Quantcast
Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest N lis 09, 2025 2:51



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
 Czy katolik moze wierzyć że: 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): Śr lut 25, 2004 22:09
Posty: 339
Post Czy katolik moze wierzyć że:
Czy katolik moze wierzyć że czy inaczej uznawac za prawdziwe zdania:

- w czlowieku fluktuują energie stanowiace o jego konsystencji psychicznej i fizycznej,
- enerie te mają wpływ na fizyczne samopoczucie,
- energie ogniskuja sie w tzw. czakramach,
- ze umysl i cialo stanowia jednosc

Bardzo prosze o odpowiedz ze wskazaniem zrodla.

Pozdrawiam,

S.


N sie 21, 2005 21:30
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Pierwsze trzy są bełkotliwe - New Age pachnie.

Czwarte to św. Tomasz z Akwinu z jego teorią hylemorfizmu, czyli człowieka jako złożenia z duszy i ciała. (umysł jest funkcją rozumu, czyli jednej z dwóch władz duszy wg. św. Tomasza z Akwinu). Umysł i ciało stanowią jedność jako ciało, ale są różnymi władzami.


N sie 21, 2005 22:37
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
Sprostowanie: dusza i ciało stanowią jedność jako człowiek, lecz są to różne władze.


N sie 21, 2005 22:38
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N maja 01, 2005 22:00
Posty: 435
Post Re: Czy katolik moze wierzyć że:
mushin napisał(a):
Czy katolik moze wierzyć że czy inaczej uznawac za prawdziwe zdania:

- w czlowieku fluktuują energie stanowiace o jego konsystencji psychicznej i fizycznej,
- enerie te mają wpływ na fizyczne samopoczucie,
- energie ogniskuja sie w tzw. czakramach,
- ze umysl i cialo stanowia jednosc


Chyba może, czemu nie (chociaż nie mam pojęcia, co to czakramy :-D )??

mushin napisał(a):
Bardzo prosze o odpowiedz ze wskazaniem zrodla.


Co nie jest zabronione, jest dozwolone :D

_________________
"Nie ma nic gorszego jak życie, którego nikt nie obserwuje."
Irving Yalom


N sie 21, 2005 22:42
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt mar 22, 2005 14:17
Posty: 476
Post 
Kosciol ostroznie podchodzi do energi.
Na 3 pytania to odpowiedz jest nie.
Natomiast 4 pytanie.Cialo nie moze istniec bez umysłu i umysl bez ciala.
Nie wiem czy umysł to dla ciebie tez dusza?


N sie 21, 2005 23:58
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sie 21, 2008 19:19
Posty: 12722
Post 
Cytuj:
Hinduscy filozofowie głoszą, iż czakramy to wiry życiowej energii, które dają siłę ludzkiemu ciału i umysłowi. Gdy któryś z nich szwankuje, "wypompowują" energię na zewnątrz, co rujnuje zdrowie fizyczne i psychiczne. Według medycyny hinduskiej, za złe samopoczucie i negatywne emocje odpowiadają blokady energetyczne w czakramach.


Nie bardzo potrafię to przełożyć na podział dusza-ciało. Ale jeśli to coś (czakramy) traktować jako "siedlisko duszy" i miejsce kontaktu z nią w ciele, to widzę sprzeczność, choćby dlatego, że dusza nie jest w człowieku wetknięta w jego kawałek ani przyczepiona do żadnego punktu w ciele, co by się można przez ten punkt do niej dostać...

Co to jest jedność umysłu i ciała? Umysł i ciało to jedno, umysł niejako jako emanacja ciała (albo na odwrót)?

To mi się nie podoba. Umysł miałabym w ogóle traktować jako pojęcie równoznaczne z duszą? Czy ze świadomością? To nie jest to samo.
Ogólnie - dusza i ciało stanowią jedność w żyjącym człowieku, ale nie są jednym i tym samym...

Z dokumentów to mogę podać katechizm:
Cytuj:
KKK 365 Jedność ciała i duszy jest tak głęboka, że można uważać duszę za "formę" ciała (Por. Sobór w Vienne (1312): DS 902); oznacza to, że dzięki duszy duchowej ciało utworzone z materii jest ciałem żywym i ludzkim; duch i materia w człowieku nie są dwiema połączonymi naturami, ale ich zjednoczenie tworzy jedną naturę.

KKK 366 Kościół naucza, że każda dusza duchowa jest bezpośrednio stworzona przez Boga (Por. Pius XII, enc. Humani generis: DS 3896; Paweł VI, Wyznanie wiarv Ludu Bożego, 8) nie jest ona "produktem" rodziców – i jest nieśmiertelna (Por. Sobór Laterański V (1513): DS 1440) nie ginie więc po jej oddzieleniu się od ciała w chwili śmierci i połączy się na nowo z ciałem w chwili ostatecznego zmartwychwstania.

_________________
Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony


Pn sie 22, 2005 6:20
Zobacz profil

Dołączył(a): Cz sie 05, 2004 17:05
Posty: 1914
Post 
KKK 365 to czysty św. Tomasz z Akwinu.

Dodam, że wedlug teologii katolickiej i filozofii św. Tomasza z Akwinu dusza może funkcjonować bez ciała.


Pn sie 22, 2005 10:29
Zobacz profil

Dołączył(a): Śr lut 25, 2004 22:09
Posty: 339
Post 
Dziekuje za odpowiedzi,

M.


Pn sie 22, 2005 15:07
Zobacz profil

Dołączył(a): Pt lis 12, 2004 21:57
Posty: 2184
Post 
Kosciol przejal od zydow widzenie czlowieka jako calosci, pozniej to zostalo opisane jezykiem filozoficznym, ktory wykorzystal sw Tomasz.

Sw Pawel mowi ze czlowiek dzieli sie na trzy czesci cialo, dzusza (psyche) i duch. Czyli za nawet nasze cialo ma strone psychiczna, ktora dla nas chrzescian nie jest jeszcze duchem, czyli dusza ktora nam Pan Bog ofiarowal.

Zgadzam sie z Jotka ze podzial umysl cialo nie ma sensu w tradycji chrzescianskiej. Gdyz umysl jest chyba czescia duszy, ale jego funckjonowanie objawia sie w mozgu, tak jak cala relacja duszy i ciala.

Co do energii. Pan Bog stworzyl swiat tak wspaniale ze wielu rzeczy jeszcze nie pojmujemy. Wszystko w jakims stopniu wplywa na czlowieka. Natomiast dla chrzescianina to Pan Bog zbawia nie zadne energie. Nawet jesli sa jakies zle energie to Jezus Chrystus jest mocniejszy niz one wszytkie (jesli istnieja to On je stworzyl) energie, wiec leczenie nie powinno polegac na zajmowaniu sie objawami choroby, ale sama choroba.
Kosciol odnosi sie do tego bardzo ostroznie gdyz tu sie wchodzi w sfere z pogranicza ze swiatem duchowym. A wiadomo ze swiat duchowy to nie tylko Pan Bog, aniolowie i swieci, ale tez diabel i jego upadli aniolowie. Jest to wiec sfera gdzie sie czlowiek wystawia na dzialanie zlych duchow, dlatego Kosciol jest raczej przeciwny takim zabawom.


Cz wrz 01, 2005 16:45
Zobacz profil
Post 
Teologia i antropologia chrześcijańska jest wcześniejsza od Tomasza. Cala patrystyka widzi czlowieka jako zlożenie duszy i ciala, a duszę jako istotę niedoskonalą, niepelną. Tak więc nie tylko może, ale i powienien.
Co do pierwszych trzech pytań - a co to znaczy??


Pt wrz 02, 2005 10:45
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N maja 01, 2005 22:00
Posty: 435
Post 
zefciu napisał(a):
Cala patrystyka widzi czlowieka jako zlożenie duszy i ciala, a duszę jako istotę niedoskonalą, niepelną.


Przykro mi, ale się nie zgodzę. Problem, czy ciało należy na równi z duszą do natury człowieka był w partystyce zagadnieniem spornym. Byli oczywiście i tacy myśliciele, którzy pojmowali człowieka jako jedność ciała i duszy (Ireneusz, Atenagoras), byli także i tacy, którzy reprezentowali stanowisko przeciwne - pojmowali ciało jako "więzienie dla duszy".

Na ten przykład Orygenes uważał, że duch jest doskonalszy od materii i jego poniżające z nią połączenie jest konsekwencją buntu duchów przeciw Bogu, a taki Grzegorz z Nyssy nauczał wręcz, że materia nie istnieje realnie!! (idealizm).

Nie mogę się więc zgodzić z Tobą zefciu, że: "Cala patrystyka widzi czlowieka jako zlożenie duszy i ciala, a duszę jako istotę niedoskonalą, niepelną.".

_________________
"Nie ma nic gorszego jak życie, którego nikt nie obserwuje."
Irving Yalom


Pt wrz 02, 2005 11:25
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 11 ] 

Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL