnie pola garncarza, zaś fraza z "oszacowaniem syna Izraela" jest zaledwie wtrąceniem w główną treść.


Wt wrz 08, 2015 11:19
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Do Jeremiasza nie doszlam. Szukalam srebrnikow. Raz jest mowa o 30 srebrnikach w Za 11,11-14. Inny raz w Wyj 21,32: cena niewolnika. Tyle warty byl (proroczo u Zachariasza) Syn Bozy.

Symbolicznie: pieniadze byly z kasy swiatynnej, przeznaczonej do kupowania ofiar (jesli tak bylo - musialabym dalej poszukac).


Wt wrz 08, 2015 11:23
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
A tak naprawde, to Mateusz jako specjalista (jak kazdy Zyd w tamtych czsssch) mogl polaczyc te 2 teksty (Zachariasza i Jeremiasza), bo tak je zrozumial i zinterpretowal. Przeciez nie chodzi o calosc tego konkretnego tekstu, ale o calosc ST, z ktorego czerpali


Wt wrz 08, 2015 11:57
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Kael napisał(a):
Do Jeremiasza nie doszlam. Szukalam srebrnikow.
Jak mogłaś "nie dojść do Jeremiasza", skoro od tego Mateusz ZACZYNA przytaczanie proroctwa. Od wskazania, że chodzi o słowa powiedziane przez JEREMIASZA. Treść proroctwa zapowiada w poprzednich zdaniach narracji i pisze wyraźnie, że spełniło się to, że wzięli srebrniki... i kupili pole garncarza. A kupa luda uparcie nic tylko "30 srebrników", "trzydzieści srebrników", "TRZYDZIEŚCI SREBRNIKÓW!". Obsesyjnie nic tylko 30 srebrników u Zachariasza. Sam ewangelista mówi, że u Jeremiasza i że kupno pola, a oni swoje, bo ich srebrniki zaślepiają...

Kael napisał(a):
Tyle warty byl (proroczo u Zachariasza) Syn Bozy
Bo ty tak chcesz. Ten fragment Zachariasza w ogóle nie jest proroctwem, zapowiedzią przyszłych zdarzeń, ale alegorycznym opisem przeszłości. W ogóle czytałaś ten tekst?

Kael napisał(a):
[u Zachariasza] Symbolicznie: pieniadze byly z kasy swiatynnej, przeznaczonej do kupowania ofiar (jesli tak bylo - musialabym dalej poszukac).
Że co? Nic podobnego, to czyste wymysły.


Kael napisał(a):
A tak naprawde, to Mateusz jako specjalista (jak kazdy Zyd w tamtych czsssch)
Jaja sobie robisz.

Kael napisał(a):
mogl polaczyc te 2 teksty (Zachariasza i Jeremiasza), bo tak je zrozumial i zinterpretowal
Mógł robić różne rzeczy, bo papier jest cierpliwy i wszystko zniesie. Problem w tym, że przedstawia pewne słowa jako spełnienie pewnego pojedynczego proroctwa, JEDNEJ przepowiedni przyszłości wypowiedzianej przez Jeremiasza.

Tymczasem zlepił je nawet nie z dwóch, ale z trzech miejsc ksiąg biblijnych, z trzech miejsc nie mających ze sobą NIC wspólnego (kupno pola, garncarz, 30 srebrników). A więc nie jest to starożytne proroctwo, jak je przedstawia, lecz JEGO WŁASNY, sztuczny zlepek. Nic dziwnego, że wygląda, jakby mu się w jego własnym tekście "spełnił".
Po drugie, żadna z tych składowych nie jest przepowiednią przyszłości.
Po trzecie: mimo jego zamiarów i tak się kupy ten zlepek nie trzyma, bo Mateusz miesza okoliczności i osoby bez ładu i składu. Po bliższym przyjrzeniu się wychodzą głupoty.


Wt wrz 08, 2015 14:18

Dołączył(a): Pt gru 30, 2011 9:17
Posty: 11383
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
Swoja drogą zdumiewa mnie, iż apologetów nie zdumiewa, jak skomplikowane kombinacje trzeba wykonać, by nadać tego typu fragmentom choć pozór trzymania się kupy, podczas gdy uznanie, iż jest to zwykłe zmyślenie jest w pełni zgodne zarówno z logiką, jak i intuicją.

_________________
Lubię Starego czasem, to też sprawia
że się wystrzegam otwartej z nim wojny
Przecież to piękne, gdy Pan tak dostojny
Tak z samym diabłem po ludzku rozmawia.


Wt wrz 08, 2015 14:55
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt wrz 01, 2015 12:07
Posty: 4
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
JedenPost napisał(a):
Swoja drogą zdumiewa mnie, iż apologetów nie zdumiewa, jak skomplikowane kombinacje trzeba wykonać, by nadać tego typu fragmentom choć pozór trzymania się kupy, podczas gdy uznanie, iż jest to zwykłe zmyślenie jest w pełni zgodne zarówno z logiką, jak i intuicją.



...może dlatego, że prostackie rozumienie kompleksowych treści jest...ehem...prostackie?

Można to porównać do stwierdzenia chłopka z Koziej Wólki, który patrząc na silnik rakietowy widzi jedynie kupę złomu.


Wt wrz 08, 2015 15:03
Zobacz profil
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
akruk cytując G. K. Beale, D. A. Carson Commentary... napisał(a):
Cleary, Matthew is employing typology here rather than any kind of single or double fulfillment of any predictive prophec
Dla nas to typologia, dla biblijnego autora wypełnienie proroctwa, jak już zacząłeś to doczytaj do końca.
JedenPost napisał(a):
Swoja drogą zdumiewa mnie, iż apologetów nie zdumiewa, jak skomplikowane kombinacje trzeba wykonać

To są dla Ciebie skomplikowane kombinacje, taki nie inny sposób odczytywania pism był dla nich czymś naturalnym, co więcej jest to łatwo dostrzegalne dla każdego, kto choć od czasu do czasu sięga do Talmudu, midraszy, zainteresuje się targumami, ba! sama lektura NT sporo daje ;)


Wt wrz 08, 2015 15:10

Dołączył(a): Pt gru 30, 2011 9:17
Posty: 11383
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
tadeuszogorek napisał(a):

...może dlatego, że prostackie rozumienie kompleksowych treści jest...ehem...prostackie?


Strasznym zatem prostakiem musiał być Jezus, skoro nauczał Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie.

Najwyraźniej to, jak został wysłuchany, pokutuje w Kościele od czasów ewangelistów.

Mariel napisał(a):
To są dla Ciebie skomplikowane kombinacje, taki nie inny sposób odczytywania pism był dla nich czymś naturalnym, co więcej jest to łatwo dostrzegalne dla każdego, kto choć od czasu do czasu sięga do Talmudu, midraszy, zainteresuje się targumami, ba! sama lektura NT sporo daje ;)


Możesz mi w wolnej chwili podrzucić jakaś heretycką tezę, postaram się już również w wolnej chwili udowodnić, korzystając z Pisma takimi metodami. :)

_________________
Lubię Starego czasem, to też sprawia
że się wystrzegam otwartej z nim wojny
Przecież to piękne, gdy Pan tak dostojny
Tak z samym diabłem po ludzku rozmawia.


Wt wrz 08, 2015 15:21
Zobacz profil
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
@akruk Ty uwazasz, ze teksty biblije nalezy rozumiec (tylko) doslownie? To nie ma tu o czym dyskutowac. Dla wierzacych sa tu trzy sensy Biblii: doslowny, duchowy i pelniejszy. A wszystko w zgodzie z caloscia Pisma sw. Chrzescijanie rozumieja to wychodzac od osoby Jezusa Chrystusa, ktory wypelnil Pismo

Cytuj:
12Potem zwróciłem się do nich: Jeżeli to uznacie za słuszne, dajcie mi zapłatę, a jeżeli nie - zostawcie ją sobie! I odważyli mi trzydzieści srebrników3. 13 Jednak Pan rzekł do mnie: «Wrzuć do skarbony tę nadzwyczajną zapłatę, której w ich przekonaniu byłem godzien». Wziąłem więc trzydzieści srebrników i wrzuciłem je do skarbony domu Pańskiego. Za 11,12-14

Tobie tu naprawde nic nie dzwoni w zwiazku z zaplata za (zdrade )Jezusa?


Wt wrz 08, 2015 15:25
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
JedenPost. Zdaje Ci się. Nie dość, że trzeba znać biblijne języki to jest to metoda ściśle ograniczona tradycją.


Wt wrz 08, 2015 15:30
Post Re: Sprzeczności w Piśmie Świętym
12 Und ich sagte zu ihnen: Wenn es recht ist in euren Augen, gebt mir meinen Lohn, wenn aber nicht, lasst es bleiben! Und sie wogen meinen Lohn ab: dreißig Silberschekel.
13 Da sprach der HERR zu mir: Wirf ihn dem Töpfer hin, den herrlichen Wert, den ich ihnen wert bin! Und ich nahm die dreißig Silberschekel und warf sie in das Haus des HERRN dem Töpfer hin. Sach 11,12-14



No wiec niemiecki tekst Zachariasza mowi wyraznie o garncarzu.
Dlaczego polski nie?


Wt wrz 08, 2015 15:44
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 252 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Następna strona

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL